Ubuntu Touch

Alt om mobiltelefoner med Ubuntu på.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Ubuntu Touch

Indlægaf AJenbo » 14. apr 2015, 09:37

Jeg har lige nettop fået min Ubuntu Touch fra BQ i går. Jeg tænkte at vi kunne starte en tråd om hvad vi har fundet ud af med telefonen da der allerede er et par stykker her inde med en Ubuntu Touch.

Jeg har fået installeret terminal app'en og ved at skrive:

Kode: Vælg alt

sudo mount -o remount,rw /

Kan jeg nu tilgå rod fil systemet.
Her efter har jeg så fluks installeret PHP via apt-get:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install php-cli


Kode: Vælg alt

PHP 5.5.12-2ubuntu3 (cli) (built: Jul  9 2014 18:54:46)
Copyright (c) 1997-2014 The PHP Group
Zend Engine v2.5.0, Copyright (c) 1998-2014 Zend Technologies
    with Zend OPcache v7.0.4-dev, Copyright (c) 1999-2014, by Zend Technologies


Af fejl har jeg oplevet at man ikke kan læse sms'er send fra DOT med bus biletter i Messages, heldigvis kan man man læse dem på "I Dag" forsiden. Måske er det pga. det lidt specielle telefon nummer de sendes fra.

Udvalget af pakker er ikke helt så stort som på Ubuntu Desktop, blandt andet er der ingen GUI programmer da disse kræver X11 og Ubuntu Touch kun har Mir. En liste af pakker kan findes her:
http://derived.archive.canonical.com/ubuntu-rtm/pool/main/

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf AJenbo » 14. apr 2015, 23:36

For at kunne lave en ssh forbindelse til telefonen skal man sætte telefonen i udviklertilstand og tilføje ens nøgle til ~/.ssh/authorized_keys (det lettest er at kopiere den fra en server/computer via scp fra telefonen).

Jeg har nu også installeret apache2 og mysql, så må vi se om jeg kan finde på noget smart at lave med det :P

Her er lige et overblik over disk opsætningen på min BQ.

Kode: Vælg alt

Filesystem                                   Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/mmcblk0p6                               2,0G  1,7G  194M  90% /
udev                                         479M  4,0K  479M   1% /dev
tmpfs                                         97M  296K   96M   1% /run
/dev/mmcblk0p7                               4,4G  477M  3,8G  12% /home
/dev/loop0                                   141M  139M  1,8M  99% /android/system
none                                         4,0K     0  4,0K   0% /android
tmpfs                                         97M  296K   96M   1% /run
tmpfs                                        481M  4,0K  481M   1% /etc/fstab
/dev/disk/by-path/platform-mtk-msdc.0-part5  689M   17M  638M   3% /android/cache
none                                         4,0K     0  4,0K   0% /sys/fs/cgroup
tmpfs                                        481M   52K  481M   1% /tmp
none                                         5,0M     0  5,0M   0% /run/lock
none                                         481M  104K  481M   1% /run/shm
none                                         100M   48K  100M   1% /run/user
tmpfs                                        481M     0  481M   0% /media
tmpfs                                        481M  8,0K  481M   1% /var/lib/sudo
/dev/mmcblk1p1                                30G   24G  6,8G  78% /media/phablet/6466-0801


Hvis der er andet i godt kunne tænkte jer at se fra den skal i bare sige til.

folf
Indlæg: 28
Tilmeldt: 16. nov 2009, 09:53
IRC nickname: folf

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf folf » 16. apr 2015, 23:51

Hej, så er vi to danskere med den telefon! :-)

Måske du skal læse her:
http://askubuntu.com/questions/536333/ubuntu-touch-using-apt-get
angående hvordan man skal gøre telefonen "apt-get"'able

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install phablet-tools
phablet-config writable-image


Jeg bruger den som en helt normal telefon og ser hvordan det går. Gik all-in da jeg flyttede mit SIM-kort over.
Kører Ubuntu på en Thinkpad L450, en BQ Aquaris 4.5 og en Meizu MX4

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf AJenbo » 17. apr 2015, 00:12

Pt. fortrækker jeg at bruge mount til at gøre filsystemet skrivebart midlertidigt.

Jeg har også skiftet over, min største smerte pt. er gmail, godt nok har du en vis synkronisering og web app, men der er lidt langt fra den app der er på android. Gmail kalender, her laver indsætter vi alle møder på arbejde så det er lidt svært uden den. Google Hangout, den bruger jeg normalt til at kommunikere med min kone så det er også lidt trist uden den. Jeg kunne også forestille mig at jeg ville savne google maps, men jeg har ikke haft brug for den i løbet af den uge hvor jeg har haft telefonen.
Jeg savner også lidt min mail, men der sker ikke mere der end at jeg kan vente til jeg er ved en computer.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf lath » 17. apr 2015, 00:34

Hej @Ajenbo

"Fra" i en SMS er tekst (UTF-8 encoded?), så software må ikke antage at det kun er et tal / telefonnummer, som er der.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf AJenbo » 17. apr 2015, 02:57

Jeg tror ikke helt det er der hvor den er hoppet af for tlf er noget i stil med 1415+6045 hvilket jo ikke er så fjernet fra +4588888888. Det ville forbavse mig lidt hvis det var selve beskeden der var problemet, men det er jo selvfølgelige også en mulighed. En ting jeg dog har bemærket er at den modtager SMS beskeder betydeligt hurtigere end min android som virkede som om det var noget der skete med faste intervaller hvor det på Touch er mere live, det kan jo så være det koster mere på batteriet, men den holder nu nogenlunde selv med en webserver og database kørrende.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf lath » 18. apr 2015, 01:15

AJenbo skrev:Jeg tror ikke helt det er der hvor den er hoppet af for tlf er noget i stil med 1415+6045 hvilket jo ikke er så fjernet fra +4588888888. Det ville forbavse mig lidt hvis det var selve beskeden der var problemet, men det er jo selvfølgelige også en mulighed. En ting jeg dog har bemærket er at den modtager SMS beskeder betydeligt hurtigere end min android som virkede som om det var noget der skete med faste intervaller hvor det på Touch er mere live, det kan jo så være det koster mere på batteriet, men den holder nu nogenlunde selv med en webserver og database kørrende.

Jeg kan sammenligne med tidligere versioner af Android og så Android "Lollipop" 5.x som min mobil kører nu. Apps oversættes til maskinkode ved installation, og de kører betragteligt hurtigere end for tidligere Androids - strømforbruget er mindre for apps der er grafikkrævende (den bliver ikke så varm, som ved tidligere Android versioner).

Hvad SMS angår så er det rigtigt at den faktisk var lidt langsom ved tidligere Android version. I Android 5.x bliver de behandlet straks de er ankommet.

Jeg regner med at lade min nuværende Android mobil dø først før jeg vil købe en Ubuntu mobil. Jeg vil dog hellere nøjes med en gammeldags GSM mobil og så en Ubuntu tablet med mobilnet adgang.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

folf
Indlæg: 28
Tilmeldt: 16. nov 2009, 09:53
IRC nickname: folf

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf folf » 20. apr 2015, 09:13

AJenbo skrev:Pt. fortrækker jeg at bruge mount til at gøre filsystemet skrivebart midlertidigt.

Jeg har også skiftet over, min største smerte pt. er gmail, godt nok har du en vis synkronisering og web app, men der er lidt langt fra den app der er på android. Gmail kalender, her laver indsætter vi alle møder på arbejde så det er lidt svært uden den. Google Hangout, den bruger jeg normalt til at kommunikere med min kone så det er også lidt trist uden den. Jeg kunne også forestille mig at jeg ville savne google maps, men jeg har ikke haft brug for den i løbet af den uge hvor jeg har haft telefonen.
Jeg savner også lidt min mail, men der sker ikke mere der end at jeg kan vente til jeg er ved en computer.


Med hensyn til mail, har du så prøvet at installere "Dekko"? https://uappexplorer.com/app/dekko.dekkoproject
Den virker som en "normal" mail klient.

Og google maps... Hvis det er for at se på kort, så er der OSMtouch https://uappexplorer.com/app/me.yohanboniface.osmtouch som bruger openstreetmap.org
Ellers er der også en webapp til google maps https://uappexplorer.com/app/com.ubuntu.developer.webapps.webapp-googlemaps, men så vidt jeg ved kan man ikke logge ind og få sin historik.
Kører Ubuntu på en Thinkpad L450, en BQ Aquaris 4.5 og en Meizu MX4

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf AJenbo » 20. apr 2015, 10:06

Jeg har fundet ud af at google maps web app faktisk virker rigtig godt, animationerne er ikke så flydende og den kan ikke retningsbestemme (har altid været 180 forkert på min Android) så det er faktisk ganske ok. Jeg bruger det nogle gange til at finde det hurtigste bus rute m.v. Med webapp slipper man også for adresse baren så den installere jeg nok også lige.

Jeg må lige prøve Dekko, tak for tippet.

Og tak for link til uappexplorer.com

Så mangler jeg bare Hangout.

folf
Indlæg: 28
Tilmeldt: 16. nov 2009, 09:53
IRC nickname: folf

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf folf » 20. apr 2015, 10:58

Jeg glemte at nævne at med Dekko skal du nogle lave et app-specifikt kodeord, hvis du bruger totrinsbekræftelse med din google konto.

Ja, uappexplorer.com er lidt cool.
Det er meningen der skal komme en "rigtig" app-store som Canonical skal lave, men det har de ikke gjort endnu. Hvis du browser uappexplorer.com på din telefon, åbner den Ubuntu store hvis man trykker "Install" :-)
Kører Ubuntu på en Thinkpad L450, en BQ Aquaris 4.5 og en Meizu MX4

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf AJenbo » 20. apr 2015, 11:27

Min mail er ikke hos Google :)

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf Stra » 20. apr 2015, 12:29

Må jeg høre, hvordan video fra fx youtube kører? Har set nogle steder, at det kører knap så flydende. :(
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf AJenbo » 20. apr 2015, 12:44

De køre udemærket, det er via browseren og HTML5. Interface er dog ikke så lækkert som på Android appen.

folf
Indlæg: 28
Tilmeldt: 16. nov 2009, 09:53
IRC nickname: folf

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf folf » 20. apr 2015, 14:05

AJenbo skrev:Min mail er ikke hos Google :)


Ah, det troede jeg bare, når nu du nævnte gmail. Det plejer at være hos Google, men det er selvfølgelig også muligt at køre det på egen server. Det er bare ikke så tit jeg ser det.
Kører Ubuntu på en Thinkpad L450, en BQ Aquaris 4.5 og en Meizu MX4

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu Touch

Indlægaf AJenbo » 20. apr 2015, 14:20

Ja, og det er nok også bare mig der er forvirrende. Min privat mail er imap, men min arbejdsmail er hostet hos gmail.

Jeg har aldrig brudt mig om den måde gmail kontoere fungere med mail klienter der tilgår den via imap så ved mindre det er specefikt lavet til gmail tror jeg ikke jeg ville bruge en mail klient til min arbejdsmail.

Tilbage til "Mobiltelefoner"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster