Paralella: En $100 Ubuntu supercomputer

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Paralella: En $100 Ubuntu supercomputer

Indlægaf lath » 26. jan 2013, 04:53

Ja du så rigtig, supercomputer ... og det er med Ubuntu.

Startmodellen har en dual-core ARM A9 processor.
... og ud over det så er der det der gør den til en supercompter: En 16 core MIMD Open Hardware CPU der hedder Adapteva Epiphany.
(Open Hardware = Open Source kildekode der beskriver et digital elektronik kredsløb - man kan programmere digital elektronik/digital elektronik kredsløb via såkaldte HDL programmeringssprog).

Den har 1 GB RAM, og lige som en Raspberry Pi er den i kreditkort størrelse, har HDMI full-HD udgang, USB porte og On-board I/O porte.
Den har et mikro sd-kort hvor din Ubuntu ligger på, og så 1 stk Giga-bit Ethernet port.

Det er hvad jeg kalder en lille computer med beregningskapacitet som en meget en stor PC/Workstation.
Det eneste jeg godt kunne tænke mig var at den i stedet for kreditkort størrelse kunne æde en RAM klods af den type der bruges laptops, så kunne man få mere end de 1 GB RAM.
Men så er prisen nok en del mere end kun $100.

Der står at en 16-core Epiphany CPU kan levere 26 GFLOPS.
det er planlagt at Epiphany CPU også skal levere i en 64 core model, den ville så kunne levere en beregningskapacitet på: 4 x 26 GFLOPS = 104 GFLOPS.

Hele Paralella computeren med en 16-core Epiphany CPUen + 2-core ARM CPUen, og alt det andet hardware bruger kun 5 watt, der ved 5 volt bliver til en strøm på kun 1 Ampere (1 A.).

Vil ha'!

/Lars

Edit:
Der står "floating-point accelerator", hvilket ikke nødvendigvis er det samme som en CPU/mikroprocessor.
Der er en PDF jeg lige skal have læst i der beskrive Epiphanys hardware arkitektur: http://www.adapteva.com/wp-content/uploads/2011/06/adapteva_mpr.pdf
Senest rettet af lath 26. jan 2013, 05:26, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Paralella: En $100 Ubuntu supercomputer

Indlægaf lath » 26. jan 2013, 05:26

Lidt at sammenligne med:

Fra wikipedia har vi: http://en.wikipedia.org/wiki/FLOPS
As of 2010, the fastest six-core PC processor reaches 109 gigaFLOPS (Intel Core i7 980 XE)[16] in double precision calculations.


Så en Paralella med en Epiphany 64-core CPU svarer sådan ca. til en 6-core Intel Core i7 980 XE i beregningskapacitet.

/Lars

Edit: Der står "floating-point accelerator", hvilket ikke nødvendigvis er det samme som en CPU/mikroprocessor.
Der er en PDF jeg lige skal have læst i der beskrive Epiphanys hardware arkitektur: http://www.adapteva.com/wp-content/uploads/2011/06/adapteva_mpr.pdf
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Paralella: En $100 Ubuntu supercomputer

Indlægaf lath » 26. jan 2013, 05:40

Så fik jeg lige læst i PDFen.

Der er tale om at Epiphany virkelig er en mikroprocesoor (CPU), emn godt en simpel en af slagsen.

Det gør ikke noget hvis der bare er mange af dem, go opgaven kan løses med parallel algoritmer (algoritmer=computer-program opskrifter der beskriver hvordan en bestemt opgave skal løses hurtigst og bedst muligt).
Så dan noget som indkodning og dekodning af video til f.eks. Mpeg-4 eller lyd til mp3 er sådanne parallel algoritmer, der på en normal CPU uden dedikeret hardware til opgaven virkelig tager lang tid.

På en supercomputer går den slags meget hurtigere.

Jeg bemærkede også at selve 16-core Epiphany mikroprocessoren kun bruger ca 0,27 watt (270 milli watt, 270 mW) - det er et meget meget lille energiforbrug. :)

Epiphany designet kan for tiden skalere op til 64x64 cores = 4096-cores

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster