Terminalen avanceret (supporttråd)

Hvis at i har opdaget fejl i en af artiklerne, eller har ros eller ris til dem, så skriv det endeligt i dette fora.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 3. okt 2013, 12:31

Jeg mindes nøjagtigt den samme debat dengang med aptitude og apt-get. apt-get var så gammeldags og aptitude ville feje det af banen fordi det var SÅ meget bedre........

Jeg tror gamle vaner dør hårdt - og jeg tvivler voldsomt på at init kommandoerne nogensinde forsvinder. Så om langt de fleste brugere skriver:

Kode: Vælg alt

sudo halt

eller

Kode: Vælg alt

sudo init 0


Er ligegyldigt - derfor bør begge stadig være der.

Og rent huskemæssigt er det altså mindst lige så nemt at huske på init kommandoen og så henholds vis 0 og 6 end halt, shutdown, halt og reboot

Ligesom jeg tvivler på at de færreste almindelige brugere overhovedet vil anvende init til andet end at lukke ned/genstarte. Hvis nogle bruger det mere avanceret end det, så har de også en langt større forståelse for diverse lukke metoder end en sådan supporttråd vil kunne (eller burde) uddybe!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 3. okt 2013, 14:30

Flere mulighed der gør det samme er kun med til at forivre. reboot kan en bruger se hvad gør uden at læse beskrivelsen, og jeg kender da mange der er nød til at have klistre mærker på deres skærm bare for at huske at ctrl+c = kopier.
At en bruger kan får sig rodet ud i noget hvor "init 0" pludselig ikke længere fungere som normalt ser jeg også som en stor bagdel. halt/reboot/shutdown er bestemt heller ikke noget nyt, og er også på helt andre Linux systemer der ikke engang er debian baseret (også FreeBSD har dem, og der findes init runlevel slet ikke).

reboot kommandoen har været i Unix siden 1975 så det er heller ikke fordi det er den nye-smarte-måde. shutdown ser ud til at være fra 1980. SysV (init) er der i mod fra 1983.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 3. okt 2013, 19:51

@AJenbo

Pointe var blot, at "bare fordi" nogen synes at det er smartere at anvende shutdown og halt, så kunne der jo være en årsag til at anvende init. Og bare fordi noget ikke er "smartere" betyder det ikke at man skal smide det ud. If it ain't broke - don't fix it!

Jeg forstår ikke hvor begge metoder ikke kan nævnes som ligeværdige metoder - uagtet hvad "nogen" synes er smart.

Havde vi f.eks. fulgt flertallet af Ubuntudanmarks debatdeltageres anbefalinger dengang med apt-get og aptitude - så havde man droppet apt-get fuldstændigt. Den dag hvor init kommandoen er elimineret fra Ubuntu - så synes jeg det er relevant at fjerne den... ikke før.

Men det er min holdning
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf lath » 3. okt 2013, 20:46

thj01 skrev:@AJenbo

Pointe var blot, at "bare fordi" nogen synes at det er smartere at anvende shutdown og halt, så kunne der jo være en årsag til at anvende init. Og bare fordi noget ikke er "smartere" betyder det ikke at man skal smide det ud. If it ain't broke - don't fix it!

Jeg forstår ikke hvor begge metoder ikke kan nævnes som ligeværdige metoder - uagtet hvad "nogen" synes er smart.

Havde vi f.eks. fulgt flertallet af Ubuntudanmarks debatdeltageres anbefalinger dengang med apt-get og aptitude - så havde man droppet apt-get fuldstændigt. Den dag hvor init kommandoen er elimineret fra Ubuntu - så synes jeg det er relevant at fjerne den... ikke før.

Men det er min holdning


Det drejer sig ikke om at halt, reboot, eller shutdown er hvad du kalder mere smart eller ej.
Det det handler om er at Sys V Init ikke findes på alle Ubuntu systemer, og de nævnte kommandoer derfor netop gør det helt rigtige - hver gang - uanset om Ubuntu styresystemet bruger Sys V init (<= 12.04), Upstart (>=12.10) eller systemd (>= 13.04, kun som noget der man kan skifte fra Upstart og så over til systemd efter at Ubuntu er installeret).

De nævnte kommandoer er derfor en abstraktion over hvilket system der bruges ved opstart, nedlukninger osv. og derfor bør den abstraktion benyttes.

Upstart bruges på Ubuntu 12.10 og op (den computer jeg har nu har nogle upstart proceser kørende).
systemd er en ekstra mulighed jeg ved kan bruges på Ubuntu 13.04 og op, måske også Ubuntu 12.10 og op.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 3. okt 2013, 21:25

Det er ikke altid gavnligt give flere muligheder der gør det samme. Kommandoerne kunne dog fint ståI i en guide om SysV. Som lath skrive er shutdown m.m. Ikke konkurrerende med init, det svare til at lære folk hvordan de slukke computeren ved at kortslutte 2 ben på bundkortet, frem for knappen med on/off symbolet, hvilket de også ville kunne gå efter på andre elektroniske enheder (Fedora, FreeBSD, AIX m.f.).

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 3. okt 2013, 21:30

Jeg må ærligt erkende at jeg ikke fatter en hujende fis af hvad i taler om. Alle de systemer jeg har prøvet (Lubuntu, Xubuntu og den almindelige ubuntu) fungerer fint med init 0/6 - uagtet sysv ... osv.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 3. okt 2013, 21:37

Det er jo så også alle sammen Ubuntu baseret systemer du nævner, enten med SysV eller kompatibilitetsscrips. Det virker hellere ikke som om du har forsøgt dig med at skifte init ud med et andet system, fulgt med i udviklingen af Upstart eller prøvet at køre under en anden rullede.

Som du kan se i mit forrige indlæg er init også den "nye" og nu er den også på vej ud, så hvis vi beholder den risikere vi bare at glemme at opdatere guiden når den er helt væk, samt lære folk noget der ikke længere gælder og hellere ikke har fungerer på andre systemer

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf lath » 3. okt 2013, 22:08

thj01 skrev:Jeg må ærligt erkende at jeg ikke fatter en hujende fis af hvad i taler om. Alle de systemer jeg har prøvet (Lubuntu, Xubuntu og den almindelige ubuntu) fungerer fint med init 0/6 - uagtet sysv ... osv.

init 0/6 er Sys V init.

Upstart: http://upstart.ubuntu.com/index.html er meget anderledes end Sys V init scripts.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 4. okt 2013, 12:16

Kan vi så blive enige om at, vi opretter en ny guide om init? Jeg skal nok lave arbejdet :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf thj01 » 4. okt 2013, 12:51

Christian.Arvai skrev:Kan vi så blive enige om at, vi opretter en ny guide om init? Jeg skal nok lave arbejdet :)


Jeg kan ikke se meningen i at oprette en guide om init for sig selv. Hvis den procedure skal følges i alle de tilfølde, hvor der kommer uenighed om indholdet af supporttråde, så kan vi godt vinke farvel til simpliciteten.

Det giver ikke mening at have dette i andre tråde end i den avanceret terminal tråd. Fordi skal man følge argumentationen så ville en sådan tråd komme til at hedde:

Forældet - sådan anvender du init som lukkekommando på ældre Ubuntusystemer.....

:cry:


For mig at se er den "rigtige løsning" at fjerne henvisningen til init - og så at korrekse de indlæg, hvor jeg og andre kommer til at supportere ved at anbefale init løsningen. - med mindre man bibeholder kommandoerne og i en kommentar angiver at man anbefaler halt/reboot i stedet!

For søger man på dette risikerer man at støde på følgende tråd:

http://askubuntu.com/questions/246641/shutdown-r-now-command-completely-shutting-down-instead-of-restarting

Her bliver init anbefalet!!!!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf lath » 4. okt 2013, 14:41

At den bliver anbefalet på StackExchange (AskUbuntu) gør den ikke mere rigtig - direkte brug af init skulle aldrig have været der fra starten af.
Årsagen er de førnævnte grunde om abstraktion af det underliggende system.

Hvis den skal med, så bliver den nødt til at være i sin egen guide, da Sys V init er inkompatibelt med Upstart der bruges i de nyere Ubuntu versioner.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf AJenbo » 4. okt 2013, 15:38

thj01 skrev:
Christian.Arvai skrev:Kan vi så blive enige om at, vi opretter en ny guide om init? Jeg skal nok lave arbejdet :)


Jeg kan ikke se meningen i at oprette en guide om init for sig selv. Hvis den procedure skal følges i alle de tilfølde, hvor der kommer uenighed om indholdet af supporttråde, så kan vi godt vinke farvel til simpliciteten.

Det giver ikke mening at have dette i andre tråde end i den avanceret terminal tråd. Fordi skal man følge argumentationen så ville en sådan tråd komme til at hedde:

Forældet - sådan anvender du init som lukkekommando på ældre Ubuntusystemer.....

Nu er init jo meget meget mere end blot de 2 kommandoer, det kunne let gå hen og blive den største guide på hele siden. Hvor vidt det er tiden vær når det er et udgående system er jeg lidt skeptisk over for.

thj01 skrev:For søger man på dette risikerer man at støde på følgende tråd:

http://askubuntu.com/questions/246641/shutdown-r-now-command-completely-shutting-down-instead-of-restarting

Her bliver init anbefalet!!!!

Du kan så også set at en anden brugere retter hans misforståelse af hvordan kommandoerne fungere.

Det handler ikke om hvad andre tidligere har gjort, men om at gøre det så godt vi kan nu.

Den officelle server guide refere flere steder til både halt og shutdown, men kun et sted nævnes init og dens runlevel 0 og 6, men ikke som en direkte kommando, blot hvad der sker når init skifte tilstand (hvilket nettop sker når du bruger de andre kommandoer): https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/lxc.html

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 4. okt 2013, 19:36

lath skrev:Det drejer sig ikke om at halt, reboot, eller shutdown er hvad du kalder mere smart eller ej.
Det det handler om er at Sys V Init ikke findes på alle Ubuntu systemer, og de nævnte kommandoer derfor netop gør det helt rigtige - hver gang - uanset om Ubuntu styresystemet bruger Sys V init (<= 12.04), Upstart (>=12.10) eller systemd (>= 13.04, kun som noget der man kan skifte fra Upstart og så over til systemd efter at Ubuntu er installeret).

De nævnte kommandoer er derfor en abstraktion over hvilket system der bruges ved opstart, nedlukninger osv. og derfor bør den abstraktion benyttes.

Upstart bruges på Ubuntu 12.10 og op (den computer jeg har nu har nogle upstart proceser kørende).
systemd er en ekstra mulighed jeg ved kan bruges på Ubuntu 13.04 og op, måske også Ubuntu 12.10 og op.

/Lars

Jeg hæfter mig ved "Sys V init (<= 12.04)". Da guiden skal dække alle understøttede udgaver af Ubuntu, og ikke kun de nyeste, mener jeg at init skal blive i guiden, og så længe at der er understøttelse til 12.04, hvilket vil sige til 2017, er init relevant for brugerne. Vi kan så skrive en lille beskrivelse, der tydeliggøre hvilket udgaver af Ubuntu, som init kan benyttes på.

Jo, der er andre metoder i stedet for init, men hvis at metoden virker på 12.04, kan jeg ikke se hvorfor at den skal fjernes.


PS: Det er en spændende debat at følge. Jeg lærer da en del mere om init nu :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf Kurt Christensen » 4. okt 2013, 19:41

Jo, der er andre metoder i stedet for init, men hvis at metoden virker på 12.04, kan jeg ikke se hvorfor at den skal fjernes.

Hvis en metode dækker fra 12.04 og frem er det vel hensigtsmæssig at vænne sig til denne?
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Terminalen avanceret (supporttråd)

Indlægaf Christian.Arvai » 4. okt 2013, 19:42

How to be me skrev:
Jo, der er andre metoder i stedet for init, men hvis at metoden virker på 12.04, kan jeg ikke se hvorfor at den skal fjernes.

Hvis en metode dækker fra 12.04 og frem er det vel hensigtsmæssig at vænne sig til denne?

Omvendt argumentation! Det kan jeg lide :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Supportfora til forums artikler"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster