Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Bestyrelsesmedlemmernes forum.
Forumregler
Det er kun medlemmer af gruppen Bestyrelse, og redaktører og administratorer, som kan lave nye indlæg i dette forum. Når først et indlæg er lavet, så kan alle svarer på det.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf buddig » 24. apr 2012, 21:17

TitanusEramius skrev:...Men jeg er også enig med bredbændshastighederne her i landet, man har ikke meget at bruge 20 mbit i download til når man surfer, hvis man kun har 1 eller 2 op. Burde forholdet ikke være mindre end, eller lig med, 4:1 eller sådan noget?...
Hjemme har jeg fiber ind i huset med 50 /50 megabit, og på havnen er der ca. 8 /4 megabit,
og jeg oplever ikke den store forskel.
Når jeg deler mobilens 3G forbindelse til computeren, synes jeg også det går fint.
Det er nok fordi jeg ikke kan udnytte den hurtige 50 /50 megabit.
Hvis jeg laver hastighedstest eller uploader eller downloader en stor fil, så går det hurtigt,
men hvis den store fil er udpakket til 1500 filer i mere end 100 mapper,
så går det ikke hurtigt længere.
Det oplever jeg, når jeg uploader et CMS system.
// Henning

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf thj01 » 25. apr 2012, 01:47

Det kan også være selve den fysiske forbindelse

Jeg kører på fiber - og dvs. at alle de kanaler der går fra mig og til min udbyder er fiber. Samtidig er dette netværk også relativt nyetableret - og derfor eksisterer mange af de gamle trætte enheder sikkert ikke.

Og bor man på sjælland og især i storbyerne, så risikerer man at skulle igennem en masse gammel IT struktur - og det kan højst sandsynligt være en af de større syndere.

Hvis det er lettere så skift - men gør det ikke pga. hastighed. For den kommer ikke til at ændre sig mærbart
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

DoYouSpeakWak
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. aug 2010, 13:37

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf DoYouSpeakWak » 26. apr 2012, 13:11

Der findes en række Danske firmaer som tilbyder en okay vps løsning. Men så holder prisrammen ikke rigtigt.

Jo det vile den hvis i er ude efter et vps system hvor i ikke kan opgradere kernel osv. Men det er ikke rigtigt så praktisk.

Personligt har jeg brugt http://www.instantservers.eu/kvm1.php de sidste par år. Vi er meget glade. Kører et php forum med 50K unikke besøg om md. 12K medlemmer. De tilbyder 100mbit per vps, ny cpu, kvm så kernel upgrades bare virker. Inden for prisen i har sat. Oppetid på 99.55-99.85 de sidste 6 md. Bliver ikke meget bedre efter min erfaring ligegyldigt hvad de lover. Ellers er der cloud hosting. God service og gratis test vps før og efter køb.

Seneste tilbud
http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=1143152
Senest rettet af DoYouSpeakWak 26. apr 2012, 17:09, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf Christian.Arvai » 26. apr 2012, 15:14

Billede
Jeg har lidt Dok. for nedetiden i dag, og vi var offline i ca 11 minutter, fra 14:47:43 til 14:58:29. Jeg var online på forum lige før og efter, så tidspunkterne er rimeligt præcise.

Det gik også ud over one.com's egen side ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf NickyThomassen » 26. apr 2012, 15:29

christian.arvai skrev:Det gik også ud over one.com's egen side ;)

Hehe

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf buddig » 26. apr 2012, 17:37

ubuntu. com og omgubuntu.co.uk og flere var også nede i eftermiddags.
Om det skyldes tidspunktet for 12.04 udgivelsen eller one.com, kan jeg naturligvis ikke vide. :) :)
// Henning

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf thj01 » 26. apr 2012, 20:50

@Christian

Hvis hele servicen var nede, så var det nok ikke et problem relateret til selve "vores" server, men snarere et mere generelt problem.

Og hvis en switch eller en bro ryger - så er det altså ligegyldigt hvilken service man har.

De gange jeg har oplevet nedetid i mit eget net har faktisk ikke skyldtes udbyderens servere, men strømforsyninger. En gang i et samleskab her i Fredericia, en anden gang i selve fibernettets indgangsbox i hjemmet - og sidst var en dårlig strøforsyning skyld i at mit net var ustabilt i flere uger, for til sidst at dø.

Igen - i skal skifte server hvis i ser en fordel angående muligheder i det - ikke pga. hastighed eller oppetid.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf Christian.Arvai » 30. apr 2012, 13:19

Nu vil jeg ikke lave en lang tråd med billeder ;) , men jeg har en del med SQL-fejl, og har oplevet det i 4 perioder, fra i fredags og frem til nu. Kort sagt, så står jeg ret uforstående over for, at nogle kan mene at forum kører stabilt.


@thj01 : Hvilket host har du på freedomnotbeer? , jeg har aldrig oplevet den slags fejl der, så alle forslag er velkommen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf laoshi » 30. apr 2012, 13:32

Vi har f.eks. lige haft fejl da jeg prøvede at logge ind kl. 13.02
sql_2012-04-30_13_02_05.png
sql_2012-04-30_13_02_05.png (56.16 KiB) Vist 436 gange

oppe igen ca. 10 min. senere.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf thj01 » 30. apr 2012, 14:37

i123
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf Christian.Arvai » 30. apr 2012, 14:48

thj01 skrev:i123

Deres priser ser da også fornuftige ud http://www.i123.dk/sammenlign-webhoteller , så vi kan da lige tage dem med i overvejelserne.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf NickyThomassen » 1. jun 2012, 21:21

Ved det sidste IRC-møde i mandags, vedtog vi i bestyrelsen at gå videre med en VPS.

Efter at mig og Anders fik vendt de vigtigste ting, har vi bestemt os for at

Bruge http://www.glesys.com/vps.php som hosting-firma
I første omgang at leje os ind på en løsning til 135 kroner om måneden
VPS'en får 1.6 ghz cpu, 512 mb ram, 5 gb hdd, 50 gb båndbredde/måned, 100/100 m/bit og 1 gb backupplads for de 135 kr/måned

Da 512 mb ram måske ikke er nok, kan VPS'en udvides i 256 mb intervaller 'a 25 kroner per interval.
Vi regner med at bruge en normal LAMP-installation.
Forummet, og alle dets indlæg, bliver overført som det er nu.

Vi kender desværre ikke tidsplanen for projektet, men satser selvfølgelig på snart at komme i gang. Som nævnt i det oprindelige indlæg her i tråden, så giver VPS'en os meget frie hænder, men indtil vi har fået forummet op og køre 100% hos det nye hosting-firma, har vi ikke overvejet hvad den frihed eventuelt kan bruges til.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf NickyThomassen » 5. jun 2012, 19:34

Nu er vi så småt kommet i gang med projektet, og har fået oprettet den virtuelle server :)

Tidsplanen er stadig ukendt, men apache2 er installeret,
og serveren kan besøges på adressen http://31.192.231.5/

Opdateringer vil postet her efterhånden som arbejdet skrider frem.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf NickyThomassen » 29. jun 2012, 09:38

Så den overordnede opsætning er færdig nu, og vi fortsætter så småt med finjusteringen af serveren.

Det er ikke længere muligt at besøge siden ved at bruge ip-adressen, i stedet skal ip-adressen skrives ind i /etc/hosts før at det kan lade sig gøre. Hvis man prøver, så omstilles man bare til denne side.

I tillæg til LAMP har vi installeret Varnish, som virkelig gør en stor forskel for oplevelsen af siden. Varnish bliver af udviklerne kaldt for en Web Accelerator, og dens arbejde er at tage imod web-trafikken på serveren. Har Varnish en kopi af den side der bliver spurgt om, så er det den der returneres så web-serveren bliver sparet for belastningen.

Men Varnish er meget mere end det, og vi bruger i øjeblikket Varnish til en række af formål:
  • Nedlukning af siden ved overbelastning (det forebygger DDOS og andre grimme situationer)
  • Normalisering af headers så vi kan komprimere indholdet ordenligt
  • Sletning af alle versionsnumre og softwarenavne fra headeren inden at siden sendes til klienten
  • Muligheden for at servere udløbet sider fra Varnish' egen cache hvis web-serveren er nede
  • Trolling af Google Analytic ved at fjerne deres cookies inden at de når web-serveren
Vi kigger også på ydeligere optimering ved hjælp af Varnish, men på det her niveau er det mildest talt ikke spor let overhovedet. Et problem vi igen og igen løber ind i er dårlig dokumentation, og at hver eneste browser på markedet mener at de er så gode, at de ikke behøver at overholde standarderne på området (læs fx komprimering).

Men vi arbejder på det, og de fleste dage går det fremad i stedet for baglæns :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Varnish_cache

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Indkøb af en VPS til Ubuntu Danmark

Indlægaf lath » 29. jun 2012, 19:29

Hej Nicky

Tak for snakken sidste gang på IRC.

  • Har du performance testet MySQL serveren?
  • Fik du også kigget på nginx webserveren?
    Eftersom jeg har prøvet at konfigurere både Aapche2 og nginx synes jeg bedre om nginx.
    Nginx virker også mindre ressource forslugen, og årsagen er nok den at den bruger asynkron I/O i stedet for at starte nye tråde/processer, hvilket er meget hurtigere.

Jeg tror at det er bedst at arbejde sig indefra og så udefter:
Sådan her:
  1. Optimer databasen:
    Der er sikkert et index eller flere der kan optimeres til at køre hurtigere ved at opbygge nye søgetræer.
  2. Optimering af webserver:
    Her forelår jeg som bekendt nginx, men kører Apace2 fint, så brug den - altså - jeg siger ikke at du skal bruge nginx, men jeg anbefaler kraftigt at du skifter til at bruge nginx.
  3. Når de database PHP og webserver spiller optimalt sammen, og testet til at virke, kan vi tage fat på at konfigurere Varnish korrekt.
  4. Når alt så er klar er det så tid til at flytte til en ny DNS server, og ændre DNS records.
    Husk at inkludere IPV6 adressen (i en AAAA record), som meget sandsynligt er til stede for VPSen.
    Webserveren skal også have en port 80 åben for IPv6 trafik på VPSens netværksinterface.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Bestyrelsesforum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster