Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf Kurt Christensen » 31. jan 2013, 19:09

Man kan vel have flere styresystemer :twisted:
Når lejligheden byder sig.

Jørgen L Sørensen
Indlæg: 54
Tilmeldt: 24. aug 2009, 19:02
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf Jørgen L Sørensen » 31. jan 2013, 19:33

Der er nævnt "Mennesker fra kan ikke lide forandringer kategorien er oftest dem vi hører alle klage-sangene om at Linux (styresystemer) er dårlig, fordi de ikke er nøjagtigt som Windows, og/eller som de Windows programmer de plejer at bruge.".

Som det også bliver nævnt i et andet indlæg, giver den slags personer også problemer for Microsoft, når der lanceres en ny Windows-version.

Der kan også være delvist praktiske forhindringer ved at skifte:

Hvis en person bruger et program rigtig meget, kræver det en (ikke helt lille) indsats at skifte til et andet program, og det er jo ikke alle programmer der findes til Ubuntu. Selv om vedkommende er motiveret til at skifte, kan det være svært hvis vedkommende arbejder sammen med andre på de samme filer - jeg tænker f.eks. på tekniske programmer indenfor eks. bygningsprojetering mv.

Så er der også det med piratkopier - mon ikke de fleste af os har haft et enkelt eller to pirat-programmer kørende inden vi blev "frelste" Ubuntu-brugere :-?

Nogle af disse pirat-programmer kan uden videre erstattes af gratis programmer, men det nok ikke altid det kan lade sig gøre.

En vej frem er nok at prøve at få Ubuntu frem i lyset de steder, hvor der står en pc som ikke umiddelbart er afhængig af at snakke sammen med andre. Det kan være i klubber, skoler, biblioteker og andre steder hvor der kan "luskes" en Ubuntu på en pc.

Desuden kan vi udbrede Ubuntu til de pc'er hvor familie-medlemmer eller venner bruger os om supportere. Det kan være lidt vanskeligere de steder hvor der også er windows-folk der yder support :-o

Selv om jeg næppe frivilligt går tilbage til Windows, er jeg betænkelig ved at "tvinge" andre medlemmer i familien over på Ubuntu. Dem der er lettest at flytte er nok dem, der ikke er en ørn til computere - f.eks. har min kone accepteret Ubuntu uden problemer til at tjekke mail og surfe :-)
mvh
Jørgen Linde Sørensen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf lath » 31. jan 2013, 20:16

Jørgen L Sørensen skrev:Der er nævnt "Mennesker fra kan ikke lide forandringer kategorien er oftest dem vi hører alle klage-sangene om at Linux (styresystemer) er dårlig, fordi de ikke er nøjagtigt som Windows, og/eller som de Windows programmer de plejer at bruge.".

Som det også bliver nævnt i et andet indlæg, giver den slags personer også problemer for Microsoft, når der lanceres en ny Windows-version.

Der kan også være delvist praktiske forhindringer ved at skifte:

Hvis en person bruger et program rigtig meget, kræver det en (ikke helt lille) indsats at skifte til et andet program, og det er jo ikke alle programmer der findes til Ubuntu. Selv om vedkommende er motiveret til at skifte, kan det være svært hvis vedkommende arbejder sammen med andre på de samme filer - jeg tænker f.eks. på tekniske programmer indenfor eks. bygningsprojetering mv.

Så er der også det med piratkopier - mon ikke de fleste af os har haft et enkelt eller to pirat-programmer kørende inden vi blev "frelste" Ubuntu-brugere :-?

Nogle af disse pirat-programmer kan uden videre erstattes af gratis programmer, men det nok ikke altid det kan lade sig gøre.

En vej frem er nok at prøve at få Ubuntu frem i lyset de steder, hvor der står en pc som ikke umiddelbart er afhængig af at snakke sammen med andre. Det kan være i klubber, skoler, biblioteker og andre steder hvor der kan "luskes" en Ubuntu på en pc.

Desuden kan vi udbrede Ubuntu til de pc'er hvor familie-medlemmer eller venner bruger os om supportere. Det kan være lidt vanskeligere de steder hvor der også er windows-folk der yder support :-o

Selv om jeg næppe frivilligt går tilbage til Windows, er jeg betænkelig ved at "tvinge" andre medlemmer i familien over på Ubuntu. Dem der er lettest at flytte er nok dem, der ikke er en ørn til computere - f.eks. har min kone accepteret Ubuntu uden problemer til at tjekke mail og surfe :-)


Godt indlæg, som jeg er helt enig i!
Jeg er meget enig i din allersidste pointe om at personer, som ikke har nogen særlige præferencer i forvejen kan være meget mere modtagelig for at acceptere Ubuntu som styresystem.
Mini computeren Raspberry Pi kan godt være en isbryder til en bredere accept af Linux som styresystem.

Personligt synes jeg at autonome programmer der kan handle på egen hånd er vejen frem.
F.eks. har det i efterhånden meget lang tid været muligt for kernen selv at tage device drivers til ny hardware i brug fuldautomatisk.

Jo tættere på man kan komme på at man ikke har behov for at komme i nærkontakt med styresystemet jo bedre.
Android er et godt eksempel på det.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster