HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Alt om mobiltelefoner med Ubuntu på.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf Finn Bjerke » 19. feb 2013, 00:42

Jeg forsøger alt men telefonen er usynlig for Ubuntu 12.04 og 12.10 dvs to maskiner, samtidg kunne min gamle HTC telefon sagtens mountes via USB kabel, det må være en fejl på telefonens software, hvad gør en klog ?

1. telefon 1 HTC desiree Z forbinder til begge Ubuntu PC
2 telefon 2 HTC desiree Z forbinder til ingen Ubuntu PC

Strange... telefonen kan oplades fra PC, men ikke "ses"
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf Finn Bjerke » 19. feb 2013, 09:46

telefon #2 vil gerne bruge "automatisk upload" af fotoes fra telefon til internet via Google+, det er en funktion som er lidt vanskelig at slå fra. Det er ikke noget jeg har bedt om. Det er altså for galt at google og facebook automatiserer angreb på mit privatliv. Jeg bliver ganske voldsomt irriteret over den slags.

Jeg ønskler USB ledning forbindelse og at jeg bestemmer hvad deroverføres fra telefon til internet eller PC og at jeg bestemmer hvornår.
Kardemommeloven er en god ting.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf lath » 19. feb 2013, 13:55

Finn Bjerke skrev:Jeg forsøger alt men telefonen er usynlig for Ubuntu 12.04 og 12.10 dvs to maskiner, samtidg kunne min gamle HTC telefon sagtens mountes via USB kabel, det må være en fejl på telefonens software, hvad gør en klog ?

1. telefon 1 HTC desiree Z forbinder til begge Ubuntu PC
2 telefon 2 HTC desiree Z forbinder til ingen Ubuntu PC

Strange... telefonen kan oplades fra PC, men ikke "ses"


Nogle mobiler understøtter ikke USB mass storage device protokollen, det er derfor den ikke dukker op som en harddisk.
Jeg har skrevet en guide her om den protokol der erstatter USB mass storage device protokollen i smartphones og tablets.

Når du bruger guiden er det vigtigt at sætte USB delen af enheden i MTP tilstand for den kan godt optræde som et modem som standard.

Når alt det her er sagt kan du jo sagtens have hardware-fejl, så som løse forbindelser og kolde lodninger.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf lath » 19. feb 2013, 14:06

telefon #2 vil gerne bruge "automatisk upload" af fotoes fra telefon til internet via Google+, det er en funktion som er lidt vanskelig at slå fra. Det er ikke noget jeg har bedt om. Det er altså for galt at google og facebook automatiserer angreb på mit privatliv. Jeg bliver ganske voldsomt irriteret over den slags.

Jeg har også haft nogle billeder der blev automatisk uploaded til G+, som skyndsomst blev slettet - jeg opdagede det heldigvis straks.

I Android 4+ kan du også i nogen grad styre rettigheder for en app, og også bestemme om visse apps skal køre eller ej. Min G+ app er f.eks. permanent lukket ned ("tryk på "gennemtving stop" for appen i Indstillinger > Programmer > Google+) - du skal gøre det efter hver gang du har genstartet mobilen.

Du kan også slå sync fra, så der ikke er noget der synkroniserer.
Hvad FB angår - ikke installeret på min mobil, og derfor ikke aktiv.

En anden mulighed du måske har er at installere en Cyanogenmod der passer til din mobil.
De udmærker sig ved at de ikke har alle de der apps du ikke har brug for og som tilmed har tjernobyl-bits rettigheder (tjernobyl-bits rettigheder er retten til at gøre alt: De kan f.eks også nuke rettigheden der kan bricke din telefons firmware så den er totalt uanvendelig - en dyr mursten (brick)).

Edit:
Jeg har lige opdaget at G+ ser ud til at være en opt-in på Android Jelly Bean :)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf Finn Bjerke » 19. feb 2013, 15:22

tak for god information det sætter jeg stor pris på. Når nu telefon 1 virker som ekstern harddrive (usb storage) men den tilsyneladende identiske telefon 2 (begge HTC desiree Z) ikke gør, formoder jeg at telefon 2 har ældre software end telefon 1 og jeg derfor i første omgange bør fokuserer på om telefonene anvender MTP?

Automatisk upload til G+ fik jeg stoppet, jeg indrømmer at jeg bandede lidt undervejs. Det er ikke altid det hjælper.
Kardemommeloven er en god ting.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf lath » 19. feb 2013, 16:30

Finn Bjerke skrev:tak for god information det sætter jeg stor pris på. Når nu telefon 1 virker som ekstern harddrive (usb storage) men den tilsyneladende identiske telefon 2 (begge HTC desiree Z) ikke gør, formoder jeg at telefon 2 har ældre software end telefon 1 og jeg derfor i første omgange bør fokuserer på om telefonene anvender MTP?

Automatisk upload til G+ fik jeg stoppet, jeg indrømmer at jeg bandede lidt undervejs. Det er ikke altid det hjælper.


Vedrørende dit spørgsmål:
  • Først skal du tjekke hardwaren.
    • Er kablet du bruger ødelagt?
    • Er stikkene ødelagt - både stikket på selve USB kablet - i begge ender, såvel som USB sokkelen inde i computeren og telefonen.
  • Når det virker kan du så tjekke for MTP - det er USB indstillinger i mobilen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf Stra » 19. feb 2013, 18:45

Finn Bjerke skrev:tak for god information det sætter jeg stor pris på. Når nu telefon 1 virker som ekstern harddrive (usb storage) men den tilsyneladende identiske telefon 2 (begge HTC desiree Z) ikke gør, formoder jeg at telefon 2 har ældre software end telefon 1 og jeg derfor i første omgange bør fokuserer på om telefonene anvender MTP?
Omvendt, det er nyere versioner af Android (fra 4.0) der ikke har mass storage devic, men kan komme til at virke efter LATHs guide.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf lath » 19. feb 2013, 19:14

Stra skrev:
Finn Bjerke skrev:tak for god information det sætter jeg stor pris på. Når nu telefon 1 virker som ekstern harddrive (usb storage) men den tilsyneladende identiske telefon 2 (begge HTC desiree Z) ikke gør, formoder jeg at telefon 2 har ældre software end telefon 1 og jeg derfor i første omgange bør fokuserer på om telefonene anvender MTP?
Omvendt, det er nyere versioner af Android (fra 4.0) der ikke har mass storage devic, men kan komme til at virke efter LATHs guide.


Min Samsung Galaxy S2 har USB mass storage device både i Android 4.0 og Android "Jelly Bean" 4.1.2
Om det er MTP eller ej afhænger om enheden mangler en mikro sd-kort holder eller ej. Hvis der ikke er en mikro SD-kort holder er det MTP-only.

Det kan selvfølgelig godt være at producenten har manglet firmware-lagerplads i flashen da der skulle opgraderes til en nyere android version, og så er usb mass-storage device funktionaliteten røget ud til fordel for MTP.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf Finn Bjerke » 20. feb 2013, 07:47

USB kablet oplader telefonen så kablet er OK
Kardemommeloven er en god ting.

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf pollute » 20. feb 2013, 08:43

Finn Bjerke skrev:tak for god information det sætter jeg stor pris på. Når nu telefon 1 virker som ekstern harddrive (usb storage) men den tilsyneladende identiske telefon 2 (begge HTC desiree Z) ikke gør, formoder jeg at telefon 2 har ældre software end telefon 1 og jeg derfor i første omgange bør fokuserer på om telefonene anvender MTP?

Automatisk upload til G+ fik jeg stoppet, jeg indrømmer at jeg bandede lidt undervejs. Det er ikke altid det hjælper.


Jeg går ud fra du ikke har Wifi, ellers ville jeg bruge Airdroid. I følge de fleste jeg snakker med, er det bedre at overføre filer med det. Som Lath skriver kan der ofte være problemer med ledningerne. Jeg er ikke sikker på at ledningen er helt ok fordi telefonen kan oplade med den. Det er ikke noget jeg er hundrede procent på, men jeg tror stadig der kan være problemer med ledningen. Men som sagt er jeg ikke sikker.

Det er ikke nødvendigt at lukke G+ ned for at stoppe upload af fotos. Så vidt jeg er orienteret, kan man gøre det når man sætter G+ op. Jeg har gjort det så det kun sker under wifi.
Min computer er en Acer Predator G3610

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf lath » 20. feb 2013, 14:48

Finn Bjerke skrev:USB kablet oplader telefonen så kablet er OK


Et USB 1.0-2.0 kabel har 4 elektriske ledere:
  • en +5 volt leder, den er Ok for ellers kan du ikke lade
  • en Gnd leder, returleder for +5 volt, den er ok for ellers kan du ikke lade
  • En differential signal leder + signal - du ved ikke om den virker
  • En differential signal leder - signal - du ved ikke om den virker

Det er på differential signalet imellem + og - signallederne at USB som protokolstak snakker med hosten, og USB enheder.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf zob » 20. feb 2013, 17:10

Undskyld hvis jeg har overset noget i tråden, men dette backport fra 13.04, fik det til at virke med min android 4.2 enhed (nexus 7).
http://www.webupd8.org/2013/01/upgrade-to-gvfs-with-mtp-support-in.html

EDIT: Glem dette Finn. Jeg havde ikke luret at HTC Desire Z ikke er Android 4.x.
Jeg lader linket stå til Android 4.x folk der har et lignende problem.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf Finn Bjerke » 20. feb 2013, 20:48

Jeg er altså ikke klogere på om telefonen understøttet MTP Jeg anvender android 2.3.1 ser jeg, funktionen på telefonens indstillinger der hedder

"SPØRG MIG om USB forbindelse, når jeg opretter forbindelse til telefonen"

gør ingenting når jeg sætter kablet i, jeg kan så vælge en "standardforbindelsestype" i telefonene her har jeg valgt diskdrev, men der sker intet andet end at tlefonen oplader. Jeg har prøvet er reboote og bande det hjælper ikke. Det er telefonene jeg genstarter ikke mig selv ;-)
Kardemommeloven er en god ting.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf zob » 20. feb 2013, 21:55

Fik du prøvet at sætte din telefon i debbuging mode?
http://www.vodeblog.com/2012/07/how-to-enable-usb-debugging-mode-on-android/

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: HTC desire Z telefon kan ikke mountes som harddrive

Indlægaf lath » 20. feb 2013, 22:52

Finn Bjerke skrev:Jeg er altså ikke klogere på om telefonen understøttet MTP Jeg anvender android 2.3.1 ser jeg, funktionen på telefonens indstillinger der hedder

"SPØRG MIG om USB forbindelse, når jeg opretter forbindelse til telefonen"

gør ingenting når jeg sætter kablet i, jeg kan så vælge en "standardforbindelsestype" i telefonerne her har jeg valgt diskdrev, men der sker intet andet end at tlefonen oplader. Jeg har prøvet er reboote og bande det hjælper ikke. Det er telefonene jeg genstarter ikke mig selv ;-)


Jeg har haft Android 2.3.6 på min Samsung Galxy S2 og jeg skulle også vælge USB flash først, tilslutte den til computeren, og så acceptere USB forbindelse på mobilen.

For at vi ligesom skal komme lidt videre må vi få nogen data nu, ellers bliver det bare gætterier:
Kan vi få en lsusb udskrift i detaljer?
Med detaljer mener jeg at du skal skal bruge bus-id:devnum eller vendor-id:product-id til at få lsusb til at vise detaljer.
Kig evt på

Kode: Vælg alt

man lsusb

(q-tast afslutter man læser)
Mere præcist er det i pseudo-syntax, enten:

Kode: Vælg alt

lsusb -v -s [[bus]:][devnum]

eller

Kode: Vælg alt

lsusb -v -d [vendor]:[product]


Den kan nemlig fortælle om telefonen overhovedet er forbundet - hvis den ikke er forbundet, så har du noget defekt USB hardware i enten telefon eller computer, eller også er dit USB kabel er defekt!

Husk at putte lange svar fra en lsusb -v i en paste-bin, så som http://paste.ubuntu.com/

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Mobiltelefoner"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster