Android kalender og "to-do" list (ikke google)

Alt om mobiltelefoner med Ubuntu på.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Android kalender og "to-do" list (ikke google)

Indlægaf Finn Bjerke » 4. aug 2013, 19:01

Jeg har ikke tillid til Google / MAC / windows / Facebook. Jeg har brug for en kalender og en "to do" list der fungerer på android 2.3 i samklang med PC med Ubuntu. Findes dette ? Altså data udveksling via internet uden at min data forsvinder underlige steder.

Jeg synes det er relevant i debatten om data-sikker telefoni. Den debat handler for mig ikke om Edge alene, men mere grundlæggende respekt for brugere. GPS koblet med telefon via bluetooth er også et problem.
Kardemommeloven er en god ting.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Android kalender og "to-do" list (ikke google)

Indlægaf lath » 4. aug 2013, 19:58

Finn Bjerke skrev:Jeg har ikke tillid til Google / MAC / windows / Facebook.

Efter hvad Snowden har afsløret om NSA kan jeg godt forstå det. Der er også hele området om privacy-invasion fra firmaer.

Finn Bjerke skrev:Jeg har brug for en kalender og en "to do" list der fungerer på android 2.3 i samklang med PC med Ubuntu. Findes dette ? Altså data udveksling via internet uden at min data forsvinder underlige steder.

Jeg synes det er relevant i debatten om data-sikker telefoni. Den debat handler for mig ikke om Edge alene, men mere grundlæggende respekt for brugere.


Min Android mobil har S-planlægger fra Samsung - den kan ikke snakke med Googles servere.
Skal du snakke med server bør det være din egen web server der også fysisk er i danmark - krypter din data hårdt, så kan selv NSA kun med meget stort besvær knække dem.

Bruger du 4096 bit RSA kryptografi er de også umulige for NSA at knække.
4096 bit RSA kryptografi regnes for umuligt at få has på - hvis man bruger gode nøgler - helst med en tilfældige tal lavet af en kvantebit generator (fra PN basis-collector overgangen i en transistor). Det kan godt være at de kan knække den, men så kommer de også til at bruge både lang tid og et pænt stort datacenter til udelukkende at knække din kode.

Finn Bjerke skrev:GPS koblet med telefon via bluetooth er også et problem.

Hvorfor det? Bluetooth har kort rækkevidde, og en GPS modtager der sender sit GPS koordinat via Bluetooth fortæller intet om at det er dig.

Det der kan være et problem er at din GSM/EDGE/3G radio i din mobil "ringer" hjem via internettet til NSA med GPS koordinatet ved at den bruger en app, der er camufleret som noget andet (=den er en trojansk hest).
Efter hvad Snowden har afsløret, så tror jeg at det gør NSA via en app camufleret som noget andet (Google Maps anyone?), så snart der er et GPS koordinat i en Android mobil.

Der sker selvfølgelig også hvis man bruger iPhone, iPad, og Windows mobiler (hint: Patriot Act gør at firmaer der har adresse i USA ikke kan sige nej)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Android kalender og "to-do" list (ikke google)

Indlægaf AJenbo » 4. aug 2013, 20:25

Der vil være et meget begrænset ud valg af programmer til 2.3, du skal nok overveje at opgradere. Hvis du stiller det krav at listen skal kunne synkroniseres over internettet og kun via servere du stoler på, begrænser du også voldsomt hvor mange apps der findes til dette. De fleste vil bruge deres firma server da det er sådan de finanser appen og kun få folk gider bruge tid og kræfter på at sætte deres egen server op for at bruge en app. Det letteste ville nok være om du satte en server op med en web app der kan bruges fra mobilen. Husk at sætte den op med HTTPS kryptering så teleselvskavet ikke kan aflytte dataen.

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Android kalender og "to-do" list (ikke google)

Indlægaf Martin Jørgensen » 5. aug 2013, 12:08

Jeg synes Google kalender er super og med min nexus så kører det skidegodt.

Jeg har så heller ikke noget i min kalender som er super hemmeligt

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Android kalender og "to-do" list (ikke google)

Indlægaf thj01 » 6. aug 2013, 14:24

Øhhh - alle der har servere i USA er ramt - så du skal også droppe dine konti hos MS, Apple, Twitter osv.....

Og anvender du din android telefon, så har den jo netop alle dine tjenester bundet på på din "konto" hvilket som regel er en mail.

Vil du være helt sikker bør du oprette din egen server, for jeg tvivler på at ret mange tjenester går forbi datamining og overvågning.

@lath
Jeg synes ikke Snowden som sådan har afsløret noget, han har blot bevist at det som alle reelt vidste var virkeligheden. Jeg synes der er gået massehysteri i den sag.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Mobiltelefoner"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster