Mint 12 Release Candidate ude

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Mint 12 Release Candidate ude

Indlægaf bimsebasse » 11. nov 2011, 18:12

Har installeret og leget med den nye Mint (RC) i dag og er meget imponeret. Den kører med Gnome Shell i en opsætning tweaket så den ser ud og opfører sig a la klassisk gnome, med menu og bundpanel til minimerede vinduer. Dvs. at brugere frit kan vælge mellem det gamle og nye brugerflade-paradigme blot ved at fravælge/tilvælge et par allerede installerede extensions. Derudover er looket mere tidssvarende - Mint har altid lignet en grøn Windows fra 90erne, men der er taget store skridt i en mere attraktiv retning (udseende kan man selvfølgelig altid selv ændre efter behag alligevel).

Lille hurtig småforvirret demo-video: http://www.youtube.com/watch?v=u1O0Oe0M9Cg

Vil klart anbefale mint 12 til Ubuntu-brugere der er frustrerede over Unity og længes tilbage til klassisk opsætning, eller Ubuntu-brugere der bare gerne vil have en Ubuntu med gnome shell som eneste installerede skrivebordsmiljø. Så vidt jeg kan forstå vil der ikke være nogen forskel på en opdateret Release Candidate og den endelige udgivelse, så man behøver ikke installere igen til den tid, man skal blot holde sig opdateret.

Kan downloades her: http://ftp.heanet.ie/pub/linuxmint.com/testing/?C=M;O=D
Senest rettet af bimsebasse 15. nov 2011, 18:05, rettet i alt 1 gang.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf eyvind » 11. nov 2011, 19:06

Den må da lige prøves på en pendrive. :)
Rigtige mænd tager ikke backup.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf eyvind » 11. nov 2011, 20:43

Så ligger den installeret på en 16 Gb pendrive (med harddisken ude under installationen og sat tilbage igen bagefter)
Boot med F12 biosbootvalg på min comp.

Den virker da pæn og fornuftig.......................................man skal ikke hoppe rundt om en masse bolsjer. :D

Netbank virker med det samme.

En god oplevelse.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf Rattus Norvegicus » 11. nov 2011, 20:47

Jeg overvejer meget at prøve Mint når den endelige release er færdig, for jeg er godt nok Ubuntu er faldet i kvalitet siden 11.04.

Jeg gad dog godt vide om f.eks. DVDStyler vil virke i Mint 12, for det virker overhovedet ikke i Ubuntu 11.10.
Hilsen Kenny

Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf Blfriis » 11. nov 2011, 21:03

Jeg kan også anbefale ZorinOS
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf eyvind » 11. nov 2011, 21:30

DVDstyler installeres fint og kan startes, men jeg har ingen ting at prøve med lige her.
Rigtige mænd tager ikke backup.

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf kent a » 12. nov 2011, 21:54

Jeg kan også anbefalde ZorinOS. overvejre også Mint når 12'er kommer rigtig ud...
Lubuntu 18.04 LTS

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf bimsebasse » 14. nov 2011, 01:40

Endnu en fjollet lille video! - http://www.youtube.com/watch?v=tNEB-fXBhoc

Mint 12 har ligesom Oneiric Ocelot alternative sessioner man kan logge ind i (Gnome classic, Unity 2D). En af dem er MATE, og MATE er interessant for urokkelige tilhængere af det gamle Gnome 2 skrivebordsmijø for der er tale om en videreført Gnome 2 (gnome-panel) gjort kompatibel med Gnome 3.

Der er altså ikke længere nødvendigvis noget valg mellem at blive på sin gamle 10.10 og leve med et dødsdømt og langsomt forældet OS eller at skifte til en nyere Ubuntu og prøve at vænne sig til Unity eller Gnome Shell. I klippet kan det ses hvor meget den ligner det gamle Gnome (det er en såkaldt fork, så det skulle også være mærkeligt andet) og bemærk igen at den kører på Gnome 3. Forskellen på MATE og Gnome Classic (Gnome's fallback session) er at MATE bliver udviklet og holdt opdateret, hvor Gnome Classic er en midlertidig service for brugere uimponeret af Gnome Shell - det er et spørgsmål om tid før Gnome stopper med at have en fallback session.

Jeg kan godt lide Gnome Shell men må nok indrømme at MATE er en anelse hurtigere i optrækket - ting åbner hurtigt og der er ikke underlige små glitches hist og her, en god oplevelse hele vejen rundt.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf Christian.Arvai » 14. nov 2011, 11:17

Vil klart anbefale mint 12 til Ubuntu-brugere der er frustrerede over Unity og længes tilbage til klassisk opsætning

Debian vil nu være det mest nærliggende valg :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf thj01 » 14. nov 2011, 11:57

Jeg synes der er en væsentlig mangel ved Mint - og det er communitiet.

Styrken ved Ubuntu og alle søster distroerne: Lubuntu, Xubuntu, KUbuntu er at de alle tilhører communitiet og derfor kan nyde godt af canonicals støtte.

Canonical er årsagen til at Ubuntu har kunnet løfte sig ud af Linux-bøvlets skygge og hele community delen er fundamentet for det.

Og Ubuntu-communitiet får man hverken i Debian, Mint, Fedora eller Opensuse.

Jeg vil skyde på at jeg ryger over på enten Xubuntu eller Lubuntu -. og så tweaker dem til at passe til mit behov.

Jeg er enig med vedkommende der har skrevet denne blog :

http://www.extremetech.com/computing/104581-linux-mint-the-new-ubuntu

Ubuntu er ved at blive målrettet den ordinære bruger og ikke powerusers, som mange af os der er herinde.

Gnome2 er det mest strømlinede interface til Ubuntu - og det så canonical rigtigt for snart 8 år siden - men det er håbløst på håndholdte enheder med touchscreen. Der er Unity nok et pletskud.

For os andre der vil tweake og bruge vores yndlingsprogrammer, der er selve interfacet ikke problemet - men snarere muligheden for at vi kan bruge dem uden problemer - og der rammer L/K/X-ubuntu plet.

Mint er tiltalende men mangler communitiet - og den ressource canonical er.

PS

Bare vent Gubuntu (GNOME Ubuntu) er garanteret lige om hjørnet
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf bimsebasse » 14. nov 2011, 16:16

Jeg forstår ikke helt den med community for både Arch, Fedora, Debian og Mint har store, stærke og aktive communities - og Ubuntus problem for tiden er vel netop at canonical overtrumfer communitiet og kører sit eget løb. I mint frarådes opgraderinger, f.eks., fordi man er opmærksom på hvor mange brugere der ryger ind i alvorlige fejl - i Ubuntu får man ikke engang en advarsel. Derudover er Mint 100% brugerbetalt hvor Ubuntu et stykke henad vejen er en enkelt rigmands projekt. En anden ting som jeg skriver fire gange om dagen herinde for tiden er at Mint ER en Ubuntu og derfor gladeligt høster frugterne af Ubuntu communitiets + canonicals arbejde. Jeg har ikke lyst til en Mint vs Ubuntu-diskussion for jeg ikke er typen der skal prakke folk mit favoritstyresystem på, men at communtiet skulle være mint's svaghed er i den modsatte ende af sandheden. Mint's svaghed er nærmere en dybtliggende konservatisme som kommer til at være i vejen hver gang nye teknologier eller skrivebordsparadigmer melder deres ankomst, mint 12 er den første mint der ikke ligner en windows fra 90erne, og vi er i 2011.

De her gutter arbejder på at blive en Gubuntu men der er vist et stykke vej endnu: http://ugr.teampr0xy.net/

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf thj01 » 14. nov 2011, 17:55

@bimsebasse

Findes der et Fedoradanmark? mintdanmark? kommer de?

Prøv at læse lidt på denne side : http://www.ubuntu.com/project/about-ubuntu

Der er der forskellen er

og læse disse to søgninger

http://www.google.dk/search?gcx=c&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=fedora+installer#sclient=psy-ab&hl=da&source=hp&q=installer+fedora+dansk&pbx=1&oq=installer+fedora+dansk&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=11027l11671l3l11792l6l6l0l0l0l0l207l535l2.1.1l5l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=6247046958d99e9&biw=1280&bih=690

http://www.google.dk/search?gcx=c&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=fedora+installer#sclient=psy-ab&hl=da&source=hp&q=installer+ubuntu+dansk&pbx=1&oq=installer+ubuntu+dansk&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=5797l7729l0l7923l12l10l0l0l0l6l224l1327l2.6.1l9l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=6247046958d99e9&biw=1280&bih=690

Jeg havde forsøgt at installere linux helt fra 2003, men det var først med ubuntu 6.10 at det for alvor lykkedes mig - bl.a. pga dette og internationale fora. Det var og er stadig Linux made simple.

Ja der er communities om de andre distroer - men ingen af dem er så omfangsrige og målrettede som Ubuntu's. Fedora er RedHats second choice og det samme gælder Novels Opensuse.

Uden Ubuntu som fundament og canonical ville Mint aldrig have den base af applikationer der er kan installeres. Tag ubuntu ud af Mint - og hvad ville så blive tilbage?

Og dette drejer sig ikke om at jeg er Ubuntustyresystems religiøs, men om at jeg ikke før eller siden har fundet et community, som i den grad er fokuseret på at alle skal have en god oplevelse. Du og andre må gerne hoppe over - men det er tankegangen og filosofien bag communitiet der får mig til at blive..... Nå ja - og så det faktum at jeg ikke kan programmere og jeg er glad for den indsats canonical lægger i at supportere alle os freebees helt gratis.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf bimsebasse » 14. nov 2011, 18:16

Uden Ubuntu som fundament og canonical ville Mint aldrig have den base af applikationer der er kan installeres. Tag ubuntu ud af Mint - og hvad ville så blive tilbage?


Nogen der siger andet? Tag Debian ud af Ubuntu - og hvad ville så blive tilbage? Og? Uvæsentligt og diskussionen uvedkommende.

Og dette drejer sig ikke om at jeg er Ubuntustyresystems religiøs, men om at jeg ikke før eller siden har fundet et community, som i den grad er fokuseret på at alle skal have en god oplevelse. Du og andre må gerne hoppe over - men det er tankegangen og filosofien bag communitiet der får mig til at blive..... Nå ja - og så det faktum at jeg ikke kan programmere og jeg er glad for den indsats canonical lægger i at supportere alle os freebees helt gratis.


Har nogle OS communities en anden tankegang end at brugere skal have en god oplevelse? Officielle Ubuntu-forummer har flest brugere, men tankegangen er da lige fokuseret på at støtte brugere alle steder? (på nær måske med Arch hvor kodenørdarrogance måske er en anelse mere udbredt end godt er). Og for 160 millionte gang, 95% af de problemer du løber ind i med en Ubuntu-baseret distro kan du søge løsninger for på et Ubuntu-forum, der er masser af Pinguy og Mint-brugere, selv Arch-brugere på Ubuntus officielle forumer. Og igen, Mint og Pinguy osv. er brugerfinancierede og brugeropretholdte, Ubuntu er financieret først og sidst af Canonical og Mark Shuttleworth, som hver især kan overtrumfe communitiet, og gør det. Jeg har set Mark Shuttleworth personligt lukke døren for en bug på launchpad som havde et simpelt harmløst fix og generede mange brugere, men han syntes ikke lige det var vigtigt (klik på ikon i launcheren fokuserer/maksimerer ikke allerede åbnet program, som det gør i alle andre launchere og paneler). Hvis communitiet er helt afgørende for dig virker det besynderligt så at vælge en af de linux distroer der er ejet af et firma og ikke af brugerne,.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf thj01 » 14. nov 2011, 18:49

@bimsebasse

Lad os se om 1 år.

og så ubuntu debian made easy. mint er ubuntu made different.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Mint 12 Release Candidate ude - Ubuntu done right?

Indlægaf eyvind » 14. nov 2011, 18:54

Det er vel lidt synd at trække linierne så skarpt op omkring de forskellige udgaver af ubuntu.
I bund og grund er det vel den nye unity som fustrerer lidt fordi der virker lidt langt hen til programmer osv. i forhold til den gamle gnome udgave. Altså som jeg opfatter det.
Jeg kører så med både 10.4 og Mint 12 rc, men den 10.4 er nu den bedste og mest ligetil.
Med lidt installations dovenskab er den fordanskede Dabuntu rigtig god. :D
Det kan da godt være at 10.4 udfaces, men den bliver vel ikke ubrugelig til det samme program som hidtil.

Hjælpen her i ubuntudanmark, har sat rigtig mange af os i gang med at bruge Linux (ubuntu) og tak for det.
:)
Rigtige mænd tager ikke backup.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster