Tidsbestemt start af programmer med Cron (supporttråd)

Hvis at i har opdaget fejl i en af artiklerne, eller har ros eller ris til dem, så skriv det endeligt i dette fora.
Denmark LoCo Team
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22. sep 2013, 23:48

Tidsbestemt start af programmer med Cron (supporttråd)

Indlægaf Denmark LoCo Team » 26. sep 2013, 17:34

Denne tråd er oprettet, for at forums brugere har mulighed for at kommentere guiden om "Tidsbestemt start af programmer med Cron – igen og igen".

Hvis at i har opdaget en fejl i guiden, eller har ros eller ris til den, så skriv det endeligt her. Bemærk at det denne gang er en LoCo-guide, og at det derfor er en fælles opgave at finde løsninger og forbedringer, sådan at vi alle har en god guide at gå efter.

Vi søger også testere til vores nye guides. Så hvis at du har lyst til det, er her en tråd om emnet her.
Det er ikke muligt at sende privatbeskeder til denne bruger. Hvis at du har spørgsmål eller kommentarer, ros eller ris til guidende, så skriv dem i de dertil indrettede tråde, som der linkes til fra de enkelte guides.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Cron (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 26. sep 2013, 21:38

Cron er et program der kan starte programmer til planlagte tidspunkter. Med cron kan man få computeren til at genstarte på samme tid hver dag, eller få computeren til at lave backup på et fast sat tidspunkt.

->
Cron er en service der kan starte programmer til planlagte tidspunkter. F.eks. kan man med cron få computeren til at genstarte på et bestemt tidspunkt hver dag, eller få computeren til at lave backup på et fastsat tidspunkt.


Desuden syndes jeg der mangler en uddybning af hvordan man kan sætte mere advanceret intervaller op:
* = alle
*/5 = hver 5.
0-9 = fra 0 til 9.
8,9,13,23 = 4 specefikke tidspunkter.
Samlet:

Kode: Vælg alt

*/20           */2,23           *           12           1-3,6           jens           uptime

hvert tyvende minut
i alle lige timer samt 23
alle måneden dage
i december
mandag, tirsdag, onsdag og lørdag
skal brugeren "jens" køre "uptime"

(Det svare til ca. 690 gange i løbet af et år)



Der udover kan det også være en fordel at smide sine tilføjelser til cron som seperate scripts i /etc/cron.d/ så man ikke ender med en kæmpe cron fil man ikke kan hitte hoved og hale i.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Cron (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 26. sep 2013, 21:42

AJenbo skrev:
Cron er et program der kan starte programmer til planlagte tidspunkter. Med cron kan man få computeren til at genstarte på samme tid hver dag, eller få computeren til at lave backup på et fast sat tidspunkt.

->
Cron er en service der kan starte programmer til planlagte tidspunkter. F.eks. kan man med cron få computeren til at genstarte på et bestemt tidspunkt hver dag, eller få computeren til at lave backup på et fastsat tidspunkt.


Desuden syndes jeg der mangler en uddybning af hvordan man kan sætte mere advanceret intervaller op:
* = alle
*/5 = hver 5.
0-9 = fra 0 til 9.
8,9,13,23 = 4 specefikke tidspunkter.
Samlet:

Kode: Vælg alt

*/20           */2,23           *           12           1-3,6           jens           uptime

hvert tyvende minut
i alle lige timer samt 23
alle måneden dage
i december
mandag, tirsdag, onsdag og lørdag
skal brugeren "jens" køre "uptime"

(Det svare til ca. 690 gange i løbet af et år)



Der udover kan det også være en fordel at smide sine tilføjelser til cron som seperate scripts i /etc/cron.d/ så man ikke ender med en kæmpe cron fil man ikke kan hitte hoved og hale i.

Du er velkommen til at skrive det ind ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Cron (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 26. sep 2013, 21:43

Ok, ind til nu står de her :)
Jeg er lidt optaget pt.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Cron (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 2. okt 2013, 11:45

Nu er jeg lige på vej ud af døren,så jeg vil lige hurtigt nævne at, på sidste irc-møde fil meget vi ros for de mange nye guides, men lige vedr. denne her er titlen lidt for intetsigende på. Kan vi finde på noget lidt mere beskrivende end blot "Cron"?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Cron (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 2. okt 2013, 15:29

Tidsbaseret opgaver/jobs/processer med cron

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Tidsbaserede processor med Cron (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 2. okt 2013, 16:39

"Tidsbaserede processor med Cron" lyder fint.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Tidsbaserede processor med Cron (supporttråd)

Indlægaf lath » 3. okt 2013, 00:00

Christian.Arvai skrev:"Tidsbaserede processor med Cron" lyder fint.

Det kan nok gøres en anelse bedre, mest af hensyn til dem der er newbie ud i Linux styresystemer:

Jeg forslår den her titel:
"Start af programmer på bestemte tidspunkter med Cron - igen og igen"

Det er en ret præcis titel. F.eks. kan den der læser titlen uden nogen som helst forhåndsviden konkludere at der er noget der hedder "Cron", som kan bruges til at starte mere end et program, og også på forskellige tidspunkter, samt at det oven i købet ikke kun er en engangshændelse ("igen og igen" delen af titlen).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Tidsbaserede processor med Cron (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 3. okt 2013, 00:03

+1
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Tidsbaserede processor med Cron (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 3. okt 2013, 00:07

Jeg tror det tilsvarende heder Opgavestyring i Windows.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Tidsbaserede processor med Cron (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 3. okt 2013, 00:33

Hvad så med: "Opgavestyring af programmer på bestemte tidspunkter med Cron - igen og igen"?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Tidsbaserede processor med Cron (supporttråd)

Indlægaf lath » 3. okt 2013, 00:38

Christian.Arvai skrev:Hvad så med: "Opgavestyring af programmer på bestemte tidspunkter med Cron - igen og igen"?


Jeg foreslår:
"Opgavestyring: Start af programmer på bestemte tidspunkter med Cron - igen og igen"
Ordet opgavestyring kan være kendt fra Windows, men kender personen ikke det ord fra Windows, så er det praktisk at ordet start forekommer i titlen - søgemaskiner ville også tillægge det stor vægt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Tidsbaserede processor med Cron (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 3. okt 2013, 00:39

Ok med mig.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Tidsbaserede processor med Cron (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 3. okt 2013, 09:53

Skal titlen rettes mod mennesker der kender til denne funktion på Windows?

Jeg mener at overskriften bør forklare hvad man kan - uden at blive for teknisk. Jeg synes faktisk at lath's forslag er langt mere læsevenlig for alle os der ikke arbejder med dette i hverdagen:

Start af programmer på bestemte tidspunkter med Cron - igen og igen


Måske lige med undtagelse af "igen og igen" delen. Den er lidt sjov... men også unødvendig gg
Senest rettet af thj01 3. okt 2013, 10:32, rettet i alt 1 gang.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Tidsbaserede processor med Cron (supporttråd)

Indlægaf Ivan » 3. okt 2013, 10:07

Hvis endelig det skulle forstås så windowsbrugere kan forstå det, så hedder det i min optik "Planlagte opgaver" (men jeg har heller ikke megen kendskab til windows nyere end XP)
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Tilbage til "Supportfora til forums artikler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster