server og LVM

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

server og LVM

Indlægaf thj01 » 10. apr 2014, 17:19

Jeg sidder lidt og leger med LVM på en serverinstallation, og så rejser der sig nogle spørgsmål.

Bør man holde /boot og swap og / ude af LVM'en ogg kun bruge selve /srv delen til LVM'en?

Er der nogle der kender nogle guides der leder en igennem installationen eller er : https://help.ubuntu.com/12.04/serverguide/advanced-installation.html det der findes?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: server og LVM

Indlægaf lath » 10. apr 2014, 20:20

thj01 skrev:Jeg sidder lidt og leger med LVM på en serverinstallation, og så rejser der sig nogle spørgsmål.

Bør man holde /boot og swap og / ude af LVM'en ogg kun bruge selve /srv delen til LVM'en?


Jeg ville holde /boot ude af LVM'en bare så kernen ikke behøver have en LVM device driver for at kunne tilgå /boot.
Bemærk at device drivers der skal bruges under boot skal være tilgængelig som en del af kernen fra starten af. Årsagen er at hvis de er er et loadable kernel module (en *.ko fil), så kan kernen ikke boote, da kernen så mangler device driverene der er et loadable kernel module.

Under boot processen er resultatet af at have en device driver der skulle have været en del af kernen, men i stedet er et loadable kernel module, er at kernen slutter med at lave en kernel panic, når den opdager at den skal indlæse en loadable kernel module.

Du kan vente med at montere swap til når systemet er klar til brug - systemet må så klare sig udelukkende ved at bruge fysisk RAM, da den virtuelle hukommelse udelukkende er fysisk RAM, når ingen swap partitions eller swap filer er monteret

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster