So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:30

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:30

Indlægaf thomasjohansen » 6. feb 2011, 16:50

Iflg. Harddisken P1 i dag søndag, sagde Nikolaj Sonne at han ville anmelde ubuntu i næste So Ein Ding afsnit dvs. på tirsdag på DR2 kl 20:30.


Han korte anmeldelse i Harddisken, kan sikkert snart høres på dr.dk's arkiv.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf AJenbo » 6. feb 2011, 17:25

Sagde han ikke bare "et kommende afsnit"? Alt for ser tal ;)

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf eitreach » 7. feb 2011, 17:16

Nikolaj Sonne er fed. Jeg håber han vil kunne se fordelene i Ubuntu. :)

Men han plejer at give fair anmeldelser. Så mon ikke også han gør det denne gang.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Fragmo
Indlæg: 56
Tilmeldt: 10. feb 2010, 18:12
Geografisk sted: Randers

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Fragmo » 7. feb 2011, 18:41

Jeg er bange for at han (Sonne) ikke fatter at bruge Ubuntu

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf eitreach » 7. feb 2011, 18:47

Fragmo skrev:Jeg er bange for at han (Sonne) ikke fatter at bruge Ubuntu


Det er godt nok nedladende sagt. Hvad baserer du det på?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf soundpartner » 7. feb 2011, 19:04

nikolaj er mac mand... han er gammel windowsbruger men nu mac bruger, så jeg er helt sikker på at han forstår at det er anderledes, og at nogle ting ligner mac og andre windows.
jeg er ikke i tvivl om at han vil fremhæve nogle ting so ikke er som windows, eller som er som windows, og så vil han fremhæve nogle mangler. ikke fordi det ikke kan gøres men fordi det er for besværligt for hr og fru nielsen ude i stuerne
generelt vil han give det thumbs up, men det kunne være bedre
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf AJenbo » 7. feb 2011, 20:42

Fragmo skrev:Jeg er bange for at han (Sonne) ikke fatter at bruge Ubuntu

Her er det nok vigtigste klip fra indslaget.

Nikolaj Sonne er desuden også meget positivt indstillet over for Android.

Og til dem der er læse hæste:
Anders Høeg Nissen skrev:Og når vi så har sagt det, skal vi ned på det praktiske plan, vi har fået besøg af Nikolaj Sonne fra So ein Ding i studiet, og Nikolaj du har jo ikke leget med det franske jolicloud som vi lige hørte om, du har leget med Ubuntu og hvad er det?

Nikolaj Sonne skrev:Jammen helt kort så er det en version af Linux, som er meget populær, og som fungere rigtig fint, overordnet set.

Anders Høeg Nissen skrev:Og når vi siger du har leget med det, du har også en computere med i studiet, det er en helt særlig computer du har installeret det her system på.

Nikolaj Sonne skrev:Ja, altså særlig og særlg, den er særlig i det at jeg gik ind i et elektronikvarehus og sagde jeg skal have den aller aller biligste computer der ikke er en netbook, og så pegede han på en maskine med en Celeron processor også sagde jeg så "Ej, jeg skal have den næst billigste computer, jeg overhoved kan få". Så det er en maskine til 3500,- en Compaq, 4GB ram, dual core processor og 500GB harddisk og ikke noget Windows.

Anders Høeg Nissen skrev:3500,-?

Nikolaj Sonne skrev:Ja!

Anders Høeg Nissen skrev:Simpelt hen. Og så har du så installeret Ubuntu på den. Hvordan gør man det?

Nikolaj Sonne skrev:Jammen det er rørende enkelt, du går ind på ubuntu.com og trykker på download, stort set, og der inde er der så nogle utroligt fine vejledninger til hvordan gør du hvis du skal brænde en cd som kan boote fra, fordi det er i virkeligheden en fil du henter som er et "image" og den skal du have ned på en cd eller på en usb-stick, og så kan man så klikke sig igennem på hjemmesiden allerede en vejledning til hvordan man installere det, og det er super nemt.

Anders Høeg Nissen skrev:Som?

Nikolaj Sonne skrev:Ja altså, supernemt, jo man skal. Sagen er jeg ville ikke anbefale sådan overordnet til min mor hvis hun hade noget på harddisken i forvejen, fordi det er sådan noget med at partitionere og ting og sager. Den slaks ting skal man være lidt fortrolig med, men selve installationen er fuldstændig problem fri.

Anders Høeg Nissen skrev:Og hvad så når du har installeret det? Er det så fedt?

Nikolaj Sonne skrev:Øhhhh

Anders Høeg Nissen skrev:Det store åbne spørgsmål, hvor fedt er det?

Nikolaj Sonne skrev:Jammen det store åbne spørgsmål, altså perspektivet der her skal ses i det er jo at jeg har brugt Windows i måske 15 år og Mac OS i 5 år. Så det her det er jo lige som helt ubeskrevet land for mig, men langt hen af vejen så syndes jeg det fungere rigtig fint. Sådan at finde rundt i filsystemet er en mellem ting mellem Mac og Windows, det er sådan lidt strammere organiseret, det er sådan mere deciplineret en Windows er i den måde tingende er ordnet på, men jeg syndes det fungere rigtig godt. Der er også nogle ting jeg mangler omkring filhåndtering, og det er sådan noget med at hvis du tager fat i en fil også skifte mellem forskælige vinduer, altså hvis der er et billed jeg gerne vil sende til dig på en mail, sådan nogle ting, så kan jeg ikke sådan alt-tappe mig igennem vinduer mens jeg har fat i en fil. Men altså relativt små ting og det har fungeret overraskende godt syndes jeg.

Anders Høeg Nissen skrev:Du er positiv, men lad os nu sige at man har en familie, man har nogle børn der gerne vil spille noget computer spil og sådan noget, de køre som reglt på Windows, hvad gør man så?

Nikolaj Sonne skrev:Ja, så køber man en Windows maskine eller spille konsol.

Anders Høeg Nissen skrev:Så der du det her ik'?

Nikolaj Sonne skrev:Ej, sagen er der findes noget der hede "Wine" til det, som tidligere stod for "Windows emulator" nu står det for "Wine Is Not an Emulator", som kan køre. Ja det er lidt kryptisk, men det er vist noget med nogle retsager, eller i må ikke tage vores navn eller noget. Men som kan køre Windows programmer, men den køre altså ikke alle Windows programmer, og der kan man så inde på deres hjemmeside kan man se hvilket, altså folk raportere jo tilbage, det er jo det der er så smugt med alt det her, alt folk er meget angageret i det, og folk rapportere tilbage hvilket programmer der virker og vilket programmer der ik' virker. Jeg installerede Safari browseren, altså Windows versionen af Safari browseren, for at prøve den, det virker fint, Picasa virker fint. Men jeg tror ikke man skal regne med som udgangspunkt at sådan nogle hardcore 3D spil fungere. Men så kan du spille Minestyre, eller kabale, men det findes også på Ubuntu i forvejen, så det er der ikke nogen grund til.

Anders Høeg Nissen skrev:Så der her der er i virkeligheden så hvis man køber sådan en billig computer og installere det gratis Linux baseret styresystem Ubuntu, så kan man lave tekstbehandling, surfe på nettet, sende e-mails og så videre. Altså alle de der almindelige ting som man gør med sin computer.

Nikolaj Sonne skrev:Ja, altså min oplevelse af det har været at der var ikke noget som jeg ikke udmilbart kunne som jeg ellers ville gøre, ud over sådan nogle hardcore ting som at side og redigere video i programmer som jeg er vand til at bruge. Der er et videoredigeringsprogram med, og der findes den her, - og det er i virkeligheden lidt specielt, vi kender jo app-stors fra mobiltelefoner og nu er Mac jo kommet med deres Mac-app-store, der var Ubuntu først for der er simpelt hen et Ubuntu softwarecenter, som jeg kikker ind i og her er så en kæmpe samling af, man kan sige verificeret ok software som jeg kan søge rundt i og lede efter de ting som jeg gerne vil have, og der findes til de ting hvor man kan sige "Nå men nu vil jeg gerne oprette en dvd der kan køre i en dvd-afspiller med menuer og sådan nogle ting", den slaks ting findes der masser af, så der er masser af ting man kan og jeg syndes om ikke andet så, fordi jeg vil ikke sige "Slet din Windows og brug Ubuntu" for det er lige som for tideligt at mene om det, men man kan prøve det gratis og man kan prøve det super enkelt, fordi du behøves ikke at installere det, du kan hente det her "image" på ubuntu.com, brænde det på en cd og så smække cd'en i din computer og så køre det direkte fra cd'en, og det samme kan du også gøre med en usb-stick, så man kan sige det er en gratis omgang og så kan man jo lege lidt med det og se hvad man syndes.

Anders Høeg Nissen skrev:Ok så lad det være en opfordging, og så ved jeg jo at du anmælder det her mere grundigt i en senere udgave af So ein Ding på DR2.

Nikolaj Sonne skrev:Lige præsis.

Anders Høeg Nissen skrev:Og det forgår på tirsdage kl. 20:30.

Nikolaj Sonne skrev:Yes.

Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Claus M » 8. feb 2011, 10:06

...og nu skulle den være der:

Programoversigten for i aften:
DR 2 kl. 20:30:
"Hvor godt og hvor nemt fungerer det, når Sonne installerer Open Source- og helt gratis-styresystemet Ubuntu på en billigt købt laptop og dermed slippe uden om den medfølgende betalings-software. Desuden Unter der Sonne.

Sendes også 13.02.11"


Hvad angår installation osv. virker han jo ret positiv i radioindslaget. Bliver spændende at se - også om der bliver vist lidt skærmbilleder

- og om ubuntudanmark.dk får ekstra besøg
Senest rettet af Claus M 8. feb 2011, 10:17, rettet i alt 1 gang.
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf eitreach » 8. feb 2011, 10:11

Mht. flere besøgende.. Hvis folk er nysgerrige, og søger på "Ubuntu" på Google, så har vi henholdsvis Canonicals Ubuntu-side, en download-side, og som nummer fire og fem, har vi henholdsvis ubuntudanmark.dk og ubuntudanmark.dk/forum - så chancen er der. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Artificial Intelligence » 8. feb 2011, 10:19

Måske skal vi være ekstra OBS i løbet af de næste par dage, hvis vi får en ekstra mange besøgende på siden, som måske får brug for hjælp eller råd.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf soundpartner » 8. feb 2011, 10:23

Artificial Intelligence skrev:Måske skal vi være ekstra OBS i løbet af de næste par dage, hvis vi får en ekstra mange besøgende på siden, som måske får brug for hjælp eller råd.

helt enig. selv vil jeg bruge lidt ekstra tid på forum her de næste par dage.
men spørgsmålet er om måske det også var et godt tidspunkt at fyre lidt guld af på nogle adwords?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf AJenbo » 8. feb 2011, 12:34

soundpartner skrev:men spørgsmålet er om måske det også var et godt tidspunkt at fyre lidt guld af på nogle adwords?

Godt forslag, det er her med gjort.

Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Claus M » 8. feb 2011, 12:41

Jeps

nu ligger ubuntudanmark.dk øverst på søgeord "Ubuntu" (uden at vælge søgninger på dansk).

"Få hjælp til osv.."

Meget fint.



(Jeg klikkede naturligvis ikke)
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf Rattus Norvegicus » 8. feb 2011, 15:24

Det er normalt ikke et program jeg ser (ser generelt meget sjældent DR's kanaler), men jeg skal da vidst se det i aften :)

Mht. muligheden for flere brugere, så skal teamet også være opmærksomme på at der kan komme en storm af brugere der kun kommer herind for at lave ballade.
Det oplevede jeg desværre selv med mit eget forum for 3 måneder siden da det blev nævnt i TV2 programmet "Natholdet".
Den næste uge var der en storm af dybt useriøse brugere :?
(heldigvis var der flere seriøse end useriøse der tilmeldte sig).
Hilsen Kenny

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: So Ein Ding anmeldelse af ubuntu Dr2 8/2-2011 tirs. 20:3

Indlægaf laoshi » 8. feb 2011, 15:27

Vi må være opmærksomme på det.
Men med den skare af garvede, og ikke mindst venlige og besindige brugere der er herinde skal det nu nok gå!
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster