Ubuntu Tablet

Alt om Ubuntu på tablets.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf lath » 24. feb 2013, 00:15

buddig skrev:
Toddvarg skrev:Bare et opklarende spørgsmål, vil man kunde installere det samme på tablet'en som det man har på sin pc, eller er det kun app som er udviklet til den? Grunden til spørgsmålet er at wine kan styre adobe digital reader, der gør at man kan læse e-bøger på ubuntu. Hvis det kan fungere direkte i tablet'en, f.eks en nexus 7, så begynder det at blive mere interessant at man kun skal have en ting med på rejser, istedet for to eller tre, alt efter hvilket behov man har.
Kan man ikke læse ebøger på Android ?
Jeg har i nogen tid arbejdet med at få Debian kørende på en Android tablet, og da det kørte, fandt jeg ud af ,
at nogle af programmerne alligevel ikke kan køre med ARM processor.
Derfor stoppede jeg med det, og arbejder videre med de mange muligheder der findes i Android.
// Henning


Man kan man godt læse e-bøger med en Android. Jeg mener at have set nogle apps i Google Play.

Jeg bemærker at Debian projektet har en fuld funktionel ARM Linux distro.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf Toddvarg » 24. feb 2013, 00:55

lath skrev:
@Toddvarg
FYI, (og no pun intended) - kunde er et navneord.
Ud fra konteksten kan jeg se at du mener kunne, som er et udsagnsord



Det er godt at kontekst hjælper, når det sproglige ikke er helt på plads :)

Hvad slags apps vil ubuntu komme med? Er det nogen oversigt over det endnu, eller vil det være en løbende udvikling?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf lath » 24. feb 2013, 02:41

Toddvarg skrev:
lath skrev:
@Toddvarg
FYI, (og no pun intended) - kunde er et navneord.
Ud fra konteksten kan jeg se at du mener kunne, som er et udsagnsord



Det er godt at kontekst hjælper, når det sproglige ikke er helt på plads :)

Hvad slags apps vil ubuntu komme med? Er det nogen oversigt over det endnu, eller vil det være en løbende udvikling?


Det skulle være alle Ubuntu programmer, samt html5 Ubuntu web apps ,der skulle virke på både en Ubuntu desktop, en Ubuntu tablet, og en Ubuntu mobil.
Undtagelsen er naturligvis at x86-mikroprocessor specifikke programmer såsom Wine ikke virker.

Jeg mener at det står på mobil udvikler-delen af ubuntu.com : http://developer.ubuntu.com/get-started/gomobile/, ellers har jeg fundet den oplysning et andet sted og kan ikke lige huske hvor jeg har set det.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf Toddvarg » 26. feb 2013, 01:09

zob skrev:Hmm.
Jeg giver den nok lige et par dage efter release, så jeg kan høre hvordan det går med folk. Men det bliver svært at holde fingrene væk. De to enheder jeg har gjort noget lignende med har det fint, og jeg kan stadig få den originale firmware tilbage hvis jeg skulle have lyst til det. (En sansa clip plus -> rockbox og en sony reader prs-600 -> prs-plus).

Hvordan har du gjort det med en sony reader prs- 600 og hvad var resultatet? nogle billeder, en instruktion om hvordan det kan gøres :D :?:
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf Toddvarg » 26. feb 2013, 01:12

Stra skrev:
lath skrev:Der er en mulighed for at flashingen af Ubuntu tablet firmwaren gør at Android så er ude i kulden for evighed for den enhed, så du skal være parat til at tage det tab at Ubuntu tablet firmwaren kan vise sig at være buggy, langsomt og fyldt med fejl, samt at Android aldrig igen kan installeres på enheden.

/Lars


"Having both Android and Ubuntu installed for dual boot

If you want to try Ubuntu but not lose your Android, you can use a dual-boot setup. There is a working solution for Ubuntu 13.04 on the XDA mobile developer forum. You need at least version 7 of MultiROM and the corresponding Recovery version. Also make sure that after installing the Ubuntu image that you go into the ROM list, click your new Ubuntu entry, and in the menu appearing then disable flash-kernel, otherwise Ubuntu updates would overwrite the boot sector. See also bug 1078391."

taget herfra https://wiki.ubuntu.com/Nexus7/Installation/quote
Viser ikke dette link at man også kan installere android tilbage på nexusen, hvis man ikke har lyst til at have dual-boot
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf lath » 26. feb 2013, 03:22

Toddvarg skrev:...
taget herfra https://wiki.ubuntu.com/Nexus7/Installation/quote
Viser ikke dette link at man også kan installere android tilbage på nexusen, hvis man ikke har lyst til at have dual-boot


OMG! Ubuntu har lige lagt en interessant artikel op lige præcis om det emne:
[How To] Reinstall Android After Trying Ubuntu Touch
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/02/how-to-reinstall-android-on-nexus-devices
VIGTIGT :!:
Guiden gælder kun de her enheder:
  • ASUS Nexus 7
  • Samsung Galaxy Nexus
  • Samsung Nexus 10
  • LG Nexus 4

Der er en video:

Læs selv hele artiklen grundigt før du rent faktisk gør noget ved enheden, så du ikke bricker den.

----

og for en fuldstændigheds skyld er der også lige:
[How To] Install Ubuntu Touch Preview on Nexus Devices
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/02/how-to-install-ubuntu-phone-tablet-preview-on-nexus-devices

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf Toddvarg » 26. feb 2013, 03:54

lath skrev:og for en fuldstændigheds skyld er der også lige:
[How To] Install Ubuntu Touch Preview on Nexus Devices
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/02/how-to-install-ubuntu-phone-tablet-preview-on-nexus-devices

/Lars

Når jeg kigget nærmere på denne side, så ledet det mig til denne side her http://www.omgubuntu.co.uk/2013/02/ubuntu-touch-developer-preview-coming-tomorrow-heres-why-you-shouldnt-get-too-excited hvor de snakker om Ubuntu’s Show-home. Betyder det at hvad vi ser på videoen om ubuntu tablet, er ikke helt hvad vi får på f.eks en nexsus 7, hvis vi installerer ubuntu på den? At det hele er mere upoleret?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf lath » 26. feb 2013, 05:32

Toddvarg skrev:
lath skrev:og for en fuldstændigheds skyld er der også lige:
[How To] Install Ubuntu Touch Preview on Nexus Devices
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/02/how-to-install-ubuntu-phone-tablet-preview-on-nexus-devices

/Lars

Når jeg kigget nærmere på denne side, så ledet det mig til denne side her http://www.omgubuntu.co.uk/2013/02/ubuntu-touch-developer-preview-coming-tomorrow-heres-why-you-shouldnt-get-too-excited hvor de snakker om Ubuntu’s Show-home. Betyder det at hvad vi ser på videoen om ubuntu tablet, er ikke helt hvad vi får på f.eks en nexsus 7, hvis vi installerer ubuntu på den? At det hele er mere upoleret?

Ja.
Det er alt andet end helt færdigt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf Toddvarg » 26. feb 2013, 15:00

lath skrev:Det er alt andet end helt færdigt.

/Lars
det var synd, men det virker som om det er værd at vente på. Jeg har to spørgsmål i den sammenhæng.

Kan man forvente at ubuntu tablet bliver bedre og bedre på nexus 7, siden man allerede nu har muligheden at installere på den.. Grunden til spørgsmålet er om jeg skal købe nexus 7 nu eller vente og se om det er en anden tablet som fungerer mere optimalt med Ubuntu. Jeg er stærkt fristet til at købe nexusen, da den har en god størrelse mm., men kun om den kommer til at fungere godt sammen med Ubuntu.

Hvilket Ubuntu version kan vi forvente kommer til at fungere som den skal. Er det ubuntu 13.04 eller 13.10 eller 14.04.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf lath » 26. feb 2013, 21:48

Toddvarg skrev:
lath skrev:Det er alt andet end helt færdigt.

/Lars
det var synd, men det virker som om det er værd at vente på. Jeg har to spørgsmål i den sammenhæng.

Kan man forvente at ubuntu tablet bliver bedre og bedre på nexus 7, siden man allerede nu har muligheden at installere på den.

Det kan jeg ikke udtale mig om alene på grund af at "bedre" har noget med personlige præferencer at gøre.
Toddvarg skrev:Grunden til spørgsmålet er om jeg skal købe nexus 7 nu eller vente og se om det er en anden tablet som fungerer mere optimalt med Ubuntu. Jeg er stærkt fristet til at købe nexusen, da den har en god størrelse mm., men kun om den kommer til at fungere godt sammen med Ubuntu.

Gør hvad du selv føler er mest rigtigt.

Personligt, så synes jeg også en tablet er interessant, men jeg venter, fordi der sker så meget udvikling for tiden, der i nær fremtid vil give mere konkurrence. Konkurrence er kun en fordel for forbrugerne.
Toddvarg skrev:Hvilket Ubuntu version kan vi forvente kommer til at fungere som den skal. Er det ubuntu 13.04 eller 13.10 eller 14.04.

Det ved jeg ikke, men Ubuntu Phone udkommer til oktober, så det kunne tyde på en 13.10'er. Ubuntu Phone er selvfølgelig ikke Ubuntu tablet, men lur mig om de ikke udkommer samtidigt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf buddig » 26. feb 2013, 22:36

Toddvarg skrev:
lath skrev:Det er alt andet end helt færdigt.

/Lars
det var synd, men det virker som om det er værd at vente på. Jeg har to spørgsmål i den sammenhæng.

Kan man forvente at ubuntu tablet bliver bedre og bedre på nexus 7, siden man allerede nu har muligheden at installere på den.. Grunden til spørgsmålet er om jeg skal købe nexus 7 nu eller vente og se om det er en anden tablet som fungerer mere optimalt med Ubuntu. Jeg er stærkt fristet til at købe nexusen, da den har en god størrelse mm., men kun om den kommer til at fungere godt sammen med Ubuntu.

Hvilket Ubuntu version kan vi forvente kommer til at fungere som den skal. Er det ubuntu 13.04 eller 13.10 eller 14.04.

Jeg fandt lidt litteratur om Nexus tabletten, bl.a. at en anmeldelse fra conon.dk, hvor de skrev, at det er den bedste Android tablet, de har prøvet.
Jeg har en HTC Flyer tablet, og er glad for den.
Hvis Nexus er bedre end den, så kan den absolut anbefales, men hvordan Ubuntu bliver, det kan kun tiden vise,
så hvis Ubuntu er mere afgørende, end at få en god Android tablet, så er det nok klogt at vente til det kommer.

Ubuntu kan blive godt på en tablet, men Android er godt allerede nu, så det kan blive vanskeligt at overhale.
Mere om Nexus 7
// Henning

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf Toddvarg » 27. feb 2013, 05:09

lath skrev:
Toddvarg skrev:
lath skrev:Det er alt andet end helt færdigt.

/Lars
det var synd, men det virker som om det er værd at vente på. Jeg har to spørgsmål i den sammenhæng.

Kan man forvente at ubuntu tablet bliver bedre og bedre på nexus 7, siden man allerede nu har muligheden at installere på den.

Det kan jeg ikke udtale mig om alene på grund af at "bedre" har noget med personlige præferencer at gøre.
/Lars
Bedre i denne sammenhæng, var ikke så meget om personlige præferencer, men om udviklingen blev mindre og mindre show-room og mere færdig produkt i forhold til nexus 7, siden de allerede havde startet med den. Spørgsmålet er vel mere om de kommer til at lave det sådan at man i den sidste ende kan installere ubuntu på forskellige tablet's, og hvis hardwaren fungere med det, vil få et helstøbt produkt på forskellige typer tablet's. Eller om de går videre med en "ubuntu-tablet", på samme måde som ipad.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf pollute » 27. feb 2013, 08:54

buddig skrev:
Toddvarg skrev:
lath skrev:Det er alt andet end helt færdigt.

/Lars
det var synd, men det virker som om det er værd at vente på. Jeg har to spørgsmål i den sammenhæng.

Kan man forvente at ubuntu tablet bliver bedre og bedre på nexus 7, siden man allerede nu har muligheden at installere på den.. Grunden til spørgsmålet er om jeg skal købe nexus 7 nu eller vente og se om det er en anden tablet som fungerer mere optimalt med Ubuntu. Jeg er stærkt fristet til at købe nexusen, da den har en god størrelse mm., men kun om den kommer til at fungere godt sammen med Ubuntu.

Hvilket Ubuntu version kan vi forvente kommer til at fungere som den skal. Er det ubuntu 13.04 eller 13.10 eller 14.04.

Jeg fandt lidt litteratur om Nexus tabletten, bl.a. at en anmeldelse fra conon.dk, hvor de skrev, at det er den bedste Android tablet, de har prøvet.
Jeg har en HTC Flyer tablet, og er glad for den.
Hvis Nexus er bedre end den, så kan den absolut anbefales, men hvordan Ubuntu bliver, det kan kun tiden vise,
så hvis Ubuntu er mere afgørende, end at få en god Android tablet, så er det nok klogt at vente til det kommer.

Ubuntu kan blive godt på en tablet, men Android er godt allerede nu, så det kan blive vanskeligt at overhale.
Mere om Nexus 7
// Henning


Jeg har begge to, og du kan slet ikke sammenligne de to. Nexus 7 er klart bedre på alle punkter. Ja ok den har ikke et bagside kamera, men jeg vil heller ikke have et sådan på en tablet. HTC flyer har jo slet ikke Jellybean, og det er i sig selv en kæmpe forskel. Lime pie kommer også om et par måneder.

Hvis du har Android kan du sætte det op så det ligner Ubuntu phone. Man skal bruge Apex launcher, Tasker og Ultimate custom widget. Så ligner det Ubuntu phone, men er det selvfølgelig ikke.

http://www.omgubuntu.co.uk/2013/02/how-to-theme-android-to-look-like-the-ubuntu-phone

Daily builds af Ubuntu Touch skulle også være ude nu, så vidt jeg er orienteret. Ubuntu touch bliver kaldet Phablet rundt omkring.


"Hey guys, just wanted to mentioned that daily builds are in place. ogra made it so our build servers are checked every hour and if updates are found, it will copy them over to cdimage.

What this means? Well you can go and break or check out new things as they come.

- Canonical Quality Engineer Sergio Schvezov @ Ubuntu Phone mailing list"
Min computer er en Acer Predator G3610

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf lath » 28. feb 2013, 18:14

På Ingeniørens Blog Digiliv er der noget kritik af Nexus 7:
Betahardware: Nexus 7 tur/retur : http://ing.dk/artikel/136830-betahardware-nexus-7-turretur

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu Tablet

Indlægaf pollute » 1. mar 2013, 08:57

lath skrev:På Ingeniørens Blog Digiliv er der noget kritik af Nexus 7:
Betahardware: Nexus 7 tur/retur : http://ing.dk/artikel/136830-betahardware-nexus-7-turretur

/Lars


Ja, jeg har også haft nogle mobiler jeg skulle bytte, fordi der var noget i vejen, da jeg havde købt dem. Jeg har altid så fået en ny. Den eneste telefon jeg ikke har prøvet det med var Galaxy nexus, Sgs2 og min Nexus 7 (ekspedienter plejer at kalde mig en total nørd :o ). Jeg har ikke haft problemer med opdateringerne, og havde indtil nu heller ikke hørt om andre (Så længe de gider vente på opdateringen). Det var da godt han fik udleveret en ny. For når man ser på det han har gjort, er jeg ikke sikker på han har ret til en bytter.
Klager på nettet holder mig næsten aldrig fra at købe et produkt, da jeg kan finde folk der slår problemer op om næsten alle produkter. Det er selvfølgeligt afhængigt af hvor meget jeg støder på problemet. Hvis næsten alle der udtaler sig om produktet har fejlen, ville jeg nok ikke købe produktet. Problemets natur er selvfølgeligt også vigtigt.

Problemet ligner som der bliver beskrevet ligner et recovery problem. Jeg er før stødt på det billede, når jeg vil roote en enhed. Jeg har dog fikset det ved at holde volumen ned knappen og power knappen inde. Jeg kom på den måde ind i bootloaderen og installerede et nyt recovery.

Han skriver også han har nulstillet en eller andet service cashe, det er noget man gør for at forcere opdateringen før tid, så vidt jeg er orienteret. Alle steder jeg har læst om dette advares der mod det, da mange har fået problemer på grund af det. Jeg har selv gjort det, og oplevede ingen problemer. Men omkring 20 % (gæt ud fra fora svar, ingen videnskab) af dem de har gjort det, har oplevet problemer. Der er mange advarsler omkring det, i de fora jeg har været på. Jeg ved ikke hvordan han har fundet ud af at gøre dette, men de burde have advaret ham. Jeg mener faktisk også systemet advarer ham når han gør det her, men er ikke hundrede.
Min computer er en Acer Predator G3610

Tilbage til "Tablets"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster