Guide: Filer ind og ud fra Android med MTP

Alt om mobiltelefoner med Ubuntu på.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Guide: Filer ind og ud fra Android med MTP

Indlægaf lath » 12. feb 2013, 09:40

1. Introduktion til guiden

Det her er en guide til pakker og programmer man skal bruge hvis man har tænkt sig at overføre filer fra og til nyere Android mobil telefoner der ikke understøtter USB mass storage device profilen.
Med andre ord har man det problem at de Android mobiler ikke vil virke som en ekstern harddisk for en computer.

Android mobilerne der har MTP indbygget er Android mobiler fra API level 12 og opefter, hvilket er Android 3.0+.
Ikke alle Android mobiler der har Android 3.0+ er MTP only - for eksempel har min Android Samsung Galaxy S2 med Android 4.0.3 support for både MTP og USB mass storage device profilen.
Med den kommende opdatering fra Samsung, som de er begyndt at rulle ud, der opdaterer min S2'er til Android "Jelly Bean" 4.1 regner jeg med at at USB storage device profilen har fået sparket af Google.

Fordelen med MTP er at Android mobilen ikke skal unmounte (umount) den partition som skal bruges i USB mass-storages device profilen. Ved MTP er det ikke nødvendigt, da den fungerer anderledes.


2. Ubuntu og MTP

For at få MTP til at fungere i Ubuntu (12.04+) skal du have installeret nogle pakker.
For ikke så længe siden var det noget besværligt, men der er nu pakker i main arkivet, og det er endda med officiel Canonical understøttelse.


3. Pakkearkiver

Main arkivet er der hvor de vigtigeste dele af Ubuntu kommer fra, så det arkiv er allerede aktiveret.
Der er også nogle MTP pakker i universe arkivet, dem kommer jeg ind på lidt senere.


4. Installation af pakker
Pakker du skal have:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install libmtp9 libmtp-common mtp-tools


Terminalprogrammerne i mtp-tools pakken er rigtig nok for de fleste, og der er også 3 andre programmer i universe arkivet.
Jeg poster her hvad der står om hver pakke, og skriver den kommando du skal køre for at installere pakken og overlader det derefter til dig at bestemme hvad du vil have:
  • mtpfs

    Kode: Vælg alt

    sudo apt-get install mtpfs

    FUSE-filsystem for Media Tranfer Protocol-enheder

    MTPfs er et FUSE-filsystem, som understøtter læsning og skrivning fra MTP-
    enheder (Media Transfer Protocol), såsom MP3-afspillere, videoafspillere
    eller digitale kameraer.

    Udover afsløring af mediefiler på den forbundne enhed, så viser MTPfs en
    virtuel mappe med navnet »/Playlists«, som indeholder enhedens
    afspilningslister som m3u-filer.

  • gmtp - grafisk GTK+ baseret MTP program

    Kode: Vælg alt

    sudo apt-get install gmtp

    simple MP3 player client for MTP based devices
    gMTP is a simple and light-weight interface to the features provided
    by libmtp, which allows users to manage the files stored on any MTP
    music player supported by the libraries, including those with
    multiple storage devices (e.g. mobile phones).

    It doesn't provide complex features such as playlist management,
    it just makes transferring files from and to devices easy, by
    allowing users to upload, download and remove files on the device
    with a fast and easy-to-use graphical interface.

  • qlix - grafisk Qt baseret MTP program

    Kode: Vælg alt

    sudo apt-get install qlix

    Manage MTP devices
    Qlix is a user interface that allows users to manage
    Media Transfer Protocol (MTP) devices such as Microsoft's Zune.
    It strives to leave the smallest possible memory footprint with the fewest
    possible dependencies, while being easy and intuative to use.

Jeg har installeret mtpfs, og gmtp.

For at det bliver helt perfekt, så skal der lige laves en udev regel.
Advarsel om linket herunder:
Er du begynder og/eller ved du ikke hvad du gør, så er det bedst at du stopper her, alternativt så ligger din Ubuntu hen af gulvbrædderne + data du ikke har taget backup af kan være tabt, og din løsning hedder reinstallation. Du skal med andre ord vide nøjagtigt hvad det er du gør.

Alle andre kan hoppe til opsætning af udev regelen på http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/how-to-connect-your-android-ice-cream-sandwich-phone-to-ubuntu-for-file-access


5. Pakker til software-udvikling

Vil du lave noget software der snakker MTPsk så kig på libmtp-dev libmtp-doc og libmtp-dbg pakkerne for udvikling af software der oversættes til maskinkode.

Der er også en enkelt python pakke: python-pymtp

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Guide: Filer ind og ud fra Android med MTP

Indlægaf Stra » 12. feb 2013, 15:33

Hej

Jeg har forsøgt at få en "sony xperia go" til at virke med denne metode, men det lykkedes mig ikke.
Istedet fik jeg en masse ubrugelig filer som jeg maunuelt bagefter måtte fjerne.

Jeg har i stedet valgt at anvende App-en "Airdroid" fra Play-google.dk
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Guide: Filer ind og ud fra Android med MTP

Indlægaf lath » 12. feb 2013, 16:36

Stra skrev:Hej

Jeg har forsøgt at få en "sony xperia go" til at virke med denne metode, men det lykkedes mig ikke.
Istedet fik jeg en masse ubrugelig filer som jeg maunuelt bagefter måtte fjerne.

Lige nogle ting:
  • Du huskede naturligvis at genstarte udev, eller genstarte computeren, hvis tilføjede en udev regel for MTP?
  • Du huskede også at sætte telefonen i MTP tilstand for filoverførsler?
    Det kan sagtens være tilfældet at "denne metode" så alligevel hjalp, da din app bruger det indbyggede MTP API i Android, og du så bare har glemt at sætte mobilen i MTP tilstand.
  • Skriv hvad du gjorde i rækkefølge, og beskriv hvad der skete i detaljer.
Stra skrev:Jeg har i stedet valgt at anvende App-en "Airdroid" fra Play-google.dk

Den bruger vist ikke MTP, AFAIK

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Guide: Filer ind og ud fra Android med MTP

Indlægaf Stra » 12. feb 2013, 17:55

Nu er det et par mdr. siden jeg forsøgte og jeg fulgte denne guide. http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/how-to-connect-your-android-ice-cream-sandwich-phone-to-ubuntu-for-file-access

Og nej Airdroid bruger ikke MTP, men jeg kan tilgå mine filer, og det var det jeg ønskede :D

Jeg prøver senere på en test-version af 13.04, om jeg han få det til at virke, og vender tilbage
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Guide: Filer ind og ud fra Android med MTP

Indlægaf lath » 12. feb 2013, 18:09

Stra skrev:Nu er det et par mdr. siden jeg forsøgte og jeg fulgte denne guide. http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/how-to-connect-your-android-ice-cream-sandwich-phone-to-ubuntu-for-file-access

Og nej Airdroid bruger ikke MTP, men jeg kan tilgå mine filer, og det var det jeg ønskede :D

Jeg prøver senere på en test-version af 13.04, om jeg han få det til at virke, og vender tilbage


Jeg har omkring kl 14:30 idag opdateret min S2-mobil til Jelly Bean.
Der er ingen MTP som standard, og det er fordi S2 fysisk har plads til et micro-sd kort, hvilket nye mobiler ikke har.
Edit: altså i GUIen, selve Android APIet har support for MTP.

Jeg vil prøve at finde ud af om/hvordan MTP er tilgængelig, når USB ikke er i Mass Storage Device tilstand.

Jeg tænkte nok at det var som du skrev med AirDroid - jeg har også hørt meget godt om den app.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Guide: Filer ind og ud fra Android med MTP

Indlægaf Stra » 12. feb 2013, 19:13

Nå, det var nemt.

Det ser ud til at med min sony xperia pro (Android version 4.0.4), kan man sætte den til USB i 13.04, og den åbner en mappe med filerne.

Det skal siges, at jeg først kørte disse koder

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install libmtp9 libmtp-common mtp-tools mtpfs gmtp
hvor libmtp9 og libmtp-common ikke blev installeret, de var der.

Efterfølgende, da det virkede, afinstallerede jeg disse

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge mtp-tools mtpfs gmtp
og det virker stadig.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Guide: Filer ind og ud fra Android med MTP

Indlægaf lath » 12. feb 2013, 21:52

Takker.

Det skal lige studeres nærmere, særligt common pakkens indhold synes jeg virker interessant nu, for så ser det ud til at MTP kommer til at virke som standard, hvilket giver god mening når man tænker over at der kommer en release af en Ubuntu mobil i oktober 2013.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Guide: Filer ind og ud fra Android med MTP

Indlægaf Finn Bjerke » 1. jun 2013, 09:38

tak for jeres store indsats. På min Samsung S Advance "billigsmartphone" (http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/I9070BLACK/samsung-galaxy-s-advance-i9070-smarttelefon) var der en USB storage funktion i Android 2.3.0.1 slår man den til :

indstillinger/trådløst og netværk/USB værktøjer / forbind lagring til PC
forbind med kabel Så kommer der en android grønmand

SÅ kan man brug filflyt som man lyster med gnomecommandor eller hvad man nu syns er brugbart.

HUSKAT dit SDkort skal formateres før det kan anvendes.

PS jeg glæder mig over at man kan købe en smartphone der koster 1600 kr i stedet for 4500 og derover, denne her lille sag fungerer perfekt for mig. HJERTESUK: kom nu med Ubuntu totalløsning til tablet/telefon/PC som respekterer datasikkerhed så vi kan blive fri for google/mac/windows eller sagt kort.. NY tråd.
Kardemommeloven er en god ting.

Tilbage til "Mobiltelefoner"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster