Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf Finn Bjerke » 29. jan 2013, 00:45

https://www.youtube.com/watch?v=7G7TJyZPKPo
Hun er da værd at se og høre på...
Kardemommeloven er en god ting.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf thj01 » 29. jan 2013, 09:38

LOOOL - hun dualbooter med Windows.

Jeg har set en del af arbejde og har altid siddet med en ... nå ja .... flad fornemmelse bagefter.

Der synes jeg at ham her har langt bedre fat i problemet

1. Why Linux sucks 2012: http://www.youtube.com/watch?v=Sh-cnaJoGCw

2. Why Linux Does NOT suck (Not even a little): http://www.youtube.com/watch?v=BfLqLK7VdQY

Og ja - de skal ses i den rækkefølge
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf Claus Henriksen » 29. jan 2013, 19:33

De sidste to foredrag (thj01 links) er rigtig underholdende 8-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf Martin Jørgensen » 29. jan 2013, 21:32

Han har jo ret :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf lath » 29. jan 2013, 23:34

thj01 skrev:LOOOL - hun dualbooter med Windows.

Jeg har set en del af arbejde og har altid siddet med en ... nå ja .... flad fornemmelse bagefter.

Der synes jeg at ham her har langt bedre fat i problemet

1. Why Linux sucks 2012: http://www.youtube.com/watch?v=Sh-cnaJoGCw

2. Why Linux Does NOT suck (Not even a little): http://www.youtube.com/watch?v=BfLqLK7VdQY

Og ja - de skal ses i den rækkefølge


De 2 kom jeg til at tweete for nogen tid siden og det blev bare ikke forstået af en af mine followers der er meget stor fan af Linux (jeg vil ikke nævne hans navn offentligt). Lige siden den gang har han valgt at være kronisk pigesur, og nægter derfor at kommunikere med mig.

Hvis du ikke kan lide video 1 så se den alligevel.
Det sjove begynder i video 2.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf thj01 » 30. jan 2013, 13:03

Alle der gerne vil være med til at udbrede Linux skal tvinges til at se del 1 - for har man ikke set det, så kan man på ingen måde forstå hvorfor rigtigt mange faktisk siger fra overfor Linux.

Jeg synes personligt at det var en befrielse at der endeligt var en der trådte ned fra prædikestolen og forsøgte at beskrive de udfordringer vi står med
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf lath » 30. jan 2013, 22:13

thj01 skrev:Alle der gerne vil være med til at udbrede Linux skal tvinges til at se del 1 - for har man ikke set det, så kan man på ingen måde forstå hvorfor rigtigt mange faktisk siger fra overfor Linux.

Jeg synes personligt at det var en befrielse at der endeligt var en der trådte ned fra prædikestolen og forsøgte at beskrive de udfordringer vi står med


Der er en vigtig ting at forså når det kommer til mennesker og forandringer, og det er at man kan opdele mennesker i 2 kategorier:
  1. Mennesker der godt kan lide forandringer - en forandring tages som noget nyt og spændende
  2. Mennesker der ikke kan lide forandringer, alt skal helst være som det altid har været. Bemærk at der er et vist tryghedsaspekt i ingen forandringer.

Mennesker fra kan ikke lide forandringer kategorien er oftest dem vi hører alle klage-sangene om at Linux (styresystemer) er dårlig, fordi de ikke er nøjagtigt som Windows, og/eller som de Windows programmer de plejer at bruge.

Så er det at nogle af fordelene ved et andet styresystem kan blive en fordel. Her tænker jeg på at Linux (kernen) automatisk kan tage en allerede installeret device driver i brug uden at brugeren skal røre en finger.
Det nyeste indenfor dette område er at Debians apt (pakke systemet) nu også er med til at downloade og installere device drivere - og så bliver det bare ikke ret meget nemmere at få ens hardware til at spille med Linux (kernen).

Alt i alt er det et langt sejt træk hvor man bare må fortælle at når du skifter styresystem, så må du også være parat til forandringer.

Nogen gange skal forandringer tvinges i brug, fx. på en arbejdsplads, og her må man så håbe på at ledelsen klæder medarbejderne ordentlig på med et kursus i den ny software, så de får en god og positiv oplevelse.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf kfj1972 » 31. jan 2013, 00:00

Mit indtryk og min mening er at mange ting bliver en succes nedefra, Ubuntu/Linux kan desværre derimod nok kun blive en succes oppefra.

Det er fint nok at vi herinde bruger Ubuntu og Linux men det er bare ikke nok til at rykke noget. Og med at rykke noget mener jeg at der i forvejen er placeret sådan en "klods" på markedet at den er svær at flytte bare lidt og nok til at gøre plads og grobund til andet end klodsen selv.

Og derfor mener jeg ikke at Ubuntu/Linux kan få succes nedefra - der er simpelthen ikke plads/grobund nok til at slå kraftige nok rødder til at skabe et bæredygtigt marked og en stor nok brugerskare.

Og for at skabe plads/grobund nok til at en interesse, en viden og et kendskab til Ubuntu/Linux kan vokse sig nogenlunde stort nok til at Ubuntu/Linux kan stå på egne ben. Så må og skal der tages nogle beslutninger oppefra. For eksempel når en regering/ministeriumer , kommuner, uddannelsesinstitutioner eller virksomheder tager beslutninger, uanset om det er af politisk, konkurrencehensyn, sikkerhedsmæssige eller økonomiske grunde, om at benytte Ubuntu/Linux og Open Source.

LibreOffice er en god nøddeknækker for at knække lidt af nøden. For LibreOffice kan lægges ind på de allerede eksisterende platforme og det er lettere at smide nogle tal ind i et regneark med anskaffelsespriser og uddannelse af medarbejderne og sammenligne resultaterne direkte med de indtil nu anvendte office-pakker.

Det kan enhver økonomidirektør og ledelse forholde sig til og konkludere udfra.

Regnestykket er desværre en del mere kompliceret hvis det både gælder platform og programmer. Og der er ikke rigtigt et enkelt facit som med office-pakken.

Skal man skabe et stort nok behov for Ubuntu/Linux nedefra til at det begynder at batte noget, så må man kigge lidt på spil-markedet og hvad Commodore og Microsoft i sin tid gjorde (eller rettere ikke gjorde) for at få den succes som de beviseligt fik. Skaber man et stort nok marked på den måde så kan det også godt begynde at rykke også opad i det mere seriøse marked. Men det er en kæmpe kamp og ikke usandsynligt allerede for sent at starte kampen.

Men uanset hvad, det drejer sig om at gøre folk fortrolige med Ubuntu/Linux og Open Source, og jeg ser ikke at der nok til at få folk til at tage springet af sig selv. Hovedparten af folk er i bund og grund bange for nye ting, og tanken om hvorfor skifte noget ud som allerede virker med noget nyt er skræmmende. Bare se hvor mange som stadigvæk hænger fast i Windows XP selvom vi siden den gang har set flere nyere OS'er fra samme producent og selvom producenten har gjort meget for at lokke og presse folk til at få et nyere OS.

Ubuntu og Linux er anderledes end det hovedparten af folk kender til i forvejen. Vi kan have forskellige meninger om det er godt eller skidt, men vi kan ikke ændre på det faktum. Og se bare hvor svært Microsoft har ved at få sine kunder til at springe fra XP -> Vista- > Win 7 - Win 8 og det endda selvom de 4 OS'er ikke burde volde de store problemer for en kunde/bruger som har prøvet et af de 4 OS'er i forvejen. Det virker som en uovervindelig forhindring for de fleste at bare skifte fra f.eks. XP til Win 7.

Så vi Ubuntu/Linux folk kan og skal ikke gøre os nogle forhåbninger over at vi kan lokke flere til i store mængder nok til at det batter noget i det store regnskab uden brug af enten pisken eller guleroden.

Pisken er at tage beslutninger på ledelsesplan hen over hovedet på folk og af den vej tvinge folk til at benytte Ubuntu/Linux og Open Source såsom LibreOffice. Det kan man have en vis succes med, fordi Ubuntu/Linux og Open Source er ikke nødvendigvis dårligt. Og det kan man få åbnet lidt øjne for hos brugerne der bliver tvunget til at tage produkterne i brug. Og så tager de forhåbentlig og formentlig også sin viden med sig hjem og måske installere LibreOffice på hjemme-PC'en til at starte med og tager sin viden med sig til nye arbejdspladser. Og så begynder det at sprede sig som ringe i vandet på den gode måde - i hvert fald til en vis grad. Næste skridt er så at gå et skridt mere og også ændre platformen som man køre på.

Guleroden er er langt sværere, for hvad har Ubuntu/Linux at lokke med overfor de store mængder?
Nørderne kan se fordelene og har mod på at kaste sig ud i at prøve og finde ud af at det rent faktisk kan lade sig gøre. Men der er ikke nørder nok til at rykke særligt meget i det store billede.

Jeg tror på at man skal bevæge sig lidt væk fra nørderiet og appellere til de store mængder med det folk higer efter. Og her er en god og måske den lettest indgangsvinkel underholdning i form af musik, video og spil. Og selvom det selvfølgelig måske nok er lidt fy-fy at sige herinde hvor man går meget op i lovligheden, så må man indrømme at Commodores og Microsoft's store succes bunder i at de kiggede lidt den anden vej mhs. lovligheden. Den lette og enkel tilgang til materiale skaffede Commodore succes med deres Commodore 64 og Amiga og Microsoft med deres tidligste windows.-versioner.

Er det hele så skidt, elendighed og ligegyldig arbejdsindsats. Nej, det er det selvfølgelig ikke.
Vi har i dag et Ubuntu, en masse andre Linux-distributioner og Open Source software som virker og mange gange virker bedre end de kommercielle konkurrerende produkter. Og det er vigtigt at have. Det er grundlaget at bygge videre på. Men vi kommer altså ikke i følge min overbevisning uden om at enten pisken eller guleroden også skal bruges - og i mine øjne helst både guleroden og pisken på én gang. Få folks nysgerrighed er ikke nok til at batte for alvor.

Vi skal skabe et formål, ikke bare et alternativ.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf lath » 31. jan 2013, 01:41

@kfj1972:
Jeg tror du muligvis ikke helt har forstået mit indlæg.

Pointen er at at der findes en bunke mennesker derude der af natur er sådan indrettet at de ikke foretrækker forandringer.
Meget langt hen af vejen kan man hjælpe dem med autonom software, der som navnet siger er i stand til at foretage selvstændige beslutninger på egen hånd.

kfj1972 skrev:Mit indtryk og min mening er at mange ting bliver en succes nedefra, Ubuntu/Linux kan desværre derimod nok kun blive en succes oppefra.

Hvorfor kun blive en succes oppefra?

kfj1972 skrev:Det er fint nok at vi herinde bruger Ubuntu og Linux men det er bare ikke nok til at rykke noget. Og med at rykke noget mener jeg at der i forvejen er placeret sådan en "klods" på markedet at den er svær at flytte bare lidt og nok til at gøre plads og grobund til andet end klodsen selv.

Hvad mener du?
Forklar dig, du er meget abstrakt og uklar.

kfj1972 skrev:Og derfor mener jeg ikke at Ubuntu/Linux kan få succes nedefra - der er simpelthen ikke plads/grobund nok til at slå kraftige nok rødder til at skabe et bæredygtigt marked og en stor nok brugerskare.

Kan man i det hele taget snakke om marked indenfor økonomi, når det der "sælges" har en prislap med et flot rundt nul, og at det produkt også må råkopieres lige så mange gange du ønsker?

Er Ubuntus 17+ millioner brugere ikke en succes?

kfj1972 skrev:Og for at skabe plads/grobund nok til at en interesse, en viden og et kendskab til Ubuntu/Linux kan vokse sig nogenlunde stort nok til at Ubuntu/Linux kan stå på egne ben. Så må og skal der tages nogle beslutninger oppefra. For eksempel når en regering/ministeriumer , kommuner, uddannelsesinstitutioner eller virksomheder tager beslutninger, uanset om det er af politisk, konkurrencehensyn, sikkerhedsmæssige eller økonomiske grunde, om at benytte Ubuntu/Linux og Open Source.

Der sker allerede - bare ikke så meget Danmark.

kfj1972 skrev:LibreOffice er en god nøddeknækker for at knække lidt af nøden. For LibreOffice kan lægges ind på de allerede eksisterende platforme og det er lettere at smide nogle tal ind i et regneark med anskaffelsespriser og uddannelse af medarbejderne og sammenligne resultaterne direkte med de indtil nu anvendte office-pakker.

Det kan enhver økonomidirektør og ledelse forholde sig til og konkludere udfra.

Ja, den er lige til højre-benet.

kfj1972 skrev:Regnestykket er desværre en del mere kompliceret hvis det både gælder platform og programmer. Og der er ikke rigtigt et enkelt facit som med office-pakken.

Det er mere komplekst ja.
Man kan starte med at låse sig ud af vendor lock-ins.
Den proces er måske mere eller mindre dyr, men til gengæld er ens data fri bagefter.

På grund af vendor lock-in kan man ikke nøjes med simple pris sammenligninger, men må medtage en vis pris for frihed.
En tilsvarende sammenligning er et samfund/en stat der går fra at være et diktatur til et demokrati - den slags ændringer er alt andet end gratis.

kfj1972 skrev:Skal man skabe et stort nok behov for Ubuntu/Linux nedefra til at det begynder at batte noget, så må man kigge lidt på spil-markedet og hvad Commodore og Microsoft i sin tid gjorde (eller rettere ikke gjorde) for at få den succes som de beviseligt fik. Skaber man et stort nok marked på den måde så kan det også godt begynde at rykke også opad i det mere seriøse marked. Men det er en kæmpe kamp og ikke usandsynligt allerede for sent at starte kampen.

Du kender ikke til Raspberry Pi?
De solgte 1 million enheder i 2012 der kun kan køre Linux sidste år. Det er børn, unge, og voksne der køber den.

Android er også en Linux distribution, og der er ved at være rigtig mange Android smartphones derude: 500 millioner, og der aktiveres 1,3 millioner Android smartphones hver eneste dag, kilde: http://www.businessinsider.com/500-million-android-activations-2012-9

kfj1972 skrev:Men uanset hvad, det drejer sig om at gøre folk fortrolige med Ubuntu/Linux og Open Source, og jeg ser ikke at der nok til at få folk til at tage springet af sig selv. Hovedparten af folk er i bund og grund bange for nye ting, og tanken om hvorfor skifte noget ud som allerede virker med noget nyt er skræmmende. Bare se hvor mange som stadigvæk hænger fast i Windows XP selvom vi siden den gang har set flere nyere OS'er fra samme producent og selvom producenten har gjort meget for at lokke og presse folk til at få et nyere OS.

Det er det med forandringer jeg skrev om.
En anden vigtig ting er naturligvis privatøkonomi. folk bruger ikke alt for mange penge i krisetider.
kfj1972 skrev:Ubuntu og Linux er anderledes end det hovedparten af folk kender til i forvejen. Vi kan have forskellige meninger om det er godt eller skidt, men vi kan ikke ændre på det faktum. Og se bare hvor svært Microsoft har ved at få sine kunder til at springe fra XP -> Vista- > Win 7 - Win 8 og det endda selvom de 4 OS'er ikke burde volde de store problemer for en kunde/bruger som har prøvet et af de 4 OS'er i forvejen. Det virker som en uovervindelig forhindring for de fleste at bare skifte fra f.eks. XP til Win 7.

Så vi Ubuntu/Linux folk kan og skal ikke gøre os nogle forhåbninger over at vi kan lokke flere til i store mængder nok til at det batter noget i det store regnskab uden brug af enten pisken eller guleroden.

Det er jeg ikke enig i.

Der kommer jævnligt helt nye brugere ind på forum, der ikke kan lide de nye Windows styresystemer.

Ræsonnementet er lidt som følger: Jeg kan betale noget der er helt nyt og anderledes, og som kræver en ny computer, og en del penge for det nye styresystem, eller jeg kan vælge en gratis Ubunt der kan køre på min nuværende computer. Hvad gør jeg?

Som før nævnt er privatøkonomi også i spil, så det bliver oftere og oftere: Ubuntu der har Unity som mange nye brugere godt kan lide.
kfj1972 skrev:Pisken er at tage beslutninger på ledelsesplan hen over hovedet på folk og af den vej tvinge folk til at benytte Ubuntu/Linux og Open Source såsom LibreOffice. Det kan man have en vis succes med, fordi Ubuntu/Linux og Open Source er ikke nødvendigvis dårligt. Og det kan man få åbnet lidt øjne for hos brugerne der bliver tvunget til at tage produkterne i brug. Og så tager de forhåbentlig og formentlig også sin viden med sig hjem og måske installere LibreOffice på hjemme-PC'en til at starte med og tager sin viden med sig til nye arbejdspladser. Og så begynder det at sprede sig som ringe i vandet på den gode måde - i hvert fald til en vis grad. Næste skridt er så at gå et skridt mere og også ændre platformen som man køre på.

Pisken er en del af løsningen - ikke den eneste løsning.

kfj1972 skrev:Guleroden er er langt sværere, for hvad har Ubuntu/Linux at lokke med overfor de store mængder?
Nørderne kan se fordelene og har mod på at kaste sig ud i at prøve og finde ud af at det rent faktisk kan lade sig gøre. Men der er ikke nørder nok til at rykke særligt meget i det store billede.

Nørd betyder er et slangudtryk for en person med en stor interesse for et enkelt eller flere emner.
Nu er det bare sådan at Ubuntu har helt almindelige brugere, der som de fleste brugere bare vil have en computer der virker - hele tiden.
Sådan en person er ikke en nørd, og dermed falder din argumentation til jorden.
De faktisk ofte teknisk uvidende, og får hjælp her på forum, når der nogle gange går knas i systemet.

kfj1972 skrev:Jeg tror på at man skal bevæge sig lidt væk fra nørderiet og appellere til de store mængder med det folk higer efter.

Anderledes er ikke det samme som nørdet.

Vi skal ikke lave en komplet kopi af Windows, og Microsoft Office, fordi det er det folk er vant til.
Du må forstå sat det folk klager over er at det er anderledes end det de kom fra. Det kan for dem kun blive godt hvis det var som før, hvis Ubuntu er en fuldstændig kopi af Windows, og at LibreOffice er en fuldstændig kopi af Microsoft Office., fortsæt selv listen.

Folk må forstå at en ændring til noget nyt og bedre også betyder en forandring - at det ikke er som det var før - altså en anden måde at gøre tingene på er nødvendig.

Som jeg skrev før så handler det mere om psykologi end noget andet.
kfj1972 skrev:Og her er en god og måske den lettest indgangsvinkel underholdning i form af musik, video og spil. Og selvom det selvfølgelig måske nok er lidt fy-fy at sige herinde hvor man går meget op i lovligheden, så må man indrømme at Commodores og Microsoft's store succes bunder i at de kiggede lidt den anden vej mhs. lovligheden. Den lette og enkel tilgang til materiale skaffede Commodore succes med deres Commodore 64 og Amiga og Microsoft med deres tidligste windows.-versioner.

Vi accepterer ikke brud på Lov om Ophavsret her i forum, og så er den diskussion ikke længere.
kfj1972 skrev:Er det hele så skidt, elendighed og ligegyldig arbejdsindsats. Nej, det er det selvfølgelig ikke.
Vi har i dag et Ubuntu, en masse andre Linux-distributioner og Open Source software som virker og mange gange virker bedre end de kommercielle konkurrerende produkter. Og det er vigtigt at have. Det er grundlaget at bygge videre på. Men vi kommer altså ikke i følge min overbevisning uden om at enten pisken eller guleroden også skal bruges - og i mine øjne helst både guleroden og pisken på én gang. Få folks nysgerrighed er ikke nok til at batte for alvor.

ja, ok.
kfj1972 skrev:Vi skal skabe et formål, ikke bare et alternativ.

Forkert!
Alternativer er godt, da det ofte forårsager konkurrence og innovation.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf kfj1972 » 31. jan 2013, 02:35

lath skrev:@kfj1972:
Jeg tror du muligvis ikke helt har forstået mit indlæg.

Mit indlæg var ikke et svar til dit indlæg, men et indlæg om Windows vs. Linux set med mine øjne.

lath skrev:
kfj1972 skrev:Mit indtryk og min mening er at mange ting bliver en succes nedefra, Ubuntu/Linux kan desværre derimod nok kun blive en succes oppefra.

Hvorfor kun blive en succes oppefra?

Det syntes jeg da at jeg har forklaret tydeligt nok i mit indlæg. Der er simpelthen ingen grund til at almindelige ikke-nørder kaster sig over Open Source uden et klart formål eller direkte tvang. Tvang = Oppefra.

lath skrev:
kfj1972 skrev:Det er fint nok at vi herinde bruger Ubuntu og Linux men det er bare ikke nok til at rykke noget. Og med at rykke noget mener jeg at der i forvejen er placeret sådan en "klods" på markedet at den er svær at flytte bare lidt og nok til at gøre plads og grobund til andet end klodsen selv.

Hvad mener du?
Forklar dig, du er meget abstrakt og uklar.

Klodsen er Microsoft, og Microsoft fylder for meget i flertallets bevisthed. Microsoft kvæler dermed interessen for alternativer. Lige til og ikke særligt abstrakt. Prøv at sælg en bil til en bilejer hvis du ikke har mange andre argumenter end den også har 4 hjul, men den trods alt kan fås i en anden farve.

lath skrev:
kfj1972 skrev:Og derfor mener jeg ikke at Ubuntu/Linux kan få succes nedefra - der er simpelthen ikke plads/grobund nok til at slå kraftige nok rødder til at skabe et bæredygtigt marked og en stor nok brugerskare.

Kan man i det hele taget snakke om marked indenfor økonomi, når det der "sælges" har en prislap med et flot rundt nul, og at det produkt også må råkopieres lige så mange gange du ønsker?

Er Ubuntus 17+ millioner brugere ikke en succes?

Hvem gider udvikle for alvor til et så lille markedet som 17 mill. downloads repræsentere? Især når der ligger et milliard stort markedet ved siden af? Markedet skal være bæredygtigt før det har selvforstærkende virkning og udviklere og brugere vælter ind automatisk.

lath skrev:
kfj1972 skrev:Og for at skabe plads/grobund nok til at en interesse, en viden og et kendskab til Ubuntu/Linux kan vokse sig nogenlunde stort nok til at Ubuntu/Linux kan stå på egne ben. Så må og skal der tages nogle beslutninger oppefra. For eksempel når en regering/ministeriumer , kommuner, uddannelsesinstitutioner eller virksomheder tager beslutninger, uanset om det er af politisk, konkurrencehensyn, sikkerhedsmæssige eller økonomiske grunde, om at benytte Ubuntu/Linux og Open Source.

Der sker allerede - bare ikke så meget Danmark.

Jeps ved det, og det er vejen frem for Open Source. Jeg havde hellere set det af frivillighedens vej, men der er flertallet for bange for at gå nye veje. Og så er tvang (eller det jeg kaldte oppefra) en måde at åbne folks øjne på.

lath skrev:
kfj1972 skrev:Skal man skabe et stort nok behov for Ubuntu/Linux nedefra til at det begynder at batte noget, så må man kigge lidt på spil-markedet og hvad Commodore og Microsoft i sin tid gjorde (eller rettere ikke gjorde) for at få den succes som de beviseligt fik. Skaber man et stort nok marked på den måde så kan det også godt begynde at rykke også opad i det mere seriøse marked. Men det er en kæmpe kamp og ikke usandsynligt allerede for sent at starte kampen.

Du kender ikke til Raspberry Pi?
De solgte 1 million enheder i 2012 der kun kan køre Linux sidste år. Det er børn, unge, og voksne der køber den.

Android er også en Linux distribution, og der er ved at være rigtig mange Android smartphones derude: 500 millioner, og der aktiveres 1,3 millioner Android smartphones hver eneste dag, kilde: http://www.businessinsider.com/500-million-android-activations-2012-9

Du, jeg og andre her på siden ved at Android er baseret på Linux, men det ved flertallet ikke og hvis de ved det er de ligeglade. De bruger det bare. De har ikke aktivt taget et valg, et valg om at bruge noget Linux-baseret. De har taget et valg om at bruge en lækker telefon. Har i øvrigt selv brugt Android siden version 1.3 og har tilmed en iPhone 4 også - men foretrækker Android. iPhonen har jeg kun fordi jeg fik den gratis. Ville aldrig selv bruge penge på den.

Men jeg er også vild med Android fordi det er lækkert at bruge, ikke fordi det er Linux-baseret. Og det er det samme jeg hører hos alle hvor vi snakker mobiler. Ingen har endnu sagt at de har en HTC, Samsung osv. pga. at Android er Linux-baseret.

Ang. Raspberry Pi. Jeg kender produktomtalen af den. Har desværre ikke haft en i hænderne (endnu). Men syntes lidt at kunne høre dig sige at alle dem der har købt den finder den anvendelig og spændende. Og det er lige det der skaber en succes. Og det er der jeg vil hen med eksemplet om Commodore og Microsoft. Spillene, selvom de hovedsageligt var piratkopier, gjorde C64/Amiga og windows til allemandseje. Og det fordi alle normale mennesker (ikke-nørder) kunne finde et formål i dagligdagen med C64/Amiga/Windows.

lath skrev:Vi skal ikke lave en komplet kopi af Windows, og Microsoft Office, fordi det er det folk er vant til.
Du må forstå sat det folk klager over er at det er anderledes end det de kom fra. Det kan for dem kun blive godt hvis det var som før, hvis Ubuntu er en fuldstændig kopi af Windows, og at LibreOffice er en fuldstændig kopi af Microsoft Office., fortsæt selv listen.

Folk må forstå at en ændring til noget nyt og bedre også betyder en forandring - at det ikke er som det var før - altså en anden måde at gøre tingene på er nødvendig.

Som jeg skrev før så handler det mere om psykologi end noget andet.

Helt enig, det skal ikke være en kopi/gratis alternativ. Der skal være et klart formål med at folk flytter over.

lath skrev:
kfj1972 skrev:Vi skal skabe et formål, ikke bare et alternativ.

Forkert!
Alternativer er godt, da det ofte forårsager konkurrence og innovation.

Det kan du så mene, jeg mener et alternativ kun er en anden mulighed end en allerede eksisterende. Det skal gerne bevæge sig endnu mere så det er mere end et alternativ men et must fordi der er et klart formål med at skifte.
Men enig med dig i at konkurrence og innovation er godt. Men det skal være på at skille sig positivt ud, ikke blot på at være et billigt alternativ. Men nok også det du mener nu når du selv nævner innovation.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf lath » 31. jan 2013, 03:21

kfj1972 skrev:
lath skrev:
kfj1972 skrev:Og derfor mener jeg ikke at Ubuntu/Linux kan få succes nedefra - der er simpelthen ikke plads/grobund nok til at slå kraftige nok rødder til at skabe et bæredygtigt marked og en stor nok brugerskare.

Kan man i det hele taget snakke om marked indenfor økonomi, når det der "sælges" har en prislap med et flot rundt nul, og at det produkt også må råkopieres lige så mange gange du ønsker?

Er Ubuntus 17+ millioner brugere ikke en succes?

Hvem gider udvikle for alvor til et så lille markedet som 17 mill. downloads repræsentere? Især når der ligger et milliard stort markedet ved siden af? Markedet skal være bæredygtigt før det har selvforstærkende virkning og udviklere og brugere vælter ind automatisk.


"Markedet" - du må være økonom.
Hvad hvis udviklerne er totalt ligeglad med Windows og Mac OS X, eller markedet som du kalder det?

Gider du forklare hvorfor Steam er blevet udviklet til Linux styresystemer? http://blogs.valvesoftware.com/linux/steamd-penguins/
Hvorfor retter Valve sig ikke efter markedet og ignorer Linux styresystemerne?

---

Noget andet er The Humble Indie Bundle som er spil du selv bestemmer prisen på. Sjovt nok så betaler Linux brugere gerne mere for softwaren end brugere for andre styresystemer gør.
http://www.humblebundle.com/

---

Skal det holdes det i økonomi termer, så ser der ud til at Linux har nået kritisk masse, så der kan genereres et overskud for salg af Linux software.

Så snart at der kan genereres et overskud på et salg af et produkt, så er det interessant set med en virksomheds øjne.

Effekten med kritisk masse er også selvforstærkende: Jo mere software der sælges med succes til en platform - her Linux distributioner, jo mere software bliver der udviklet til den platform.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf kfj1972 » 31. jan 2013, 03:59

lath skrev:Gider du forklare hvorfor Steam er blevet udviklet til Linux styresystemer? http://blogs.valvesoftware.com/linux/steamd-penguins/
Hvorfor retter Valve sig ikke efter markedet og ignorer Linux styresystemerne?

Da dejligt at Stream også retter øjene mod Linux, mens lad nu være med at slå hovedet ind i loftet af ren og skær begejstring over at de nu fokusere på Linux efter de har været gået udenom Linux i ca. 10 år.

Så de har da om nogle rettet sig efter markedet.

lath skrev:"Markedet" - du må være økonom.

Rolig nu, jeg ved godt du er skide dygtigt og kan undvære hovedet. Det er jo sjældent at du får lagt skjul på det herinde i mange af dine svar hvor det nærmest virker som om du er i dit es hvis du kan nedgøre andre.
Så rolig nu. Ubuntu er ikke tjent med et fugleskræmsel i et ellers godt forum.

Ja det er ikke første gang du er ude med riven når jeg tillade mig at deltage herinde. Og jeg har også holdt mig tilbage med at deltage for at du ikke skulle have en ny grund til at komme efter mig. Og mit indlæg her i tråden var som allerede fortalt ikke henvendt til dig, men skrevet omkring emnet Windows vs. Linux. Jeg var ellers lige ved ikke at skrive indlægget da jeg så du allerede havde deltaget i tråden.

Men jeg skal nok trække snotten til mig så der er bedre plads til dit ego herinde.
Farvel og tak

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf lath » 31. jan 2013, 17:26

kfj1972 skrev:
lath skrev:Gider du forklare hvorfor Steam er blevet udviklet til Linux styresystemer? http://blogs.valvesoftware.com/linux/steamd-penguins/
Hvorfor retter Valve sig ikke efter markedet og ignorer Linux styresystemerne?

Da dejligt at Stream også retter øjene mod Linux, mens lad nu være med at slå hovedet ind i loftet af ren og skær begejstring over at de nu fokusere på Linux efter de har været gået udenom Linux i ca. 10 år.

Så de har da om nogle rettet sig efter markedet.

lath skrev:"Markedet" - du må være økonom.

Rolig nu, jeg ved godt du er skide dygtigt og kan undvære hovedet. Det er jo sjældent at du får lagt skjul på det herinde i mange af dine svar hvor det nærmest virker som om du er i dit es hvis du kan nedgøre andre.
Så rolig nu. Ubuntu er ikke tjent med et fugleskræmsel i et ellers godt forum.

Ja det er ikke første gang du er ude med riven når jeg tillade mig at deltage herinde. Og jeg har også holdt mig tilbage med at deltage for at du ikke skulle have en ny grund til at komme efter mig. Og mit indlæg her i tråden var som allerede fortalt ikke henvendt til dig, men skrevet omkring emnet Windows vs. Linux. Jeg var ellers lige ved ikke at skrive indlægget da jeg så du allerede havde deltaget i tråden.

Men jeg skal nok trække snotten til mig så der er bedre plads til dit ego herinde.
Farvel og tak


Slap af.

Jeg konstaterer bare at du må være økonom fordi du nævner markedet indtil flere gang.

Med baggrund i finanskrisen stiller jeg derfor - helt berettiget - spørgsmål ved de teorier som økonomer antager som sandhed.

Der er blandt andet nogle gevaldige huller i økonomernes teorier, så som vækst.
Vækst kan ikke være uendelig, da der kun findes en endelig mængde af ressourcer på den klippesten/det rumskib vi kalder Jorden.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf Kurt Christensen » 31. jan 2013, 18:13

Vækst er også styresystemer og ældrepleje, det behøver ikke at være kulbrinteafbrænding for at være vækst.
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Windows versus Linux i følge Nixie Pixel

Indlægaf lath » 31. jan 2013, 18:41

How to be me skrev:Vækst er også styresystemer og ældrepleje, det behøver ikke at være kulbrinteafbrænding for at være vækst.

Jeg nævner ikke afbrænding af kulbrinter nogen steder.
Generelt må begrebet vækst vel handle om alle former for varer og tjenesteydelser, eller hva'?

Konkret om styresystemer, så er der et endeligt antal computere, så vækst for styresystemer er også begrænset - den vækst er endelig(=ikke uendelig).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster