Linux 3.6 final er ude nu

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Linux 3.6 final er ude nu

Indlægaf lath » 4. okt 2012, 00:47

Linux kernen i version 3.6 (final) er ude nu:

Der er i forhold til version 3.5 sket følgende:
  • Ændringer til btrfs
  • ext4fs er (igen) blevet hurtigere, og har lidt bedre quota support
  • Hybrid Sleep: Det er på samme tid en sleep tilstand og hibernation. Ideen er at computer sættes i sleep tilstand. Er det så en laptop og batteriet løber tør for strøm, så læses i stedet fra det diskimages som laves ved en hibernation ved næste boot. Er der derimod stadig strøm på computeren ved næste boot,så starter den op fra det image der er i RAM, og diskimaget bliver så slettet.
    Windows har åbenbart haft dette i et stykke tid, men hvad ved jeg om det, når jeg kun bruger Linux.
  • TCP fast open - går ud på at når man opretter en forbindelse der bruger TCP (det er dem man bruger flest af), så vil der bliver overført data samtidigt med et såkaldt TCP handshake.
    Alt i alt betyder det en performance forbedring for små TCP pakker (små mængder data der skal overføres før forbindelsen lukkes igen) på 4% på for hurtigere forbindelser, og hele 41% på langsomme internetforbindelser.
  • bufferbloat fighting TCP forbindelser kræver det der kaldes buffers (små mellemlagre). Der introduceret et nyt værktøj i 3.5 og endnu et er så kommet til ved 3.6
  • SMB2 er support for windows fildeling, som er en del af kernen, hvilket giver både bedre sikkerhed og bedre performance, og flere muligheder.

flere detaljer på http://www.linux.com/news/software/linux-kernel/645360-linux-36-debuts-with-5-major-advances-/ (på engelsk, som jeg har givet en forkortet dansk version af herover til dem der ikke kan engelsk).

Meget lang udgave kan læses på kernelnewbies.org: http://kernelnewbies.org/Linux_3.6

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux 3.6 final er ude nu

Indlægaf AJenbo » 5. okt 2012, 20:08

3.6 aktivere også PCI Express 2.0 for Radeon driveren.

TCP er de forbindelser der bruges de fleste netvært inklusiv internettet.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster