partitionering af SERVER ... igen igen

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

partitionering af SERVER ... igen igen

Indlægaf thj01 » 25. jun 2014, 13:26

Jeg kunne godt tænke mig at eksperimentere lidt med LVM, men er blevet lidt usikker på hvordan det skal partitioneres.

Jeg læste et sted man bør holde /swp /boot /home udenfor, men har endnu ikke fundet ud af hvorfor. Det virker lidt som en "sådan har vi altid gjort... men vi kan sku ikke huske hvorfor".

Jeg har også læst noget med at det kan have indflydelse på boot tiden ved harddisk check - og det vil give mening hvis det er en server der skal startes og lukkes ned ofte.

Men hvad bør man gøre.... og HVORFOR?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: partitionering af SERVER ... igen igen

Indlægaf AJenbo » 25. jun 2014, 17:01

Der er en del data bjergnings værktøjer der ikke fungere med LVM så der for kan det være en fordel at have /home uden for LVM så man har flere mulighed for at rede indholdet hvis noget går i stykker.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: partitionering af SERVER ... igen igen

Indlægaf thj01 » 25. jun 2014, 18:59

@AJenbo

Men det problem er jo mindre hvis man har backup af filerne, så kan man jo reetablere derfra. Og så bliver det jo en længere diskussion om backuppractices.

Og så er der en anden diskussion jeg også er begyndt at læse op på, og det er den om man skal bruge ext3 eller ext4 som filsystem - og her er argumentet, da ext3 er ældre og mere afprøvet end ext4 så er det bedre.

Men holder den argumentation idag?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: partitionering af SERVER ... igen igen

Indlægaf NickyThomassen » 25. jun 2014, 19:21

thj01 skrev:Og så er der en anden diskussion jeg også er begyndt at læse op på, og det er den om man skal bruge ext3 eller ext4 som filsystem - og her er argumentet, da ext3 er ældre og mere afprøvet end ext4 så er det bedre.

Men holder den argumentation idag?

Argumentet holder fint i bred forstand - bare se på Debian.

Lige med ext3 og 4 tvivler jeg på at det giver mening, for ext4 er mere en opdatering, end et nyt filsystem
ext4 was born as a series of backward compatible extensions to ext3, many of them originally developed by Cluster File Systems for the Lustre file system between 2003 and 2006, meant to extend storage limits and add other performance improvements.[1] However, other Linux kernel developers opposed accepting extensions to ext3 for stability reasons,[2] and proposed to fork the source code of ext3, rename it as ext4, and perform all the development there, without affecting the current ext3 users. This proposal was accepted, and on 28 June 2006, Theodore Ts'o, the ext3 maintainer, announced the new plan of development for ext4.[3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Ext4

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: partitionering af SERVER ... igen igen

Indlægaf AJenbo » 25. jun 2014, 19:37

Der findes også stadig programmer der kun kan håndtere ext2

Jeg ville lave det hele som en LVM med enten EXT4 eller Btrfs, men ok jeg har det så også med at ville have nyt frem for stabilt.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: partitionering af SERVER ... igen igen

Indlægaf thj01 » 26. jun 2014, 21:05

Efter at have kigget lidt på det besluttede jeg mig til at lave et setup som følger

/boot /dev/sda1 primary
/ /dev/sda2 primary
swap
LVM
* /home
* /srv


Det er hvad jeg kunne tuske mig frem til var det "mest korrekte", og det giver mulighed for at udvide de to kritiske partitioner.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: partitionering af SERVER ... igen igen

Indlægaf AJenbo » 26. jun 2014, 21:38

Jeg forstår ikke hvor for du har splittet /boot og / til to forskellig partitioner. Det er for mig kun når man har / liggende på et disk format som ikke kan bootes fra at det giver mening at have den på en separat partition. Ud over det ender man bare med problemer hvis man glemmer og fjerne gamle kerner og /boot bliver fyldt op.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: partitionering af SERVER ... igen igen

Indlægaf thj01 » 26. jun 2014, 22:56

Det er bare hvad alle guides foreslår.

Problemet er at mange siger hvirdande gør.... Men ikke hvorfor.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster