Server - valgets kvaler ...

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Server - valgets kvaler ...

Indlægaf Dan Hansen » 25. apr 2014, 11:32

Jeg kigger lidt efter noget server-program som skal stå som fil- / printserver både her hjemme, og i en skole jeg hjælper lidt en gang i mellem.

Har kigget på Zentyal, hvilket virker ok, men vurderer måske heller bare at bruge Ubuntu i en eller anden variant, simpelthen fordi da lærer jeg det bedre end et program jeg måske kommer til at kigge på en gang i halvåret.

Så står valgene mellem Ubuntu Server, eller en ren Ubuntu installation. Nu da 14.04 LTS også er på gaden vil den jo holde nogle år også.

De tankene jeg gør mig er at installerer jeg en "almindelig" Ubuntu, er det nemt at finde rundt i, og nemt at administrere. Dog følger der med en del "bloatware" jeg ikke har brug for, men det kan jeg jo fjerne.

Installerer jeg Ubuntu Server er det vel i grunden meget af det samme som ligger i bunden i Zentyal, og det burde kunne køre fint., dog er jeg bange for det bliver for besværlig uden GUI.

Så hvis jeg vælger en standard Ubuntu (med desktop), hvilke server-programmer anbefales at installere?

Eller burde jeg måske installere server, og så heller kun xubuntu desktop?

Hvad synes i? Det bør være enkelt og oversigtlig, samtidig som jeg skal kunne logge på og administrere den fra andre datamaskiner ...

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server - valgets kvaler ...

Indlægaf AJenbo » 25. apr 2014, 13:17

Du kan installere server udgaven og så efterfølgende tilføje ubuntu desktop (- rekomented), men det er jo ikke fordi at det "bloatware" du taler om gøre andet end at optage et par GB på harddisken. Når først du har installere et skrivebords miljø er du ude over den sikkerhed og hastigheds fordel der er ved en ren server. Jeg syndes faktisk du skal vælge det der er lettest for dig.

Mht til administrations programmer kommer det lidt an på hvordan fil delingen skal forgå, printer deling følger med som standart.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Server - valgets kvaler ...

Indlægaf Dan Hansen » 25. apr 2014, 13:32

Er i fuld gang med at installere Ubuntu Server 14.04 LTS 32-bits nu på min lille Acer Aspire, men vurderer som du skriver i en anden tråd, at bare installere en alminnelig desktop og så aktivere fildeling og printdeling i den. Det ville definitivt være det nemmeste da trafikken her er heller meget lille (vi er kun fire brugere i huset).

Men så læser jeg at server er bedre, da kernelen er bedre tunet som server i server udgaven, og så er det jo det da, det kunne være rigtig sjovt at lære det :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Server - valgets kvaler ...

Indlægaf Dan Hansen » 25. apr 2014, 18:46

Et lille opfølger spørgsmål; hvad er bedst; installere Zentyal (der udkommer fire gange i året), eller Ubuntu Server, der er i LTS udgave og holder i fem år, og så lægge Zentyal ovenpå?

Eller bare bide tænderne sammen og lære Ubuntu Server med det samme?
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server - valgets kvaler ...

Indlægaf AJenbo » 25. apr 2014, 18:54

Zentyal tilbyder jo nok deres produkt pga. de mener det er lettere at administere end uden, eller pga. det kan flere ting. Jeg ville udmildbart vælge at installere Ubuntu og tilføje Zentyal da jeg så er mere tryk omkring grund systemet, men hvis ikke man er vandt til hverken eller så er det vel det samme om man installere det hele fra dem.
Jeg kender det dog ikke godt nok til at jeg ved hvordan deres opdaterings håndtering forgår, men jeg ville forvente at de til føjer et software arkiv hvor opdateringer kommer ind sammen med resten af Ubuntu.
Så spørg dem :)

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Server - valgets kvaler ...

Indlægaf Dan Hansen » 25. apr 2014, 19:14

Hehe, jeg gjorde et forsøg på at installere printerdeling, men så fik jeg bare fejlmelding og så gik det hele i stå. Nu prøver jeg Ubuntu Server i stedet for, så kan jeg vel bare lære mig det. Jeg ser sidste Zentyal (3.4) bruger Ubuntu 13.04 i bunden, mens næste version der kommer i juni (3.5) skal bruge Ubuntu 14.04 i bunden. Og så kommer der endnu en udgave i september, osv osv.

Hvis det er ok, vil jeg lave en egen tråd med en "case", hvor jeg går noget mere i detalj på hvad jeg egentlig ønsker, og muligens får løsninger hen ad vejen?
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server - valgets kvaler ...

Indlægaf AJenbo » 25. apr 2014, 19:19

Det er fint, det kan jo være det ender med at blive en guide.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Server - valgets kvaler ...

Indlægaf thj01 » 26. apr 2014, 10:18

Få fat i webmin - så kan du adminstrere langt de fleste ting fra webinterface.

http://www.webmin.com/deb.html


Faktisk kan du være smart og så helt droppe den grafiske brugerflade på serveren og bare sørge for at installere serveren inkl ssh og SAMBA fra start - så er du ude over det - og derefter installere webmin over SSH.

Den grafiske brugerflade kan være praktisk, men hvis du logger på serveren med ssh klient til de mere grove ting og webmin til det "overfladiske" så har du en ret stærk og sikker serverkonfiguration
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Server - valgets kvaler ...

Indlægaf Dan Hansen » 26. apr 2014, 11:42

Kikkede lige på Webmin, og det så fint ud - men burde jeg ikke vælge "Print Server" samtidig?

Altså, jeg vælger, OpenSSH Server, Print Server og Samba?

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server - valgets kvaler ...

Indlægaf AJenbo » 26. apr 2014, 20:02

Jeg har haft dårlig erfaringer med at webmin ændrede på tingende så jeg ikke kunne opgradere og ikke kunne bruge andre konfigurationsprogrammer. Det er godt nok 6 år siden, men det skulde blandt andet være der for webmin ikke er i pakke arkivet.

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster