Scopes istedet for Apps på telefonen er det smart ?

Alt om mobiltelefoner med Ubuntu på.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Scopes istedet for Apps på telefonen er det smart ?

Indlægaf Finn Bjerke » 16. feb 2015, 13:03

man mener at Ubuntu Phone er bedre mere intuitiv og brugervenlig fordi "scopes" anvendes fremfor talrige apps:
Billede
http://www.ubuntu.com/phone/features
Introducing scopes
Ubuntu’s scopes are like individual home screens for different kinds of content, giving you access to everything from movies and music to local services and social media, without having to go through individual apps.


jeg forstår manden I artiklen her er en fan af scopes og det er jo et spændende perspektiv:
http://www.fastcompany.com/3041969/ubuntu-phone-scopes-specs-release

erfaringer med "scopes" anyone? Den siger INTET om det vigtige for mig kalender, telefonbog, SMS og om de samspiller tilfredstilende. Der er scopes for "musik" og "nyheder" det er jo fedt nok
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Scopes istedet for Apps på telefonen er det smart ?

Indlægaf AJenbo » 16. feb 2015, 13:25


lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Scopes istedet for Apps på telefonen er det smart ?

Indlægaf lath » 17. feb 2015, 19:10

Finn Bjerke skrev:man mener at Ubuntu Phone er bedre mere intuitiv og brugervenlig fordi "scopes" anvendes fremfor talrige apps:
Billede
http://www.ubuntu.com/phone/features
Introducing scopes
Ubuntu’s scopes are like individual home screens for different kinds of content, giving you access to everything from movies and music to local services and social media, without having to go through individual apps.


jeg forstår manden I artiklen her er en fan af scopes og det er jo et spændende perspektiv:
http://www.fastcompany.com/3041969/ubuntu-phone-scopes-specs-release

erfaringer med "scopes" anyone? Den siger INTET om det vigtige for mig kalender, telefonbog, SMS og om de samspiller tilfredstilende. Der er scopes for "musik" og "nyheder" det er jo fedt nok


Scopes virkemåde er ret smart.

Den måde de virker på er at der er en scopes manager som kører altid.

Uden at komme ind på aktiveringsmekanismen, så virker det sådan at et scope kun leverer data til scopes manageren, som så præsenterer data på den måde som scopet har angivet at data skal fremvises på. Et scope tegner derfor ikke den grafiske brugergrænseflde et scope har.

Et scope aktiveres kun af scopes manageren, når det skal bruges. På den måde så bruger selve scopet 0 bytes RAM og 0% CPU kraft, når der ikke er noget at lave for et scope.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Scopes istedet for Apps på telefonen er det smart ?

Indlægaf Finn Bjerke » 20. feb 2015, 16:49

Tak for interessant svar Lars:
Et scope aktiveres kun af scopes manageren, når det skal bruges. På den måde så bruger selve scopet 0 bytes RAM og 0% CPU kraft, når der ikke er noget at lave for et scope.


Det lyder som om der også spares batteri?
Kardemommeloven er en god ting.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Scopes istedet for Apps på telefonen er det smart ?

Indlægaf lath » 20. feb 2015, 17:04

Finn Bjerke skrev:Tak for interessant svar Lars:
Et scope aktiveres kun af scopes manageren, når det skal bruges. På den måde så bruger selve scopet 0 bytes RAM og 0% CPU kraft, når der ikke er noget at lave for et scope.


Det lyder som om der også spares batteri?

Canonical har gjort en del ud af at spare strøm.
Det er dog noget hvem som helst er nødt til at gøre for hardware, som drives af et batteri.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

2ersen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. maj 2012, 07:50

Re: Scopes istedet for Apps på telefonen er det smart ?

Indlægaf 2ersen » 24. jun 2015, 22:46

Jeg modtog igår en Aquaris E5 ubuntu. Det har helt sikkert potentiale, og spændende at undesøge det nærmere. Men jeg er nysgerrig efter at vide om der er mulighed for at ændre i scopes. Feks kunne jeg godt tænke mig danske nyheder i nyheds-scopen. Er det muligt?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Scopes istedet for Apps på telefonen er det smart ?

Indlægaf AJenbo » 24. jun 2015, 23:24

Ja, du skal lave et nyt scope feed og installere det. Der efter vil det enten indgå som en del af nyhederne eller som sit helt eget scope alt efter hvordan du laver det. Måske er der også et rss feed der kan bruges generisk.

2ersen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6. maj 2012, 07:50

Re: Scopes istedet for Apps på telefonen er det smart ?

Indlægaf 2ersen » 25. jun 2015, 20:29

Tak det vil jeg prøve at rode lidt med

Tilbage til "Mobiltelefoner"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster