Newbie-venlig Kilde-distro - Utopi?

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Newbie-venlig Kilde-distro - Utopi?

Indlægaf eitreach » 14. dec 2007, 03:28

Ja, jeg sidder som sædvanligt her og er ikke i stand til at sove, og så bliver jeg som regel også spontan og irrationel. Shit happens.

Men så sad jeg og tænkte 'Nu hvor jeg har bestemt mig for igen at kaste min økonomi for vinden med et nyt guitarprojekt, hvorfor prøver jeg så ikke også en kilde-baseret Linux-distribution?'

Så tænkte jeg igen. "Source Mage? Sorcerer? Gentoo? ..Slackware?" og jeg kan sgu ikke helt finde ud af det. Umiddelbart er Gentoo den mest pædagogiske, mens Slackware er det stik modsatte. Så har vi de to i midten som henvender sig til folk som godt kan finde ud af begge, men godt kunne tænke sig noget nyt.

Nu findes der desktop-distroer som Ubuntu, OpenSUSE og lignende, som henvender sig til nye brugere - disse er dog alle baserede op binære pakker - så hvad gør en pilfinger som jeg selv, når jeg vil prøve en kilde-baseret distro? Er der nogle som henvender sig til netop lige mig, derude?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Newbie-venlig Kilde-distro - Utopi?

Indlægaf tbresson » 14. dec 2007, 08:56

Jeg har hørt at Gentoo er lige sagen, hvis du tænker i de baner.

Jeg har en kammerat som sagtens kan bruge timer på at lege i conf filer, og compile hans kernel, drivere m.m. på hans Gentoo box.

Cave
Indlæg: 82
Tilmeldt: 21. feb 2007, 21:08
IRC nickname: Cave`
Geografisk sted: Århus

Newbie-venlig Kilde-distro - Utopi?

Indlægaf Cave » 14. dec 2007, 09:50

Nu har jeg ikke i sinde at reklamere for en anden distribution end ubuntu på et ubuntuforum, men jeg forstår ikke helt dit udgangspunkt med en source-baseret distribution - tiden som den vigtigste faktor (langsom package management). Hvis det er, fordi du gerne vil have 'bleeding edge' og et 'rolling-release' system, så vil jeg anbefale at se nærmere på arch linux (bygger på nogenlunde samme principper som slackware), der både tillader binary og source-based pakker, dog primært det første modsat gentoo. Hvis du gerne vil lege, være pilfinger og lære en hel del, så vil jeg helt klart anbefale denne distribution, dets danske begynderguide og generelt deres wiki, som helt klart er den bedste, jeg nogensinde har set.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Newbie-venlig Kilde-distro - Utopi?

Indlægaf eitreach » 14. dec 2007, 11:35

Det er ikke fordi jeg vil prøve og erstatte Ubuntu - fordi den har jeg det egentlig meget fint med. Det er mere for måske at lære noget mere grundlæggende om Linux, at lysten er der. Men Gentoo og Arch.. Dem vil jeg i hvert fald kigge på, så.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Cave
Indlæg: 82
Tilmeldt: 21. feb 2007, 21:08
IRC nickname: Cave`
Geografisk sted: Århus

Newbie-venlig Kilde-distro - Utopi?

Indlægaf Cave » 14. dec 2007, 12:25

Hvis du på et tidspunkt går i gang med at installere arch linux, så sig endelig til, hvis du støder ind i problemer. Installationen kan godt virke lidt vanskelig første gang, synes jeg, men begynderguiden - som jeg også linkede til - er en rigtig god hjælp, da der står det hele vist.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster