So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:30

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf AJenbo » 8. feb 2011, 22:36

lath skrev:
AJenbo skrev:
For eksempel: "Vil du have en PDF printer installeret

Måske er det da bare mig men man kan da printe pdf som standart.


Den ændring har jeg ikke lagt mærke til skulle være sket i maverick.
cups-pdf bliver ikke installeret som standard AFAIK, og der kommer heller ikke automatisk en $HOME/PDF mappe hvor CUPS PDF printer driveren kan lægge PDF filen i.

CUPS PDF printer driveren gør det muligt af PDF printe fra alle programmer der kan printe.

/Lars



Jeg er temmelig sikker på jeg hade det i Karmic og sten sikker på den var der i Lucid. Udskriv, vælg "Udskriv til fil" vægl PDF.
Jeg har ikke nogen ~/PDF mappe.

tjampman
Indlæg: 159
Tilmeldt: 31. dec 2008, 20:08
Geografisk sted: Svendborg

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf tjampman » 8. feb 2011, 23:52

Jeps, print to file, så kan man vælge mellem pdf, ps eller svg.

jeg synes nu også han var meget fair i hans bedømmelse. Og jeg vil give ham ret i at hvis ikke man kan finde løsninger via google, så er skal man nok lade linux ligge... Godt nok kan vi hjælpe, men nogen gange er hjælp til selvhjælp det bedste.

Det var forresten fedt at se at han havde spotify installeret, rart at vide jeg ikke er den eneste :-)


men min yndlings anmeldelse af linux er stadig fra "what you ought to know" http://www.youtube.com/watch?v=aCVGbDf6Uws

... point click - fancy effect. :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2011, 00:31

tjampman skrev:men min yndlings anmeldelse af linux er stadig fra "what you ought to know" http://www.youtube.com/watch?v=aCVGbDf6Uws

... point click - fancy effect. :-)

He he, god anmeldelse.

En af nyheds ting ved So ein Ding's anmeldelse er at den er på dansk... og på tv.

Jerrik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 8. feb 2009, 17:08
IRC nickname: Jerrik
Geografisk sted: Dragør

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Jerrik » 9. feb 2011, 01:02

laoshi skrev:Det er også muligt at komme med kommentarer til udsendelsen på Soeindings hjemmeside

Og der har jeg skrevet:

Jeg synes der mangler noget meget væsentligt.

Ubuntu kommer i en ny, opdateret udgave hvert halve år. Man behøver naturligvis ikke opdatere, men det er lige så nemt som alt andet.

Og hvordan er det så lige med Windows og Mac? Jo her skal man betale ved kasse 1! Ellers hænger man på det gamle system. Ditto gælder for alle programmerne – især kan det være et problem med Microsoft Office.

Da jeg efter 5 år var ved at opgive min windows-maskine, fordi den var alt, alt for langtsom og håbløs gammeldags i software, prøvede jeg heldigvis Ubuntu.
Nu kører min gamle maskine på 7. år som en drøm.

Så ud over at jeg har gratis programmer og fantastisk support fra det danske community ubuntudanmark.dk, så sparer jeg også mange penge på hardware.

Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Claus M » 9. feb 2011, 06:30

Jeg synes det var en god udsendelse.

Der blev sagt mange positive ting. Det var jo en kort udsendelse - men nok til at skabe interesse og nysgerrighed.
(det er klart at hvis man er hard core Windows eller OS X fan så er der ikke noget at gøre lige meget hvad).

Linux blev afmystificeret lidt.
Han sagde jo bl.a. at vi støder på det oftere "end vi tror. Hver gang du skriver www osv så er 6 ud af 10 gange en Linux server du bliver forbundet med". Ja - så kan det jo ikke være helt tosset.

Og Ubuntuhistorien om det franske parlament, franske og svenske politi var også god at have med.

Slutning var også god - om Open Source tanken og det med at købe brød og blive tvunget til at tage en Nutella med i købet.

Det lod til at han ville følge op på de seneste sager om det (MS OEM direktør har jo sagt at det er en sag mellem forhandler og kunde og HP afventer nærmere fra MS - eller hvordan det nu var)
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf lath » 9. feb 2011, 08:19

Claus M skrev:Jeg synes det var en god udsendelse.

Der blev sagt mange positive ting. Det var jo en kort udsendelse - men nok til at skabe interesse og nysgerrighed.
(det er klart at hvis man er hard core Windows eller OS X fan så er der ikke noget at gøre lige meget hvad).

Linux blev afmystificeret lidt.
Han sagde jo bl.a. at vi støder på det oftere "end vi tror. Hver gang du skriver www osv så er 6 ud af 10 gange en Linux server du bliver forbundet med". Ja - så kan det jo ikke være helt tosset.

Og Ubuntuhistorien om det franske parlament, franske og svenske politi var også god at have med.

Slutning var også god - om Open Source tanken og det med at købe brød og blive tvunget til at tage en Nutella med i købet.

Det lod til at han ville følge op på de seneste sager om det (MS OEM direktør har jo sagt at det er en sag mellem forhandler og kunde og HP afventer nærmere fra MS - eller hvordan det nu var)

Det kunne være fedt, hvis han griller en MS direktør eller 2 på det med at man pine-død skal have proppet en Windows licens i halsen, når man vil købe en ordentlig bærbar.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2011, 12:50

Nikolaj Sonne har tidligere anmeld Windows 7, den fik også 4 dingger men i modsætning til Ubuntu var det ikke noget han ville beholde.
http://vpodcast.dr.dk/DR2/Soeinding/2010/Soeinding_100126202933.mp4

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Pihl » 9. feb 2011, 14:23

En ganske fin anmeldelse, som vi erfarne Ubuntu-folk herind selvfølgelig altid vil have noget tilføje til eller rette :-)

Alt i alt var det meget godt, og vi må jo også bare erkende, med Ubuntus markedsposition i Danmark, at alt omtale er god omtale ;-)

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Claus Henriksen » 10. feb 2011, 11:17

Pihl skrev:En ganske fin anmeldelse, som vi erfarne Ubuntu-folk herind selvfølgelig altid vil have noget tilføje til eller rette :-)

Alt i alt var det meget godt, og vi må jo også bare erkende, med Ubuntus markedsposition i Danmark, at alt omtale er god omtale ;-)

Ikke enig. Han solgte i mine øjne ikke mange billetter til nye brugere (hvis det altså var formålet).

1. opdaterer fra 10.04 til 10.10 (lige efter problemfri installation!) og keyboard/mus virker ikke. Hm. Det er vel aktiv opsøgning af problemer til udsendelsen? Får mig til at tænke på, om han er lige aktiv i hver afsnit.
2. viser billeder af terminal + ppa'er og forsøger at være nørd => den potentielle, tålmodige bruger skifter kanal
3. siger man stadig dog skal være god/expert/interesseret for at have med Ubuntu at gøre => folk vil ikke være nørder, så de holder sig væk
4. virker nemid eller gør det ikke? => den almindelige seer er efterladt skeptisk
5. virker læsning/skrivning af almindelige (doc,docx,xls,...) filer eller gør det ikke? => Sonnes skepsis er udpræget, billetten købes ikke af den nye bruger - man kan ikke bruge Ubuntu, hvis dette ikke virker

Jeg tilhører ikke segmentet af folk som mener 'slet omtale' er bedre end ingenting - ikke i et program som 'So Ein Ding'. Fire dinger eller ej.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf AJenbo » 10. feb 2011, 12:54

Sonne er generelt meget hård ved ting der ikke bare flyder, hvis man ser denne anmeldelse i forhold til nogle af hans andre så er den bestemt ikke slem.

1: Det var ikke en opgradering fra 10.04 til 10.10 men bare en opdatering af en ren 10.10 installation. Det vil jeg ikke kalde at søge efter problemer når ubuntu.com siger "Hente 10.10" og Ubuntu siger "Opdater mig!". Uanset hvad så er det skidt at problemet sker. Det han så misforstår er at 10.10 ikke er en test version, det kunne lige så godt være sket med 10.04 og det gjorde det jo også, bare med lyden.
2. Hvis en tålmodig bruger ikke kan tåle at se et klip forbi en terminal så er han ikke særlig tålmodig, vi laver jo stort set ikke andet her på forummet end at smide folk ud i terminalen. Jeg syndes det er fint at han viser det for det giver folk en ide om at man kan løse de fleste problemer temmelig let.
3. Det kræver ingen tankekraft at beholde Windows på computeren og er der ting som ikke virker så skal man gide finde løsningen.
4. Der var mange der blev forvirret over den med NemID, måske skulle han have sagt at de ikke hjælper, i stedet for support, men han sagde faktisk tydeligt at det virker.
5. Det kunne godt være han skulle have udpeget at det var det samme mellem alle systemer.

Til om det skabe nye interaseret kan jeg kun sige at vi ind til videre har fået 1260 flere besøgende på hjemmesiden end normalt, hvilket er den største tilstrømning af bruger siden d. 9 august (nogen der ved hvad der sket der?)

Update:
Det var version2's artikkel om CBB's mobil script, det gav ca. 800 brugere, men på 1 dag. de 1260 er over 2 dage og er ikke helt ebbet ud, det gør det så til det største siden udgivelsen af 10.04.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf laoshi » 10. feb 2011, 13:03

Man kan så også se at der er en livlig strøm af kommentarer på soeindings hjemmeside - selvfølgelig fra mange glade ubuntubrugere, men der er faktisk også en del fra mennesker som gerne vil prøve Ubuntu.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Claus Henriksen » 10. feb 2011, 14:25

AJenbo skrev:Sonne er generelt meget hård ved ting der ikke bare flyder, hvis man ser denne anmeldelse i forhold til nogle af hans andre så er den bestemt ikke slem.

1: Det var ikke en opgradering fra 10.04 til 10.10 men bare en opdatering af en ren 10.10 installation.

OK. Fair nok. Men min anke er nok den samme: Hvis man køber hardware uden at undersøge understøttelsen og hvilken Ubuntu version, man skal bruge (f.eks. på http://www.ubuntu.com/certification/) er sandsynligheden for at skulle surfe og have terminalen frem efter diverse opgraderinger altså rimelig stor! Det tror jeg ikke jeg ville anbefale en ny bruger endsige vise på TV.
Han kunne have købt en certificeret pc også og afprøvet om der også var problemer med den.

AJenbo skrev:2. Hvis en tålmodig bruger ikke kan tåle at se et klip forbi en terminal så er han ikke særlig tålmodig, vi laver jo stort set ikke andet her på forummet end at smide folk ud i terminalen. Jeg syndes det er fint at han viser det for det giver folk en ide om at man kan løse de fleste problemer temmelig let.

Svarer lidt til at introducere brug af et svejseapparat i et bilmagasin med intro af nye biler.
Vi hjælper mange gør det selv folk på Ubuntudanmark med terminalen, ja. Men det er vel for mange ligesom at gå på værkstedet med sin bil og få hjælp med værktøjer man ikke selv plejer/behøver at bruge.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf eitreach » 10. feb 2011, 16:57

Jeg synes det påpeger en relevant problemstilling med Ubuntu - at Ubuntu ikke vil virke optimal på al hardware. At der ikke er understøttelse for al hardware som producenter udsender, som der er til Windows.

Jeg tror bare at Sonne tog den vej som rigtigt mange danskere ville gøre - vi vil gerne have en billig computer uden Windows, så vi kan installere Ubuntu. Det burde da ikke være sværere, burde det?

Vi kan ikke forvente at alle sætter sig lige meget ind i alting. Og indtil at hardware bliver bedre understøttet af fabrikanterne, vil dette være et problem man er nødt til at tage fat om. Det er utrolig dårlig stil at sige read the fucking manual.

Det er ikke den vej Ubuntu var tiltænkt at gå.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Claus Henriksen » 10. feb 2011, 18:30

eitreach skrev:Jeg synes det påpeger en relevant problemstilling med Ubuntu - at Ubuntu ikke vil virke optimal på al hardware. At der ikke er understøttelse for al hardware som producenter udsender, som der er til Windows. .

Ja. Lettere omformuleret: Ubuntu kører på næsten alle PC'ere lavet til Windows. Men der er ingen, der garanterer at det kører fejlfrit på en given PC. Her er det godt at kunne spørge sig frem på Ubuntu Danmark og/eller slå den op på http://www.ubuntu.com/certification.

eitreach skrev:Jeg tror bare at Sonne tog den vej som rigtigt mange danskere ville gøre - vi vil gerne have en billig computer uden Windows, så vi kan installere Ubuntu. Det burde da ikke være sværere, burde det?

Nej. Men han kommer IMO til at fokusere på problemerne, der nok kunne have været undgået med rettidig omhu istedet for fordelene ved at Ubuntu-installeren er uhyre simpel, så alle kan finde ud af det, og at den virker på næsten al hardware.

eitreach skrev:Vi kan ikke forvente at alle sætter sig lige meget ind i alting. Og indtil at hardware bliver bedre understøttet af fabrikanterne, vil dette være et problem man er nødt til at tage fat om. Det er utrolig dårlig stil at sige read the fucking manual. Det er ikke den vej Ubuntu var tiltænkt at gå.

Jeg googler nu for det meste min HW, inden jeg installerer. Hvis du vil kalde det at gå ind for RTFM, så er det nok lidt at overdrive.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf AJenbo » 10. feb 2011, 18:57

Men hvordan skulle brugeren fra start vide at det ikke bare virker? Der er tale om et første håndskindtryk. De fleste ved ikke engang hvordan de finder ud af hvad hardware det er de har og ville nok bare oprette en emne: "Kan Ubuntu køre på Dual Core 4GB?".

Her er et link til den maskine Sonne købte:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/barbare-computere/PRESCQ56118EO/compaq-presario-15-6-barbar
Kan du ud fra det se at tastatur og trackpad ikke vil virke med den seneste kerne i 10.10 eller at højtalerne ikke vil spille lyd i 10.04?
Almindelige brugere har ikke skygen af en chance for at finde ud af den slags.

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster