opsætning af server ? fejl Emnet er løst

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf martin joergensen » 7. okt 2014, 22:22

Ja Daniel jeg må indrømme jeg ikke lige kan huske vi har mødtes før :)
Men jeg kan jo tage fejl :)

Når din router skriver 0.0.0.0 mener det alt, ude på nettet så den har det næste hop, men routnings protokoller behøver du ikke vide så meget om.

Vigtig er at du har din gateway sat på interfacet. så når maskinen skal på internet, kender den vejen.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf martin joergensen » 7. okt 2014, 22:24

Vil anbefale til alle når de søger HOWTO osv på nettet så skriv.
"Ubuntu 14.04 ******" hvor *** er hvad man søger på.

Jeg bruger selv digital ocean som VPS Leverandør og de har en masse gode HOWTO, folk får faktisk kredit når de skriver en howto til forumet.

https://www.digitalocean.com/community/

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf AJenbo » 7. okt 2014, 22:31

Nogen vælger at sætte alle mulighederne bare for at være sikre på at de har fået gjort det hele. Jeg er dog enig med Martin at det er bedst at gøre fastlåse minimum og så lade systemet styre resten. Det andet føles ofte som om det er pga. man ikke grundigt har læst dokumentationen. Der er dog også tilfælde hvor andet kan godt gøres.

Hvis du også køre Ubuntu på din desktop kunne det være gavnligt hvis du gøre følgende kommando og giver os resultatet:

Kode: Vælg alt

ifconfig

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf thj01 » 8. okt 2014, 08:00

Har du installeret serverversionen eller kører du med Desktopversionen? Desktopversionen anvender ikke /etc/network/interfaces til at konfigurere netværket.

Generelt kan det betale sig at anvende nogle af de guides der er på nettet f.eks. denne: http://www.howtoforge.com/perfect-server-ubuntu-14.04-apache2-php-mysql-pureftpd-bind-dovecot-ispconfig-3

Du behøver så kun at installere selve serveren, og under installationen vælge LAMP, SSH samt de andre tjenester du ønsker at anvende.

Derefter kan det være en fordel at installere phpmyadmin, med mindre du vælger at anvende SQLite (udemærket til få brugere - læs under 40)

Husk at installere owncloud 7, da den er en del bedre end 6'eren der ligger i repositories. (http://www.howtoforge.com/how-to-install-owncloud-7-on-ubuntu-14.04)

Hov - fik jeg nævt at howtoforge er et godt sted at starte ;)

Angående serverguiden så er den fyldt med fejl og forglemmelser. Det kræver en ret erfaren person at kunne anvende den, for ofte har de glemt at skrive ting der skal installeres, konfigureres og ændres før deres guide virker efter hensigten :|

(Sidder lige nu og bander over at jeg ikke har min bog om Ubuntuserver klar endnu )
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf lath » 8. okt 2014, 11:22

thj01 skrev:Angående serverguiden så er den fyldt med fejl og forglemmelser.

Nu er jeg ikke den der skal bruge informationen om Ubuntu server ed., men tak alligevel for at nævne det.

Jeg bruger Debian til servere, og jeg synes at Debians dokumentation har været korrekt de gange jeg har haft brug for den.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

dgaa1991
Indlæg: 187
Tilmeldt: 5. aug 2010, 21:53
IRC nickname: dgaa1991
Geografisk sted: København SV

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf dgaa1991 » 8. okt 2014, 21:13

martin joergensen skrev:Ja Daniel jeg må indrømme jeg ikke lige kan huske vi har mødtes før :)
Men jeg kan jo tage fejl :)

Når din router skriver 0.0.0.0 mener det alt, ude på nettet så den har det næste hop, men routnings protokoller behøver du ikke vide så meget om.

Vigtig er at du har din gateway sat på interfacet. så når maskinen skal på internet, kender den vejen.


jeg smider lige ifconfig ind her senere i aften ;)

og taget et kig på alt hvad der er skrevet indtil videre.


Btw martin har du boet i svendborg ? eller det mig der tager fejl :cry:

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf martin joergensen » 8. okt 2014, 21:57

Nope :)

dgaa1991
Indlæg: 187
Tilmeldt: 5. aug 2010, 21:53
IRC nickname: dgaa1991
Geografisk sted: København SV

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf dgaa1991 » 8. okt 2014, 22:11

martin joergensen skrev:Nope :)


Ja så gir det hele straks lid tmere mening hvorfor du ikke kan huske mig :D

fandt faktisk digitalocen her igår og syntess de var temmelig gode og lette at forstå. men med heblik på den ifconfig så bliver det desværre en umulighed da min win maskine ikke havde det for godt og blev nød til at formattere den
Senest rettet af dgaa1991 8. okt 2014, 22:15, rettet i alt 1 gang.

dgaa1991
Indlæg: 187
Tilmeldt: 5. aug 2010, 21:53
IRC nickname: dgaa1991
Geografisk sted: København SV

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf dgaa1991 » 8. okt 2014, 22:15

thj01 skrev:Har du installeret serverversionen eller kører du med Desktopversionen? Desktopversionen anvender ikke /etc/network/interfaces til at konfigurere netværket.

Generelt kan det betale sig at anvende nogle af de guides der er på nettet f.eks. denne: http://www.howtoforge.com/perfect-server-ubuntu-14.04-apache2-php-mysql-pureftpd-bind-dovecot-ispconfig-3

Du behøver så kun at installere selve serveren, og under installationen vælge LAMP, SSH samt de andre tjenester du ønsker at anvende.

Derefter kan det være en fordel at installere phpmyadmin, med mindre du vælger at anvende SQLite (udemærket til få brugere - læs under 40)

Husk at installere owncloud 7, da den er en del bedre end 6'eren der ligger i repositories. (http://www.howtoforge.com/how-to-install-owncloud-7-on-ubuntu-14.04)

Hov - fik jeg nævt at howtoforge er et godt sted at starte ;)

Angående serverguiden så er den fyldt med fejl og forglemmelser. Det kræver en ret erfaren person at kunne anvende den, for ofte har de glemt at skrive ting der skal installeres, konfigureres og ændres før deres guide virker efter hensigten :|

(Sidder lige nu og bander over at jeg ikke har min bog om Ubuntuserver klar endnu )


det er ubuntu server versionen jeg kørte, men var også kommet frem til at købe ubuntu 14.04 server -> lamp -> phpmyadmin -> owncloud

men her i morgen får jeg formentligt serveren og hvis ikke så smider jeg en virtuel op igen og prøver engang med howforge og

Men nu sidder jeg jo også og småbander over du ikke har den bog endnu :D

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf AJenbo » 8. okt 2014, 22:26

ifconfig skal køres fra en Linux maskine, det ville være fint nok at starte en live udgave. Jeg tror Windows har noget tilsvarende ved at man skriver ipconfig.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf martin joergensen » 8. okt 2014, 22:27

Du kan også lege gratis med en server i skyen i 2 måneder med denne kupon kode: unpluggedseptember
Super hvis du vil bruge dette link til at oprette dig :) https://www.digitalocean.com/?refcode=b93dcea0ac2e

Hvis det går galt med en server nedlægger du den bare og starter den ny :) Tager 30Sekunder for at starte en ny server op

dgaa1991
Indlæg: 187
Tilmeldt: 5. aug 2010, 21:53
IRC nickname: dgaa1991
Geografisk sted: København SV

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf dgaa1991 » 8. okt 2014, 22:37

AJenbo skrev:ifconfig skal køres fra en Linux maskine, det ville være fint nok at starte en live udgave. Jeg tror Windows har noget tilsvarende ved at man skriver ipconfig.


jeg kørte ubuntu i oracle vm virtuelbox på min win maskine ;)

dgaa1991
Indlæg: 187
Tilmeldt: 5. aug 2010, 21:53
IRC nickname: dgaa1991
Geografisk sted: København SV

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf dgaa1991 » 8. okt 2014, 22:38

martin joergensen skrev:Du kan også lege gratis med en server i skyen i 2 måneder med denne kupon kode: unpluggedseptember
Super hvis du vil bruge dette link til at oprette dig :) https://www.digitalocean.com/?refcode=b93dcea0ac2e

Hvis det går galt med en server nedlægger du den bare og starter den ny :) Tager 30Sekunder for at starte en ny server op


det kunne være jeg skulle prøve det engang ;) jeg ville dog gerne selv prøve at sætte den op helt fra bundet også

Men jeg har desværre allerede lavet en bruger igår :S

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf lath » 8. okt 2014, 22:50

martin joergensen skrev:Du kan også lege gratis med en server i skyen i 2 måneder med denne kupon kode: unpluggedseptember
Super hvis du vil bruge dette link til at oprette dig :) https://www.digitalocean.com/?refcode=b93dcea0ac2e

Hvis det går galt med en server nedlægger du den bare og starter den ny :) Tager 30Sekunder for at starte en ny server op

Øv :( - har lige oprettet mig som kunde på DigitalOcean idag (har 5 USD på min konto, og ingen droplets endnu).
USA har meget af den slags med rabatkuponer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: opsætning af server ? fejl

Indlægaf martin joergensen » 8. okt 2014, 23:35

Jeg overlever sq nok ;:)

I kan stadig bruge kupon koden mener i får 10 US-Dollers, jeg har selv server på AMS2 og 3

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster