Script til min server

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
kas1983
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. feb 2017, 02:04

Script til min server

Indlægaf kas1983 » 8. feb 2017, 02:18

Hej alle. Jeg har en del blandede spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig lidt med.

Jeg har en gammel computer hvor jeg kører Ubuntu server 16.04.1 LTS på.

Jeg vil gerne lave et script der kan en del forskellige ting.

Den skal kunne:
opdatere systemet.

Jeg har plex på.
Der vil jeg gerne have den til at når den skal downloade install filen at den finder den nyeste version, henter og installere den.

Hvis man kan få scripten til at gå ind og rette i fstab, så man automatisk kan mounte sine harddiske.

Hvis man kan få scripten til at gå ind i smb.conf og rette i den så man kan sætte det op og tilgå mapperne fra windows.

Det var lidt af det, håber nogle kan hjælpe bare med lidt af dem, i hvert fald de 3 sidste.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Script til min server

Indlægaf zob » 8. feb 2017, 22:58

Hej og velkommen til forum.
Da det jo på ingen måde behøver at være det samme script der gør så forskellige ting, tillader jeg mig at give et hurtigt link til et muligt delsvar inden jeg skal i seng:
https://github.com/mrworf/plexupdate

kas1983
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. feb 2017, 02:04

Re: Script til min server

Indlægaf kas1983 » 8. feb 2017, 23:24

Hvordan er det nu man kan få en .sh fil til at køre?

Hvad er det man skriver i mellem 2 operationer. (ved ikke om den automatisk holder pause imellem hver operation eller om den tager alle på en gang)?

F.eks. hvis jeg først vil have den til at:
1.) Opdatere
2.) Installere opdateringer
3.) Kører dette for automatisk installering af den nyeste plex:
bash -c "$(wget -qO - https://raw.githubusercontent.com/mrwor ... staller.sh)"

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Script til min server

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2017, 02:34

Du køre en .sh fil ved at kalde den fra en terminal. Husk at du skal specificere stien hvis ikke du har lagt den i en global bin mappe. Eks:

Kode: Vælg alt

./mitLilleScript.sh


For at køre flere kommandoer via en linje kan du adskilde dem med ; for at gøre dem i sekvens uanset resultat af forrige kommando (det er også det samme som at have dem på flere linjer). Eller du kan gøre det med && hvor den så vil stoppe hvis en af kommandoerne fejler.

Hvis ikke det er for at du jævnligt har brug for at tilføje og fjerne harddiske permanent (hvilket lidt i sig selv er selv modsigende) kan jeg heller ikke lige se hvorfor du har brug for et script der kan ændre i fstab.

kas1983
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. feb 2017, 02:04

Re: Script til min server

Indlægaf kas1983 » 9. feb 2017, 10:59

Fordi jeg meget gerne vil have et script der kan gøre det for mig hvis jeg skal køre Serveren om, og der er mange ting jeg glemmer, og glemmer hvordan jeg gør, da min hukommelse ikke er helt "100%".

Nu har jeg fundet ud af nogle af tingene, mangler bare de sidste.

1.) Hvis man kan få scripten til at gå ind og rette i fstab, så man automatisk kan mounte sine harddiske.
(Eks. denne linie: /dev/sdb1 /media/serier ntfs defaults 0 0

2.) Hvis man kan få scripten til at gå ind i smb.conf og rette i den så man kan sætte det op og tilgå mapperne fra windows (Få en indstilling skrevet ind under Share Definitions i smb.conf).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Script til min server

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2017, 16:56

Så ville jeg forslå at skrive en trin for trin guide. Uden at vide specefikt hvad det er du ønsker kan vi hvertfald ikke rigtig gør så meget man kan rigtig mange ting i fstab.

kas1983
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. feb 2017, 02:04

Re: Script til min server

Indlægaf kas1983 » 9. feb 2017, 19:15

Forstår ikke helt. Syntes da jeg har skrevet specifikt hvad jeg mangler.?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Script til min server

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2017, 19:56

Det er for mig ikke tydeligt hvordan det skal fungere, skal det blot indsætte den tekst linje præcis som du har skrevet den eller skal den automatisk finde nogle bestemte former for diske og delinger og tilføje dem?
Du bliver lidt nød til at beskrive hele den process du ønsker at automatisere og hvilke der skal være mulighed for at påvirke.

Hvis det blot er den første kan følgende gøre det for fstab:

Kode: Vælg alt

sudo mkdir /media/serier
echo '/dev/sdb1 /media/serier ntfs defaults 0 0' | sudo tee /etc/fstab

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Script til min server

Indlægaf thj01 » 28. mar 2017, 09:32

Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster