Retningslinjer for Facebook-siden

Bestyrelsesmedlemmernes forum.
Forumregler
Det er kun medlemmer af gruppen Bestyrelse, og redaktører og administratorer, som kan lave nye indlæg i dette forum. Når først et indlæg er lavet, så kan alle svarer på det.
Zilvador
Forfatter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 30. apr 2009, 11:11

Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Zilvador » 6. okt 2013, 20:46

Her er et forslag til retningslinjer for indlæg på Facebook-siden. Det er lavet efter at have set på vores brug af Facebook over det sidste år og ellers generel erfaring. Kom endelig med kommentarer, tilføjelse og flere forslag.

Generelt
-Alle indlæg bør have mindst en beskrivende tekstlinje.
-Man bør gå efter et professionelt udseende

Mødeopdateringer
-to gange om måneden (ved fastsættelse af dato, en dag inden)
-tre påmindelser ved generalforsamling

Store Ubuntu-nyheder og -hændelser
-Halvårlige udgivelser? Eller kun LTS?
-Udmelding om projekter hos/for Ubuntu (eks. Steam, Ubuntu Phone)
-Større sociale fænomener (videoer, diskussioner osv.)

Større lokale nyheder
-Hændelser i forummet, bestyrelsen, lovgivning mv. (eks. nye vejledninger, ny bestyrelse, softwarepatenter med indflydelse på Ubuntu)

Arrangementer og fysiske møder/tilstedeværelser
-tilstedeværelse ved begivenheder
-fysiske møder (ikke ofte tilbagevendende)

Ubuntu i (hovedsageligt danske) medier
-artikler, udsendelser mv
-større temaartikler

Motiverende (professionelle) indlæg (begrænset)
-Hvorfor bruge fri software?
-Hvorfor bruge Ubuntu?

Undgå
-indlæg, der er irrelevante for ikke-tekniske danskere
-nyheder fra udlandet uden direkte (større) betydning for Danmark og/eller Ubuntu
-generelle nyheder om Ubuntu-programmer, der ikke er relevante for Ubuntu-selv
-flere mindre indlæg inden for samme emne (lav her evt, henvisninger i kommentarer til en forumtråd)

(Se evt. et tidligere indlæg om emnet her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=16947 )

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Christian.Arvai » 6. okt 2013, 21:42

Generelt
-Alle indlæg bør have mindst en beskrivende tekstlinje.
-Man bør gå efter et professionelt udseende

+1
Mødeopdateringer
-to gange om måneden (ved fastsættelse af dato, en dag inden)
-tre påmindelser ved generalforsamling

+1
Store Ubuntu-nyheder og -hændelser
-Halvårlige udgivelser? Eller kun LTS?
-Udmelding om projekter hos/for Ubuntu (eks. Steam, Ubuntu Phone)
-Større sociale fænomener (videoer, diskussioner osv.)

Vedr. udgivelserne, så vil jeg mene at de halvårlige skal med. Ellers +1 herfra
Større lokale nyheder
-Hændelser i forummet, bestyrelsen, lovgivning mv. (eks. nye vejledninger, ny bestyrelse, softwarepatenter med indflydelse på Ubuntu)

+1, dog vil jeg anbefale at vi laver en månedlig opsamling vedr. guides, så vi ikke spammer væggen fuldstændigt. Vi skal nok regne med ca 1 ny guide i gennemsnit det næste halve år, og det bliver nok lidt rigeligt meget på FB.
Arrangementer og fysiske møder/tilstedeværelser
-tilstedeværelse ved begivenheder
-fysiske møder (ikke ofte tilbagevendende)

+1
Ubuntu i (hovedsageligt danske) medier
-artikler, udsendelser mv
-større temaartikler

+1
Motiverende (professionelle) indlæg (begrænset)
-Hvorfor bruge fri software?
-Hvorfor bruge Ubuntu?

+1
Undgå
-indlæg, der er irrelevante for ikke-tekniske danskere
-nyheder fra udlandet uden direkte (større) betydning for Danmark og/eller Ubuntu
-generelle nyheder om Ubuntu-programmer, der ikke er relevante for Ubuntu-selv
-flere mindre indlæg inden for samme emne (lav her evt, henvisninger i kommentarer til en forumtråd)

+1 Dog med dette forbehold: Nu er jeg ikke en af dem, der vil være meget aktive på FB, men jeg syntes at dette punkt
-indlæg, der er irrelevante for ikke-tekniske danskere

er lidt som at skyde os selv i foden, da det vil betyde at, der stort set intet er at komme efter, hvis at man er "bare en smule teknisk anlagt". Men som sagt overlever jeg nok, da jeg primært bruger tiden i forum :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Christian.Arvai » 6. okt 2013, 21:47

I øvrigt vil jeg rose initiativet, og vi vil helt sikkert få fordel af at bruge FB, G+ og Twitter. Forum er selvfølgeligt et rigtigt godt sted at starte, men det kræver jo at, man er opmærksom på Ubuntu, hvilket de sociale medier kan hjælpe til med.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Zilvador
Forfatter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 30. apr 2009, 11:11

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Zilvador » 6. okt 2013, 22:27

Dejligt at høre reaktioner :).

Christian.Arvai skrev:
Store Ubuntu-nyheder og -hændelser
-Halvårlige udgivelser? Eller kun LTS?
-Udmelding om projekter hos/for Ubuntu (eks. Steam, Ubuntu Phone)
-Større sociale fænomener (videoer, diskussioner osv.)

Vedr. udgivelserne, så vil jeg mene at de halvårlige skal med. Ellers +1 herfra

Tanken var, at vi måske ikke skal tilskynde ikke-tekniske brugere til at installere de udgivelser, der ikke er LTS. Men jeg er enig i, at vi næsten bør markere det på en måde.
Større lokale nyheder
-Hændelser i forummet, bestyrelsen, lovgivning mv. (eks. nye vejledninger, ny bestyrelse, softwarepatenter med indflydelse på Ubuntu)

+1, dog vil jeg anbefale at vi laver en månedlig opsamling vedr. guides, så vi ikke spammer væggen fuldstændigt. Vi skal nok regne med ca 1 ny guide i gennemsnit det næste halve år, og det bliver nok lidt rigeligt meget på FB.

Helt enig :). Gerne omkring en til to opsamlinger om måneden.

+1 Dog med dette forbehold: Nu er jeg ikke en af dem, der vil være meget aktive på FB, men jeg syntes at dette punkt
-indlæg, der er irrelevante for ikke-tekniske danskere

er lidt som at skyde os selv i foden, da det vil betyde at, der stort set intet er at komme efter, hvis at man er "bare en smule teknisk anlagt". Men som sagt overlever jeg nok, da jeg primært bruger tiden i forum :)

Tja...du kan måske have ret. Men jeg tænkte på, at Ubuntu jo også at et socialt perspektiv...og et samfundsmæssigt. Det kan jo være spændende at høre, at endnu en kommune har taget Ubuntu til sig eller at den danske oversættelse af Ubuntu har nået nye mål.

Christian.Arvai skrev:I øvrigt vil jeg rose initiativet, og vi vil helt sikkert få fordel af at bruge FB, G+ og Twitter. Forum er selvfølgeligt et rigtigt godt sted at starte, men det kræver jo at, man er opmærksom på Ubuntu, hvilket de sociale medier kan hjælpe til med.

Ganske enig. Jeg vil tro, at omtrent de samme retningslinjer kan bruges til G+. Dog vil Twitter nok kræve en lidt anden tilgangsvinkel, da vi her kan have mere hyppige og mindre vigtige opdateringer.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Christian.Arvai » 7. okt 2013, 03:39

Nu har jeg ikke drøftet dette i teamet, men vi kunne evt. lave en ny tråd herinde hvert måned, hvor at vi skriver om de nye ting, som er sket herinde i forum. Så kan dem der holder styr på FB, G+ og Twitter kigge på det, og se hvad de mener kan bruges.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf thj01 » 7. okt 2013, 06:26

øhhh ... hvad hedder facebooksiden?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Christian.Arvai » 7. okt 2013, 06:52

Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Zilvador
Forfatter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 30. apr 2009, 11:11

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Zilvador » 7. okt 2013, 22:28

God ide :). Hvis det giver mening at lave en opsamlingstråd og hvis folk vil gøre det, er jeg helt sikkert tilhænger. Jeg har selv lidt svært ved at følge med i indlæggene på forum, da jeg ikke har meget fritid til daglig, og det ville hjælpe til at lave de månedlige oversigter.

Tænker du, at den skal ligge under Bestyrelses-gruppen?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Christian.Arvai » 7. okt 2013, 22:32

Jeg ville nok vælge: Ubuntu Danmark https://ubuntudanmark.dk/forum/viewforum.php?f=1
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Zilvador
Forfatter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 30. apr 2009, 11:11

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Zilvador » 3. nov 2013, 12:16

Kom vi videre med denne ide? Det ville være fedt, hvis nogen ville lave de nævnte opsamlingstråde :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Christian.Arvai » 3. nov 2013, 17:56

Zilvador skrev:Kom vi videre med denne ide? Det ville være fedt, hvis nogen ville lave de nævnte opsamlingstråde :)

Skal vi lave dem i bestyrelsesforumet? Det kræver bare at en fra bestyrelsen eller forums redaktørteam opretter trådene, og så kan alle andre skrive emner på listen bagefter.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Zilvador
Forfatter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 30. apr 2009, 11:11

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Zilvador » 1. dec 2013, 12:08

Jeg havde desværre helt overset dette spørgsmål :(.

Jeg kan godt se, at der ikke rigtig er nogen oplagte kategorier for opsummeringen. Lad os prøve at lave det i bestyrelsesforummet til at begynde med.

Skal jeg gøre noget eller vil du selv oprette trådene? :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Christian.Arvai » 1. dec 2013, 12:14

Giv den bare gas ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Zilvador
Forfatter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 30. apr 2009, 11:11

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Zilvador » 1. dec 2013, 14:38

Jeg har lavet denne tråd: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=41&t=18184

Er vi enige om indholdet? :) Havde du andre tanker?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Retningslinjer for Facebook-siden

Indlægaf Christian.Arvai » 1. dec 2013, 18:12

Det ser fint ud. Lige pt har vi ikke det store for sidste mdr., men vi kan nok finde lidt alligevel.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Bestyrelsesforum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster