virtualisering - erfaringer med virtualbox og VMware

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

virtualisering - erfaringer med virtualbox og VMware

Indlægaf thj01 » 28. feb 2014, 19:11

Jeg har nu prøvet at undervise med udgangspunkt i både VMware og Virtualbox... og min umiddelbare erfaring er, at Virtualbox giver mindst problemer. VMware er en del flottere og har nogle mere intuitive menuer (skal lige siges at kompleksiteten er høj så intuitiv burde være i anførselstegn), men virtualbox virker bare med mindre querks.

Af de tests jeg efterhånden har læst, så ligger VMware konsekvent et point foran, men de scorer begge toppoint, så det virker mere som et "følelses forspring" end en reel lidt bedre.

hastighed: http://xmodulo.com/2013/07/vmware-player-vs-virtualbox-performance-comparison.html


Der er garanteret nogle der er meget klogere på dette end mig, da jeg kun har brugt det i undervisningssammenhænge og ikke i virkelige miljøer.

Hvad er jeres erfaringer
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: virtualisering - erfaringer med virtualbox og VMware

Indlægaf Martin Jørgensen » 28. feb 2014, 20:06

Personligt bruger jeg selv Virtualbox
Det er især et plus man kan lave intern netværk, det har jeg ikke kunne finde i player.

På skolen hvor jeg er igang som datatekniker bruger vi også Virtualbox i undervisningen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: virtualisering - erfaringer med virtualbox og VMware

Indlægaf AJenbo » 28. feb 2014, 21:12

Jeg har ringet gerne vil VirtualBox men har ofte problemer med at få grafikken til at spille og når den gør er det betydeligt langsommere end VMware. Er det server virtualicering fortrækker jeg dog kvm som ofte store endnu højere, dog ikke med grafikken.

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: virtualisering - erfaringer med virtualbox og VMware

Indlægaf Martin Jørgensen » 28. feb 2014, 21:48

Som Tier1 Hyperviser fortrækker jeg proxmox og alle vm kører så som container med OpenVZ :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: virtualisering - erfaringer med virtualbox og VMware

Indlægaf AJenbo » 1. mar 2014, 01:33

Martin Jørgensen skrev:Som Tier1 Hyperviser fortrækker jeg proxmox og alle vm kører så som container med OpenVZ :)

Ja, OpenVZ er at fortrække i mange tilfælde, den stiller dog nogle krav til hvad man kan køre og hvordan det køre som ikke altid er kompatibelt med de krav der kan være til ens opsætning.

puerto-rico
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. mar 2014, 23:57
IRC nickname: Rico

Re: virtualisering - erfaringer med virtualbox og VMware

Indlægaf puerto-rico » 25. mar 2014, 01:29

Til desktop bruger jeg vmware, fordi det er den har jeg haft mest held med.
til serveren bruger jeg kvm pakket ind i proxmox.

Men jeg må dog sige at vmware ofte går i stykker når man opdatere kernen, det kan derfor være nødvendigt at afinstallere vmware, og geninstallere via .bundle scriptet. så hvis det er simpelhed du er ude efter så er det virtuel box du skal kigge efter.

:D

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: virtualisering - erfaringer med virtualbox og VMware

Indlægaf thj01 » 25. mar 2014, 07:22

@puerto-roco

Det er også min erfaring fra undervisning, at vm-ware "Knækker" en gang imellem. Ihvertfald var det de elever der oftest havde knas med virtualizeringsdelen (kan faktisk ikke huske nogle der havde med virtualbox 4.3.6, men jeg er ikke sikker).

Virtualbox 4.3.8 kræver så at blive installeret i safe mode (på windows7) da windows ellers overskriver nogle af konfigurationsfilerne (det tog en dag at regne den ud .... grrrrr - tænk hvis man havde læst dokumentationen fra start gg)

Det der proxmox ser RIGTIGT spændende ud... det skal undersøges :)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: virtualisering - erfaringer med virtualbox og VMware

Indlægaf Martin Jørgensen » 25. mar 2014, 08:03

+1 for Proxmox

Man skal dog lige være opmærksom på det er en Tier 1 Hyperviser. så den skal installeres baremetal.

Så hvis man feks skal have desktop VM så skal man forbinde via VNC eller deres nye metode som jeg ikke lige kan huske her og det virker ikke helt for godt.

Man kan jo så når man har installeret desktoppen bruge noget remote desktop af en slags som virker lidt bedre end det Proxmox levere.

Men som Hyperviser til et mindre/større server projekt er det perfekt.

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: virtualisering - erfaringer med virtualbox og VMware

Indlægaf thomasjohansen » 25. mar 2014, 08:21

Har kun erfaringer med Virtualbox, men har tilgengæld 3-4 års erfaring i drift. tror jeg havde den første virtualbox kørende på en ubuntu 6.10, dog som test.

I gamle dage når kernen blev opdateret "knækkede" virtualbox, hvor man med en simpel kommando kunne fikse det.
Det er meget sjælendt idag.

Der har over tid også været lidt rod med terminal kommandoerne hvor nogen har erstattet andre uden helt at forsvinde.

Men I dag bruger jeg Virtualbox til hosting af en Mail-exchange lignende server med 40 brugere (40 gb bruger data).
Her har der været lidt problemmer med I/O skrivninger til RAID harddiske, men har ladet mig fortælle at dette er en normal flaskehals. løsningen blev at give mere ram men drosle cpu kerner ned på gæstniveauet.
Der er ikke så mange automatiske "backup funktioner" men bruger istedet scripts til at lave backup.
Eks. hver nat sætter jeg mailserver gæsten i dvale, cloner image, starter den op igen, hvorefter den ssh kopier clonen til en backup maskine. På denne måde har jeg altid et par friske kopier liggende, der kan startes op på 10 minutter, uanset nedbrudstype. eneste hage er at den kan være op til én dag gammel.

Virtualbox har noget snapshot funktion, men stoler ikke på det i længden og så er det lige vidt hvis serveren går kold.

Ellers har jeg en intranet gæst server kørende, og en Windows 7, som bruges som VPN remoteclient for medarbejderne.

Og så har jeg lige oprettet en ny gæst webserver, til en 1.aprilsnar her om et par dage. Min plan er at en meget berømt webside hos os internt tilfældigvis ikke virker her den 1. april :-D Alt er kørt i stilling og jeg har testet hvordan jeg får windows 2008 serverens indstillinger til at forwarde en web url til en intern adresse.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

HJess
Indlæg: 25
Tilmeldt: 10. apr 2012, 09:34
IRC nickname: HJess

Re: virtualisering - erfaringer med virtualbox og VMware

Indlægaf HJess » 2. dec 2014, 00:02

thj01 skrev:Jeg har nu prøvet at undervise med udgangspunkt i både VMware og Virtualbox... og min umiddelbare erfaring er, at Virtualbox giver mindst problemer. VMware er en del flottere og har nogle mere intuitive menuer (skal lige siges at kompleksiteten er høj så intuitiv burde være i anførselstegn), men virtualbox virker bare med mindre querks.

Af de tests jeg efterhånden har læst, så ligger VMware konsekvent et point foran, men de scorer begge toppoint, så det virker mere som et "følelses forspring" end en reel lidt bedre.

hastighed: http://xmodulo.com/2013/07/vmware-player-vs-virtualbox-performance-comparison.html


Der er garanteret nogle der er meget klogere på dette end mig, da jeg kun har brugt det i undervisningssammenhænge og ikke i virkelige miljøer.

Hvad er jeres erfaringer


Det kommer fuldstændig af på hvad man skal lave! - i min verden.

Jeg køre et mix af dem alle 3.. - VirtualBox bruger jeg ofte "til en hurtig lille test", hvis jeg skal bruge en *BSD/Linuix/Mac/whatever maskine til noget test kode...
VmWare er ofte hvis jeg skal installere noget længerevarene...

Så køre jeg Xen/KVM osv til det helt seriøse (server side) ...

/~ HJess

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster