Komputer for alle

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.

Er det for meget at skrive det på den måde?

Ja, det synes jeg helt klart!
3
15%
Jah..
10
50%
6
30%
Nej det er helt i orden. Windows tisda, undskyld vista er også beste på nyere..
1
5%
 
Afgivne stemmer: 20

benjatke
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. okt 2007, 15:13
Geografisk sted: Danmark, Fyn

Komputer for alle

Indlægaf benjatke » 23. okt 2007, 20:28

Nogle der har set guiden til Linux i komputer for alle?
Havde bladet da jeg havde windows og ville opsige det da jeg skiftede da de gik alt alt for meget op i tisda, undskyld vista. Men så begyndte de den her guide til Linux. Synes kraft osv. at det er for meget. Af og til hænger de altså virkelig Linux ud i forhold til MS. kan give nogle eksempler:
I bladet tester de forresten Kubuntu da de mener det ligner meget mere windows i forhold til Ubuntu der er mac lignende :?

Men her er de:

1. Manden her skal installere det "NYE" Kubuntu(7.04) på en gammel komputer fra 1990'erne. Allerede den første ting der signalere at det her bare SKAl gå galt. Computeren har disse enskaber:

500 MHz Pentium 4-processor
320 MB ram
GForce 2MX-grafikkort og et andet ukendt grafikkort + et soundblaster kort.
og selvfølgelig et netværkskort og et lydkort.

han skriver: "I med Kubuntu-cd'en og genstart. Sort skærm. Det begynder sandelig godt! Da computeren har to grafikkort starter Kubuntu op fra det gamle som ellers aldrig bliver brugt. Det står klart da jeg flytter skærmen over på kort nummer to. Ind i BIOS og skift over til det andet kort. så køre det."

Det er da klart Kubuntu bliver forvirret når der lige pludselig er to kort. Det ender så også med at han tager det andet ud.

De skrev tidligere at Linux kun var for nørder og man skulle have et vist kendskab til computere før det kunne lade sig gøre. John Alex Hvidlykke, som har skrevet artiklen, skriver flere steder at man skal bruge en god gammel og udbrændt computer. Det køre da helt klart bedst på en nyere maskine bare det ikke er Toshiba-bærbar.(har jeg haft en del problemer med).
Glæder mig til at se næste nummer hvor de skal vise hvordan man får ALT hardwaren til at virke.

Hvad synes i om dette?
Ubuntu nybegynder, hader windows så jeg skiftede til ubuntu.

Maze
Indlæg: 63
Tilmeldt: 12. apr 2007, 13:28

Komputer for alle

Indlægaf Maze » 24. okt 2007, 10:16

Jeg ved ikke om der er noget forkert i det han skriver, han har nok bare ikke forstået at Linux skal ses som et alternativ, og mon ikke der også ville være problemer hvis han prøvede at installere en XP på den maskine.

Kubuntu er som jeg har forstået det, en lidt mere krævende desktop end Ubuntu.

Og hvorfor går han efter et system der skal ligne Vista, det er der jo ikke noget nyt i. Det der gør Linux interessant for mig er at det ikke ligner Windows, det er en mulighed for mig, for at lære noget nyt!

Hvis jeg skulle Melde noget tilbage til Komputer bladet, så ville jeg forsøge at påpege at de skulle prøve en Ubuntu evt med Beryl, og så på en maskine med lidt kraft, en nyere bærbar med Core2duo fra intel, der er god support på de maskiner, og så inviter en gæst ind til at hjælpe, En skarp hjerne der køre linux til dagligt.

Skriv en artikel over det, det kunne være sjov..

frolle
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2006, 20:53

Komputer for alle

Indlægaf frolle » 24. okt 2007, 10:38

Nørder! Det er da sandt :D
<3

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Komputer for alle

Indlægaf Jimmyfj » 24. okt 2007, 11:01

Ja ja - Det ligner lidt "bestillingsarbejde" fra Redmond. Men nu ér Komputer for alle jo også, lige som Alt om Data noget af det mest pro-Microsoft der findes på markedet, hvilket vi Linux brugere også er nød til at have et øje på. At han kalder os nørder er der ikke noget nyt i. Det ser jeg næsten dagligt i andre sammenhæng. Så intet nyt under solen her heller. Geeks ville være et mere passende udtryk, men det er vel et spørgsmål om temperament.

Anyway - Det bliver morsomt at se, hvordan han, som pro-Windows vil håndtere eventuelle hardware problemer med en så latterlig konfiguration rent hardwaremæssigt. Hans "forsøg" er jo dømt til at mislykkes. Men lur mig, om ikke han ender op med en negativ "dom" over Kubuntu og endnu en melding om, at Linux ikke er klar til desktoppen. Way to go, expert.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Maze
Indlæg: 63
Tilmeldt: 12. apr 2007, 13:28

Komputer for alle

Indlægaf Maze » 24. okt 2007, 11:08

Jeg er nørd... sejt.. :) det her jeg altid villet være... på trods af at jeg valgt Ubuntu over at min bærbare ikke kunne klare Vista, og jeg var træt af min XP der lige pludselig blev ulovlig?

Men nørd, det er nok fordi jeg selv har installeret Xmoto, wroum...

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Komputer for alle

Indlægaf eyvind » 24. okt 2007, 16:00

Jeg har da lagt en 7.04 feisty på en gammel Compac armada E500 med 600 Mhz og lidt Ram.

Jeg har to stk E500 (bærbare) og de kører fint med XP og ubuntu 7.04.

Ubuntu drøner selv på nettet og hilser på min router og internettet.
Med USB wireless adapter kan den også suse på nettet.
Rigtige mænd tager ikke backup.

SRJ
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15. feb 2007, 20:33

Komputer for alle

Indlægaf SRJ » 24. okt 2007, 16:38

Linux-eksperimentet
Med hver eneste udgave af Komputer for alle følger der en mindre sværm af pc-programmer, som jeg med glæde opfordrer læserne til at prøve på egen pc. Denne gang går vi et skridt længere og tilbyder dig et komplet Linux-styresystem, lige til at lægge på pc'en. Navnet er Kubuntu, og det er et af de mange - og et af de rigtig gode - medlemmer af den store Linux-familie. Altså et ganske gratis alternativ til det velkendte Windows, som 99,9 procent af vores læsere kender og bruger til daglig.

Næsten for godt til at være sandt, ikke?
Linux-eksperimentet

Vi har i artiklen (fra side 56 i bladet) gjort en del ud af at forklare, hvad det indebærer at skifte styresystem på pc’en. Det er et ganske omfattende indgreb og ikke noget, der nemt kan fortrydes, så alt er ved det gamle. Derfor anbefaler vi varmt, at man for en sikkerheds skyld starter med at øve sig på en ældre pc, der måske ikke længere er i daglig brug. Da vores egen medarbejder gik i gang, var han noget skeptisk, om han virkelig ville blive glad for systemskiftet. I dette og de kommende to blade får vi at se, hvordan det kommer til at gå.

Leif Jonasson, Chefredaktør


Helt negative lyder de da ikke omkring det?
Teksten er sakset fra deres hjemmeside..

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Komputer for alle

Indlægaf Artificial Intelligence » 24. okt 2007, 17:28

Han skulle nok gået efter Xubuntu med de computer specs.

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Komputer for alle

Indlægaf Wikzo » 24. okt 2007, 21:03

Jeg læste engang rigtig mange KFA-blade; de var rigtig spændende, synes jeg, men så begyndte jeg at blive lidt mere klog på computerverdenen, og da de skrev en guide til at gemme et billede på nettet (Højreklik -> "Gem som ...") stod jeg af :P

Bladet er mest for ikke-nørdede personer; altså dem der bare vil udforske deres computer lidt. Det har altid været Windows-orienteret, men det gør egentlig ikke så meget for mig. Hvis jeg vil vide noget om Linux, køber jeg "Linux Format", trods det koster 150 kr. her i Danmark :(

Dog virker det lidt uprofessionelt, at et computerblad er så dårlige til at teste et andet styresystem end Windows. Har ikke læst artiklen, men de lader til at starte ret middelmådigt.
Billede

benjatke
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. okt 2007, 15:13
Geografisk sted: Danmark, Fyn

FOR middelmådigt

Indlægaf benjatke » 25. okt 2007, 22:27

Synes de skriver FOR middelmådigt. Mener de plejer at lægge deres artikler som PDF filer på deres "K-cd"'er. skal se om den ligger der.
Ubuntu nybegynder, hader windows så jeg skiftede til ubuntu.

Asger
Indlæg: 59
Tilmeldt: 25. aug 2007, 12:37

Komputer for alle

Indlægaf Asger » 27. nov 2007, 14:19

Jeg er ikke IT nørd, jeg er bare IT klovn og elsker Ubuntu for det køre bare, og er der noget det driller så spørg man jo bare :D ,
Med venlig Hilsen Asger

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Komputer for alle

Indlægaf thj01 » 28. nov 2007, 08:14

LINUX = Styrestym der rummer alt.

eller rettere det mener mange journalister. Bare fordi man skriver for K er det jo ikke sikkert at man "ved" noget om komputere. Man behøåver jo egentlig bare at være windows mand. (windows = seriøst styresystem)

Artiklen er et typisk eksempel på at ikke "tænker sig om". Hvis man skulle lave det nummer burde man sammenligne det med at installere vista på samme maskine.

men igen - "K computer" har aldrig været seriøst i mine øjne.

Alt om data var suverænt for 2-3 år siden, men er faldet gevaldigt af på det. Prøv f.eks at læse deres anmeldese af linux distroer for et par numre siden.

Ubuntu 7.04 (ja 7.10 var udkommet) fik 80% hvor XP fik 85% - upåagtet at man med ubuntu var fuldt udstyret med diverse programmer og med xp havde .... intet. - nå ja så var kravet til linux jo også at det skulle installeres sammen med vista/XP. prøv at installere vista/XP på en ubuntumaskine !!!!!

Jeg gad godt se et showdown med f.eks ubuntu 7.10 og XP/vista installeret rent - dvs uden driver fysisk tilstede lpkalt men kun på nettet.

og hvor der er en reel vurdering af virus/system trusler fra nettet.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

hvidlykke
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. apr 2008, 22:46

Re: Komputer for alle

Indlægaf hvidlykke » 11. jun 2008, 14:42

benjatke skrev:Nogle der har set guiden til Linux i komputer for alle?
Havde bladet da jeg havde windows og ville opsige det da jeg skiftede da de gik alt alt for meget op i tisda, undskyld vista. Men så begyndte de den her guide til Linux. Synes kraft osv. at det er for meget. Af og til hænger de altså virkelig Linux ud i forhold til MS. kan give nogle eksempler:
I bladet tester de forresten Kubuntu da de mener det ligner meget mere windows i forhold til Ubuntu der er mac lignende :?

Men her er de:

1. Manden her skal installere det "NYE" Kubuntu(7.04) på en gammel komputer fra 1990'erne. Allerede den første ting der signalere at det her bare SKAl gå galt. Computeren har disse enskaber:

500 MHz Pentium 4-processor
320 MB ram
GForce 2MX-grafikkort og et andet ukendt grafikkort + et soundblaster kort.
og selvfølgelig et netværkskort og et lydkort.

han skriver: "I med Kubuntu-cd'en og genstart. Sort skærm. Det begynder sandelig godt! Da computeren har to grafikkort starter Kubuntu op fra det gamle som ellers aldrig bliver brugt. Det står klart da jeg flytter skærmen over på kort nummer to. Ind i BIOS og skift over til det andet kort. så køre det."

Det er da klart Kubuntu bliver forvirret når der lige pludselig er to kort. Det ender så også med at han tager det andet ud.

De skrev tidligere at Linux kun var for nørder og man skulle have et vist kendskab til computere før det kunne lade sig gøre. John Alex Hvidlykke, som har skrevet artiklen, skriver flere steder at man skal bruge en god gammel og udbrændt computer. Det køre da helt klart bedst på en nyere maskine bare det ikke er Toshiba-bærbar.(har jeg haft en del problemer med).
Glæder mig til at se næste nummer hvor de skal vise hvordan man får ALT hardwaren til at virke.

Hvad synes i om dette?



Jeg synes, at det er helt i sin orden at skrive på den måde. Og det har jeg en god grund til at mene, eftersom jeg har skrevet den artikel, du refererer til!

Jeg har heller ikke noget problem med kritikken. Den skal der være plads til. Og det er vigtigt, at det, som vi skriver, virkelig holder vand hele vejen. Det skylder vi bladets over 100.000 abonnenter i Norden.

Men det ville være et plus, hvis du havde læst artiklen igennem, inden du begyndte at kritisere den. Formålet med at lave en artikelserie som denne har været at vise de ganske almindelige læsere med rejecocktails på kakkelbordene, at der faktisk findes et alternativ til den almægtige Windows. Og at afprøve, om man - som ikke-ekspert - kan tage en cd med Linux og få brugbar computer ud af det med et overskueligt tidsforbrug.

For at gøre overgangen let har vi valgt en distribution, som efter vores opfattelse er ret tilgængelig og med en brugerflade, der ligner Windows meget. Hvis folk vil udfordre sig selv, er det glimrende, men de fleste dagligdagsbrugere har nok pc'en for at bruge den til en praktisk opgave, fremfor til intellektuel selvudvikling.

Vi har ganske rigtigt foreslået, at man tager en udrangeret (men ikke udbrændt!) pc, da vi ikke vil stå til ansvar for, at læserne erstatter deres Windows med Linux. Hvis de efter forsøget vil gøre dette, står det dem frit for, men formålet har været at give de eventyrlystne en legeplads, hvor du kunne slå sig løs uden større risiko.

Det er imidlertid helt ukorrekt, når det påstås, at vi har taget udgangspunkt i en 600 MHz pc fra 90'erne. Det kan enhver, der har læst bare lidt af artikelteksten nikke genkendende til! "Forsøgskaninen" i testen var en 2GHz Pentium4-pc med et (så vidt jeg husker) GeForce 2 MX grafikkort og 1 GB ram. Ikke nogen ophidsende konfiguration, men nok til at køre XP ganske respektabelt (og tilstrækkeligt til Vista for den sags skyld). Og et typisk eksempel på, hvad man ofte har til overs, hvis man har købt en ny pc indenfor det sidste års tid.

Der, hvor den antikke 600 MHz-pc kommer ind i billedet, er, da jeg efter at have haft succes med at installere på 2GHz-maskinen for sjov skyld lagde en cd i den gamle maskine - og konstaterede, at den faktisk kørte helt tåleligt! Så det betaler sig altså at læse teksten igennem. Eller måske kontakte redaktionen eller forfatteren, hvis der er uklarheder. Det er altid lettere at grine af folk bag deres ryg, men det kan føre til misforståelser.

Med venlig hilsen

John Alex Hvidlykke

hvidlykke
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. apr 2008, 22:46

Re:

Indlægaf hvidlykke » 11. jun 2008, 14:46

Wikzo skrev:Jeg læste engang rigtig mange KFA-blade; de var rigtig spændende, synes jeg, men så begyndte jeg at blive lidt mere klog på computerverdenen, og da de skrev en guide til at gemme et billede på nettet (Højreklik -> "Gem som ...") stod jeg af :P

Bladet er mest for ikke-nørdede personer; altså dem der bare vil udforske deres computer lidt. Det har altid været Windows-orienteret, men det gør egentlig ikke så meget for mig. Hvis jeg vil vide noget om Linux, køber jeg "Linux Format", trods det koster 150 kr. her i Danmark :(

Dog virker det lidt uprofessionelt, at et computerblad er så dårlige til at teste et andet styresystem end Windows. Har ikke læst artiklen, men de lader til at starte ret middelmådigt.


Næh, hvis du havde læste artiklen, ville det jo nok tage brodden af forargelsen :wink:
Men det er vigtigt at slå fast her, at der ikke var tale om en test, men om et - lidt skævtviklet - forsøg på at lokke læserne til at prøve noget sjovt. Af samme grund var artiklerne lagt i en lidt humoristisk tone ogkrydret med dagbogsnotater.

hvidlykke
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. apr 2008, 22:46

Re:

Indlægaf hvidlykke » 11. jun 2008, 14:54

Jimmyfj skrev:Ja ja - Det ligner lidt "bestillingsarbejde" fra Redmond. Men nu ér Komputer for alle jo også, lige som Alt om Data noget af det mest pro-Microsoft der findes på markedet, hvilket vi Linux brugere også er nød til at have et øje på. At han kalder os nørder er der ikke noget nyt i. Det ser jeg næsten dagligt i andre sammenhæng. Så intet nyt under solen her heller. Geeks ville være et mere passende udtryk, men det er vel et spørgsmål om temperament.

Anyway - Det bliver morsomt at se, hvordan han, som pro-Windows vil håndtere eventuelle hardware problemer med en så latterlig konfiguration rent hardwaremæssigt. Hans "forsøg" er jo dømt til at mislykkes. Men lur mig, om ikke han ender op med en negativ "dom" over Kubuntu og endnu en melding om, at Linux ikke er klar til desktoppen. Way to go, expert.


Kære Jimmyfj
Der må være røget et par smileys ud i fra dit indlæg, da jeg ikke regner med, at nogen i alvor vil tro, at Redmond (og Microsoft, antager jeg) ville kunne "bestille" et uafhængigt computermagasin til at skrive positivt om sig. nej vej?

At Komputer for alle er et Windows- og pc-orienteret magasin, er åbenlyst for enhver. Alt i bladet er beregnet til at køre på en Windows-pc. Men det gør os ikke til et betalt talerør for Microsoft. Hvis MS eller andre laver noget lort, lægger vi ikke fingre imellem. Men vi holder os på den anden side heller ikke tilbage for at rose noget godt.

Med venlig hilsen

John Alex Hvidlykke

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster