Proxy eller VPN? Emnet er løst

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
DICKHILL

Proxy eller VPN?  Emnet er løst

Indlægaf DICKHILL » 20. sep 2013, 09:38

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om fordelen og ulemperne ved de forskellige..
Også gerne hvilke pakker som måske er værd at kigge nærmere på..

Dette emne oprettes kun for at få lidt fokus på emnet, da jeg umiddelbart ikke har kunne finde noget herinde.
Så hvad bruger I? - Eller hvad kan der anbefales?

Jeg brugte selv 'Squid' (Squid3?) før, hvilket fungerer perfekt..
Måske lidt indviklet at få sat ordenligt op. (Specielt med brugere & black/whitelist) - Dog ikke umuligt!


For mit vedkomme, skal jeg bare at kunne se YouSee Web-TV når jeg er ude..
Hvilket Squid også klarede fint.. Men da YouSee lavede om på deres system, var det vidst ikke længere muligt..
(Husker ikke om jeg fik det til at fungere igen)
Jeg har læst noget med at det nu skulle læse ens IP med Java, hvilket skulle være svært at undgå?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Proxy eller VPN?

Indlægaf AJenbo » 20. sep 2013, 10:05

I sidste ende kan du bare køre Firefox med ssh og x-forwared, så køre programmet på din server og det er så kun billedet du daner lokalt. Det er dog temmelig tungt hvis du skal overføre video da det ikke er komprimeret.

Måske en bedre løsning ville være at lave ssh portforwarding, det burde også virke mht til din IP.

DICKHILL

Re: Proxy eller VPN?

Indlægaf DICKHILL » 20. sep 2013, 12:59

Når du nævner SSH, så må det jo betyde at det kan mere end bare vise tekst (terminal).. (o:
Men jeg fik Googlet lidt op på noget X11-forwarding og så hvordan det foregik, men kan bare ikke helt kan få ind i hovedet..
Så det skal lige undersøges nærmere..

Men Squid klarede det egentlig også ganske fint..
Plus at jeg kunne have brugere, så jeg kunne lave en bruger KUN til Web-TV, som blev brugt på værkstedet..


Mht. båndbredden, så er det vel ligemeget hvad man bruger?
For alt skal jo stadig hjem og vende...
Men serveren kører nu på en 80/10 Mbit. linie og det har fungeret fint med lavere hastighed..
Mobilen som jeg tit bruger som hotspot, giver mig nu også en pæn hastighed..

DICKHILL

Re: Proxy eller VPN?

Indlægaf DICKHILL » 20. sep 2013, 13:33

Jeg valgte at tage den nemme løsning og installere Squid3 på serveren..
Havde min gamle config fra Squid liggende, som fungerer perfekt.. (:

Så jeg har fundet min løsning..
Men hvis der er interesse for det, så lad os da tage det op om hvad der er "bedst", alt efter folks krav og forbrug.. (:


Jeg har (som skrevet) Squid3 på serveren, bruger mobilen der ligger i vindueskarmen som WiFi-hotspot til bærbaren og det streamer Cartoon Network heeelt fint! (:
Faktisk bedre end hvis jeg så det på fjernsynet.. :P

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Proxy eller VPN?

Indlægaf AJenbo » 20. sep 2013, 14:24

DICKHILL skrev:Når du nævner SSH, så må det jo betyde at det kan mere end bare vise tekst (terminal).. (o:

Ja det er mere en form for netværks forbindelse. Du kan også bruge det til at overføre filer.

Hvis du bruger SSH port-forwarding er det ikke nødvendigt at sætte noget op på serveren, på din computer vælger du blot hvad der skal køre igennem serverens internet forbindelse. Du kan læse mere om det her: https://help.ubuntu.com/community/SSH/OpenSSH/PortForwarding

DICKHILL skrev:Mht. båndbredden, så er det vel ligemeget hvad man bruger?

Hvis du bruger x11-forwared vil serveren decomprimere videoen og så sende dig de rå billeder hvilket jo er væsentlig mere end den oprindelige komprimerede video stream.

DICKHILL

Re: Proxy eller VPN?

Indlægaf DICKHILL » 20. sep 2013, 16:39

Jeg må lige prøve at læse mere om det..

For det skal være brugervenligt og der skal kunne oprettes brugere med en whitelist..
F. eks. skal jeg (selvfølgelig) have fuld adgang og så skal jeg have en TV-bruger der KUN har adgang til yousee.tv
Har fået Squid3 op og køre, men mangler lige at finpudse det sidste..

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Proxy eller VPN?

Indlægaf AJenbo » 20. sep 2013, 16:44

Bruger adgangen styre du ved at oprettet brugere på serveren og dem skal brugeren så logge ind på enten med deres adgangskode eller automatisk via SSH nøgle.

DICKHILL

Re: Proxy eller VPN?

Indlægaf DICKHILL » 20. sep 2013, 16:49

Jo jo, det er selvfølgelig rigtigt..
Men har slået login fra og kører kun med SSH/RSA nøgler nu..
Hvilket selvfølgelig også er langt mere sikkert end noget andet login-system..

Men jeg må lige få kigget nærmere på det link du skrev og så overvejer hvad jeg vil gøre..
Indtil videre, tak!! (:

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Proxy eller VPN?

Indlægaf AJenbo » 20. sep 2013, 23:23

Jeg skal ikke afvise at squid vil være den bedste løsning for dig :)

DICKHILL

Re: Proxy eller VPN?

Indlægaf DICKHILL » 21. sep 2013, 13:23

Jeg siger heller ikke at det er bedst. - Hverken for mig eller for andre..
Det er bare hvad jeg kender til..
Men squid bliver problematisk når man ønsker flere brugere og kun ønsker bestemte skal have en white/blacklist..


Jeg havde bare håbet at der var flere som brugte Proxy, VPN, Forwarding og hvad det ellers hedder, så der kunne blive snakket om fordele og ulemper ved de forskellige..
Hvad end om det er datamængden, mulighed/tilgængelighed, opsætning eller noget helt femte..

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster