Ubuntu phone

Alt om mobiltelefoner med Ubuntu på.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Demo af en Ubuntu Mobil fra CES 2013

Indlægaf AJenbo » 9. jan 2013, 18:04

lath skrev:Her er en video hvor Ubuntu Mobile demonstreres på en Galaxy Nexus:


Det er noget med at de lige i dag har released ny kildekode for Ubuntu Mobile så performance er blevet meget bedre.

/Lars

Det ser faktisk ud til at virke ok.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu phone

Indlægaf Kurt Christensen » 15. jan 2013, 12:37

Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu phone

Indlægaf lath » 15. jan 2013, 14:20

How to be me skrev:Nogen der ved om det virker på en Nokia N9?

http://www.pcworld.dk/art/223636/se-samsungs-aeldre-google-mobil-faa-et-skud-ubuntu-linux


Canonical har sagt at det kun virker på en Galaxy nexus.

Canonical offentliggør (Open-Source) kildekoden om nogle uger, så kan du jo selv cross-compile og roote din N9 mobil.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu phone

Indlægaf Kurt Christensen » 15. jan 2013, 16:05

Jeg har ikke engang fundet ud af at roote mobilen endnu så det der compile lyder uoverskueligt :twisted:
Jeg håber på der komme en version der er lige så godt beskrevet som at installere Ubuntu på Pc.
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu phone

Indlægaf lath » 15. jan 2013, 18:07

How to be me skrev:Jeg har ikke engang fundet ud af at roote mobilen endnu så det der compile lyder uoverskueligt :twisted:

Årh kom nu lidt frisk og lær at lave et par programmer i C programmeringssproget, så du vel lidt om hvordan compilere fungerer. ;)

How to be me skrev:Jeg håber på der komme en version der er lige så godt beskrevet som at installere Ubuntu på Pc.

Til embedded enheder så som en Nokia N9 så kommer der noget firmware som man råkopierer.

Den virker sådan at selve råkopieringen er installationen, dvs. intet installationsprogram skal køres.
Der er faktisk ikke rigtig nogen installation udover at råkopiere - byte for byte - en kopi af et image ind i enhedens firmware hukommelse - præcis på samme måde som med en OTA (Over The Air=trådløs overførsel og installation) på f.eks. en Android mobil.

En anden sammenligning er Raspberry Pi computeren hvor man også overfører et image til et SD kort også ved råkopiering.
Derefter gør man / (root filsystem partitionen) større med GParted - større er op til den mængde af hukommelse SD koret har.
Herefter indsætter man SD kortet i Raspberry Pi computeren, sætter man +5 volt (8 VA) til computeren via et mikro-USB strøm-stik, og så har du et Debian Linux system der er startet ca 15 sekunder efter.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu phone

Indlægaf AJenbo » 16. jan 2013, 01:00

Man kan væl sige at det program man skal køre på sim computere for at kopiere image til telefonen er installationsprogrammet :P

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu phone

Indlægaf Claus Henriksen » 16. jan 2013, 08:11

cp er også det bedste installationsprogram der findes 8-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Ubuntu phone

Indlægaf kent a » 16. jan 2013, 10:08

Jeg synes det ser rigtig fint ud på mange område men apps manglen er nok er problem.

Men når android er linux kan man vel også køre android apps på den eller..
Lubuntu 18.04 LTS

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu phone

Indlægaf lath » 16. jan 2013, 11:09

ubuntuuser42 skrev:cp er også det bedste installationsprogram der findes 8-)


Ahem,
dd

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu phone

Indlægaf lath » 16. jan 2013, 11:14

kent a skrev:Jeg synes det ser rigtig fint ud på mange område men apps manglen er nok er problem.

Men når android er linux kan man vel også køre android apps på den eller..


Android er ikke Linux.
Linux kernen bruges i Android, og der skal meget mere end bare Linux kernen til at gøre en enhed Android kompatibel.

Med andre ord: Hvis der ikke er en Dalvik VM, og et tilhørende Android API runtime installeret, og/eller at den Linux kerne der bruges ikke har Android pathes kan du godt glemme alt om at køre Android apps.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu phone

Indlægaf thj01 » 18. jan 2013, 12:24

Så vidt jeg ved er android en javastack der køres oven på en linux kerne - og det kunne lige så godt have været en windowskerne.

Så at sige at android er Linux svarer lidt til at sige at en Skoda er en VW - der er meget rigtigt i det, men der er en årsag til at at den ene er dyrere end den anden ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu phone

Indlægaf Finn Bjerke » 29. jan 2013, 23:39

Mark S. om Ubuntu phone i 2013: http://www.ubuntu.com/devices/phone
Kardemommeloven er en god ting.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu phone

Indlægaf lath » 30. jan 2013, 01:05

Finn Bjerke skrev:Mark S. om Ubuntu phone i 2013: http://www.ubuntu.com/devices/phone


Det ser rigtig godt ud.
Der ser ud til at man kan lave ikke-performance kritisk del i HTML5+CSS3+Javascript og så kalde ens C/C++ kode for den del der helst skal køre hurtigt.
Man kan også kalde styresystemets services og APIs fra en Web App - det giver en hel del ekstra muligheder, når man ikke er låst inde i en sandkasse i en browser.

Jeg har faktisk tænkt over at det burde være muligt at gøre sådan noget, og nu sker det så endeligt. Windows 8 har vist-nok også noget at det samme (Windows Metro apps).

Mere spændende for mig er at jeg om 2 uger bliver sendt på et 4+2 ugers kursus, hvor jeg så lige skal opkvalificeres til alt om netop HTML5, CSS3 , og også noget jQuery, som jeg allerede har kigget lidt på.
Det er om desktop web sider i de 4 første uger og så til mobilen i de sidste 2 uger.

Rigtig spændende, og efter det kursus så tror jeg også jeg lige skal kigge noget mere på Unity web apps.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Mobiltelefoner"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster