Munin

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Munin

Indlægaf AJenbo » 10. okt 2012, 15:00

Er der nogen der kan give mig en hurtig oversigt over hvordan man sætter Munin op til at over våge ram over tid.
Hvad kan den i øvrigt også overvåge?

Min server er Ubuntu 12.04 med 16GB ram og 8 kerner. Den hoster blot en hjemem side men der køre en hel del cron jobs (skrevet i PHP) på serveren hvilket godt kan kræve en hel del af systemet og det kunne jeg godt tænke mig et lidt bedre over blik af samt et over blik over hvad dvs. ændringer i koden har af betydning for driften.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Munin

Indlægaf NickyThomassen » 10. okt 2012, 17:21

Jeg kender kun Munin til Debian, men mon ikke at de to er ens, eller så godt som ens.

Med apt-get installeres bare 'munin', den sørger selv for en baseinstallation, som indeholder de mest almindelige plugins, til netop ram, cpu osv.

I /etc/munin/ ligger dels konfiggen, og dels et symlink i /etc/munin/plugins/ til hvert af de plugins, som Munin skal bruge. Det burde være nok at indstille placeringer osv. i /etc/munin/munin.conf, imens at /etc/munin/munin-node.conf bliver brugt til at fortælle Munin hvilket brugere der fx skal bruges til de enkelte plugins.

De enkelte plugins ligger i /usr/share/munin/plugins/, og for at bruge dem, så symlinkes de bare til /etc/munin/plugins/. Som standard bruger Munin en del plugins, og overvågning af ram er et af dem.

Hver opmærksom på, at de plugins vis navn slutter med en understreg, de skal omdøbes når de symlinkes til at afspejle den funktion, eller det drev, som der skal overvåges. Tag fx pluginnet til Varnish, som hedder varnish_. Åbner man pluginnet og læser koden, så står der bl.a.

Kode: Vælg alt

...
        'hit_rate' => {
...
        'backend_traffic' => {
...
osv

Så dvs. at Varnish' hit rate kan overvåges ved at symlinke /usr/share/varnish_ --> /etc/munin/plugins/varnish_hit_rate
Der er sikkert også noget dokumentation et eller andet sted, men hvem har brug for det, når man har adgang til kilden :)

Munin kommer med /etc/munin/apache.conf, men den har jeg selv kommenteret ud, og så bedt Munin om at bygge html-filerne i den mappe de skal vises fra.

Pt. har jeg sat 15 plugins op til forummets VPS, og det tager ~3 sekunder at opdatere dem hvert 5 minut.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Munin

Indlægaf NickyThomassen » 15. okt 2012, 18:26

Det er også muligt at samle flere slaver (eller nodes som Munin kalder dem) under én server, så man ikke behøves have en www-tjeneste kørende hvis det ikke er en webserver der overvåges.

I /etc/munin/munin-node.conf sættes først et rigtigt hostname på både masteren og slaverne. Som standard ser det ud til at localhost bliver brugt, og jeg har ændret det til FQDN = vært.eksempel.dk

I samme fil skal slaverne have skrevet IP-adressen ind på den eller de mastere der har adgang, og det gøres ved at tilføje endnu en allow-linie. localhost har allerede en, så den kan bare bruges som eksempel.

På masteren udvides sektionen under "# a simple host tree" til at se a' la sådan her ud:

Kode: Vælg alt

[master.eksempel.dk]
    address 127.0.0.1
    use_node_name yes

[slave.eksempel.dk]
    address 192.168.1.10
    use_node_name yes

Og det er det. Husk at genstart alle berørte services, og vær opmærksom på at eksisterende graf-data forsvinder. Jeg tror det er når værtsnavnet ændres at data forsvinder.

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster