Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Alt om mobiltelefoner med Ubuntu på.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf AJenbo » 16. feb 2014, 23:27

1: De arbeder på det, du kan jo donere flere penge til dem hvis du syndes det går forlangsomt.

2: Det er det de arbejder på. Canonical har ingen indgangsvinkel til at lave et letvægts mobil produkt så jeg forstår virkelig ikke hvorfor du forventer/håber at det sker?

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf The Joker » 17. feb 2014, 06:55

Hvad er det lige det sidste ord betyder.

forstand, klogskab, vidende

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf kent a » 17. feb 2014, 09:37

The Joker skrev:
Hvad er det lige det sidste ord betyder.

forstand, klogskab, vidende


Det kan godt være du læste min kommentar som sarkastisk men det var nu ment som en alvorlig kommentar.

Men vinden/klogskab er en svær størrelse,
Hvad hjælper det at have en 10års uddannelse hvis du ikke engang finde ud at pudse dine vinduer selv.
Lubuntu 18.04 LTS

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf thj01 » 17. feb 2014, 10:24

@Finn Bjerke

Jeg tror du forvelsker OpenSource med Fri software hvor alle frihedsgraderne er tilsteden (0-3) : https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html - og selv i dette begreb er privathed ikke indkoorporeret.

Derudover handler din problematik om privathed, og hvis du ønsker privathed i den grad du gør der, så er der kun en vej, og det er at lave og lagre din egen software/data. For Ubuntu, Android, Linux er kun tilgængelige gratis, så længe de folk der laver det har økonomi til det - og Canonical, Google og andre firmaer financierer det igennem købte ydelser og brug af data. MS og Apple gør nøjagtigt det samme - alle har gang i at voldæde af den kage.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf lath » 17. feb 2014, 16:54

Alle mobil / tablet øko-systemerne suger data om dig - dine privatliv (privacy) data.
Det er stort set altid sådan at når der er noget der er "gratis", så er det fordi du er produktet - altså det er data om dig der er interessant, og det som du betaler med.

Apropos billig mobil
Jeg har shoppet en Motorola Moto G, 16 GB (12 GB fri plads) mobil hos amazon.co.uk til lige omkring 1.800 kr.
Den har Android 4.3 og kan opgraderes til Android 4.4 "kitkat" - det er den rene Android man får - altså ligesom med Nexus udgaverne.
En Mototola Moto G har en 4-kerne processor, og 1 GB RAM osv.
Kameraet er ikke godt, og det er så det sted hvor de har sparet, hvilket er helt fint med mig, fordi jeg vidste det inden jeg købte den.

Det er vist noget med at Motorola kun tjener en 50 kr (USD $10) per solgt Motorola Moto G.
Jeg kan sige at bortset fra det med kameraet, så er alt andet faktisk lige så godt eller bedre end min Samsung Galaxy S2, der begyndte på at semi-virke lige her for nyligt efter at have tabt den i regnvejr udenfor (spontane reboots og den slags).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf AJenbo » 17. feb 2014, 17:12

Har også lige købt en Sony XPERIA Z (4 kerner 1.5 GHz og 2GB RAM) til at erstatte min lidt sløve Huway Honor (1 kerne 1.4GHz og 512MB ram).

Man kan også få Ubuntu Touch til den så det kan være jeg også skal have prøvet det på et tidspunkt :)

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf buddig » 17. feb 2014, 20:12

Efter at have prøvet Debian på en tablet, kan jeg ikke forstå, hvad det eller Ubuntu skal på den eller på en smartphone.
Det bliver alligevel ikke en PC til at lave store grafiske opgaver osv. på.
Til mobilbrug synes jeg at Android er mere velegnet.
Jeg oplevede at Linux versionen af søkort programmet OpenCPN ikke kunne køre på ARM processor,
og udviklerne vil ikke udvikle det i den retning, da det er så avanceret, at det kræver en PC for
at få det fulde udbytte af det.
Jeg havde planer om at kombilere dele af det til tabletten, men i mellemtiden fandt jeg Oruxmaps Appen til Android.
Alletiders navigations App, den kan fungere både med søkort og forskellige landkort, bl.a. OpenstreetMap.
Billede
Her kører den på min gode Wildfire med Android 2.2 og her er min tråd om Debian på tabletten.

Jeg har også lige købt en ny mobil, en Samsung S4 mini, og her er en god sammenligning mellem den og den meget dyrere iphone5
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf AJenbo » 17. feb 2014, 20:52

Projektet med Ubuntu Touch går ud på at lave en telefon som bliver til en Desktop når man slutter en skærm, mus og tastatur til via en dock. Når den ikke sider i en dock vil den have en bruger flade som fungere på en smartphone og kan kun køre programmer beregnet til denne bruger flade, den vil dog synkronisere data mellem desktop og mobil programmerne. Mobil programmerne vil i øvrigt også kunne køres når man er i skrivebords tilstand. Så det er ikke meningen at man skal køre skrivebords miljøet på mobil skærmen.

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf The Joker » 18. feb 2014, 06:43

@ kent a

Det kan godt være du læste min kommentar som sarkastisk men det var nu ment som en alvorlig kommentar.


Fedt at du har fundet ud af google og gerne vil leve af de produkter de sægler..

Jeg må sige du virkelig må være den skarpeste kniv i skuffen, dine venner og familie må virkelig være stolte af dig.

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf kent a » 18. feb 2014, 09:21

The Joker skrev:@ kent a

Det kan godt være du læste min kommentar som sarkastisk men det var nu ment som en alvorlig kommentar.


Fedt at du har fundet ud af google og gerne vil leve af de produkter de sægler..

Jeg må sige du virkelig må være den skarpeste kniv i skuffen, dine venner og familie må virkelig være stolte af dig.


Du er dygtig til at citér mig.
Lubuntu 18.04 LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf AJenbo » 22. feb 2014, 00:06

Finn Bjerke skrev:Vil prøve at installere noget andet på min billig-samsung efter ajenbo anbefaling tak for det.

Her er link til en google fri udgave af Android 4.4.2 (CyanogenMod 11) der passer til din telefon:
http://maclaw.pl/2014/01/13/release-cyanogenmod-11-0-s-advance-3/

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Google angriber open source og Ubuntu gør ingenting ?

Indlægaf Finn Bjerke » 24. feb 2014, 23:18

Mange tak, hvis jeg nu er "google fri"V så skal jeg finde en anden Kalender der syncer fra PC windows (på job) , PC Ubuntu (hjemme) og evt IPAD (ØV) til android telefon. Måske Jorte er løsningen ? Fin android kalender der kan mange ting selvom det grafiske ikke er "supersmooth"

Nå emnet var open source lukkes delvist af en Alliance af samsung og Google og Shuttleworth tænker stadig på supertelefoner, Trenden går i modsat regning siger denne artikel:

http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2014/02/24/210029.htm
Selskabet er dog også ramt af den syge, der så småt er begyndt at snige sig ind på flere mobilproducenter. Den største vækst er nemlig slet ikke i de dyreste flagskibsmodeller, men derimod i de billigere mobiler, som også storsælger i Europa.

Tidligere har IT-analysehuset IDC forklaret fænomenet med, at det ikke længere er de teknikinteresserede, der er villige til at betale dyrt for en top-mobil, der køber flest smartphones. De nye købere er derimod dem, der bare gerne vil have en billig, simple mobil, og derfor vælger en skrabet model.

Markedet for de lidt mere simple smartphones er der tiltagende hård kamp om, og tidligere mandag kunne Nokia afsløre en serie af smartphones, baseret på Googles Android. Googles tjenester var dog skrællet helt af.
Kardemommeloven er en god ting.

Tilbage til "Mobiltelefoner"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster