jp2.dk spærret for Linux-brugere

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

jp2.dk spærret for Linux-brugere

Indlægaf Pihl » 4. dec 2007, 20:38

Den meget reklamerede 'nye' avis, http://jp2.dk, som har slået sig stort op på at være 'digitaliseringens avis' i modsætningen til de gamle papirudgaver, ser vist ud til kun at være for Microsoft-brugere.

Går man ind på siden som Mac eller Linuxbruger, eller bare med en anden browser end Internet Explorer, velkommes man af denne besked:

Vi kan konstatere, at din PC og browser ikke understøtter de systemkrav, som download af JP2 kræver.

For at undgå at ulejlige dig vælger vi ikke at sende dig videre til login og download af JP2.

Vi beklager naturligvis, at vi ikke kan præsentere dig for fremtidens avis, men vi håber på forståelse, og vi vil gerne sige tak for den interesse, som du har vist JP2.

Systemkrav:
Operativsystem: Windows® XP SP2 eller Windows Vista
Browser: Internet Explorer version 6.0 eller højere
RAM: Min 384 MB RAM – vi anbefaler 500 MB
Processor: 1GHz


Senere i samme tekst bliver man dog forvisset om, at de vil gøre noget ved sagen:

Men vi arbejder sammen med Microsoft på en løsning for Mac-brugere.


Hvis jp2.dk repræsenterer fremtiden, er det vist på tide at finde hestevognen frem igen :!:

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

jp2.dk spærret for Linux-brugere

Indlægaf sådanUBUNTU » 4. dec 2007, 20:52

Som JP siger i TV-reklamen: "Udviklet i samarbejde med Microsoft". Mon ikke det er baseret på Microsofts Silverlight (konkurrent til Java)?

Hvad skal vi også med det? JP er en ringe avis på papir. Den bliver vel ikke bedre på en skærm. IMHO :)

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

jp2.dk spærret for Linux-brugere

Indlægaf eitreach » 4. dec 2007, 21:01

Det er meget muligt.. På dét punkt er vi dog 'heldige' som Linux-brugere, idet Microsoft har meddelt at visse dele af Silverlight bliver open source - nok ikke af generøsitet, men nok mere fordi at den så kan blive en større konkurrent til Flash.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

jp2.dk spærret for Linux-brugere

Indlægaf sådanUBUNTU » 4. dec 2007, 21:08

Ja, de frigiver specifikationer mv., så Novell og MONO-holdet kan få lov at pukle med at lave en open source-kopi. Meget generøst :). Linuxudgaven kommer i øvrigt til at hedde moonlight.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

jp2.dk spærret for Linux-brugere

Indlægaf thj01 » 5. dec 2007, 10:05

jeg skrev faktisk en mail til jp omkring dette og fik det oprettet som nyhed på newz.dk. Men fik ikke noget svar tilbage fra jp :?

Men det er smart for ms at tjekket et nyt produkt på et lille men udbygget marked.

men må nok erkende at jeg ikke ville have købt tjeneste ligegyldigt hvad ! :wink:
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

jp2.dk spærret for Linux-brugere

Indlægaf Jimmyfj » 5. dec 2007, 11:17

Two thumbs up Pihl

Her har vi gået i små tre hundrede år og troet at stavnsbåndet var blevet ophævet, blot for at opdage, at selv samme stavnsbånd i gentagne tilfælde bliver forsøgt presset ned over hovedet på os af kapitalister som Microsoft, JP, Disney, Sony og andre store firmaer.

Nu er det JP, der er tale om, og jeg tror, at der i Danmark er rigtig mange mennesker, som endnu ikke har glemt, endsige tilgivet JP det svineri de lavede for os alle, da de udløste Muhammad-krisen. JP er ikke just kendt for at være menig mands talerør. Og det ér da tankevækkende, at det netop er JP som indgår samarbejde med et firma, som i deres hjemland er dømte kriminelle, og af EU domstolen har fået samme "stempel". Jo, JP må siges at have en heldig ledelsesform. Synd det så ikke lige har berørt JP's opmærksomhed, at befolkningen har valgfrihed ud over ved valgene.

Paradoksalt at JP vælger at sejle mod strømmen i en tid, hvor andre store bladhuse vælger at flytte deres net-avis over på Linux, med begrundelse i systemets store stabilitet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

jp2.dk spærret for Linux-brugere

Indlægaf tbresson » 5. dec 2007, 12:56

Så vidt jeg læste for længe siden er deres nye site .NET baseret. Men hvorfor det ikke skulle virke for klienten kan jeg dog ikke lige gennemskue.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

jp2.dk spærret for Linux-brugere

Indlægaf thj01 » 5. dec 2007, 13:30

Nu er det JP, der er tale om, og jeg tror, at der i Danmark er rigtig mange mennesker, som endnu ikke har glemt, endsige tilgivet JP det svineri de lavede for os alle, da de udløste Muhammad-krisen.


Vil lige tillade mig at sige jeg er nok meget søren modsat det. De artikler/tegninger frembragte at der er meget forskellige syn på hvad frihed er. Og jeg vil stadig helst leve i DK

Tegningerne har INTET med jp2 at gøre.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

jp2.dk spærret for Linux-brugere

Indlægaf Artificial Intelligence » 5. dec 2007, 17:03

yea! Mer udstyr der kan blive virus inficeret med lethed! two thumbs up for JP!

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

jp2.dk spærret for Linux-brugere

Indlægaf Jimmyfj » 6. dec 2007, 10:03

Vil lige tillade mig at sige jeg er nok meget søren modsat det. De artikler/tegninger frembragte at der er meget forskellige syn på hvad frihed er. Og jeg vil stadig helst leve i DK

Tegningerne har INTET med jp2 at gøre.


Ok - Referencen til tegningerne var nu ikke så meget et spørgsmål om, hvad de viste os om frihed, og hvad de ikke viste. Fakta er, at Windows ikke står for frihed. Hele konceptet omkring Windows er lig med vendor-lock-in, altså en ny type stavnsbånd. Hvordan kan man påberåbe sig at forsvare friheden med den ene hånd, når man med den anden støtter tiltag som stavnsbinder mennesker til udelukkende at have adgang til sine produkter med ét system? Hvor er friheden i det?

Hvor er friheden i, at OSS udviklerene skal gå "tiggergang" hos Microsoft i håb om at få Mono, eller Moonlight til at fungere sammen med JP2? Hvor er friheden i det?

Det reelle for JP2 ville have været at satse på en platforms-uafhængig løsning. Men JP valgte at lade sin politiske overbevisning skinne igennem og støtte stavnsbåndets udbredelse.

Mono ér jo blot Microsofts redskab til at kontrollere FOSS bevægelsen. Efter min bedste overbevisning hører Mono ikke til i OSS verdenen. Der findes også alternativer til Mono.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

jp2.dk spærret for Linux-brugere

Indlægaf thj01 » 6. dec 2007, 11:27

Fakta er, at Windows ikke står for frihed. Hele konceptet omkring Windows er lig med vendor-lock-in, altså en ny type stavnsbånd.


og netop derfor reagerede jeg med mit indlæg. Den arabiske verdens reaktion svarer til MS's FUD kampagner mod Linux/OpenSource/gpl osv osv osv.

De brænder ikke tegninger af, men truer med retsager!

Sammenligningen med muhammedtegninger var hverken relevant eller sammenhængsmæssigt korrekt
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster