Server til mails - Hvad kræver det?

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
MikaelK
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. aug 2012, 09:06

Server til mails - Hvad kræver det?

Indlægaf MikaelK » 13. aug 2012, 09:28

Hej

Jeg ved stort set intet om servere, men nu er der en anledning på arbejdet. Vi har en HP microserver der ikke bliver brugt til noget, da vi nu skal til at have et nyt domænenavn til mails op og køre, tænker jeg, hey, jeg installere da bare Ubuntu server halløj på den og så køre det! Spørgsmålet er så om jeg er lidt for naiv her...

Jeg kun prøvet Ubuntu til almindelig pc, så spørgsmålet er hvor meget tid jeg skal regne med at bruge, for at få det til køre? Som nævnt er jeg forholdsvis blank mht. servere, men har ellers sådan ok IT-flair, så længe jeg ikke skal programmere mere end at copy-paste en linje eller to :) Har masser af gå-på-mod men begrænset ressourcer (tid og penge til udstyr).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server til mails - Hvad kræver det?

Indlægaf AJenbo » 13. aug 2012, 09:36

Hej og velkommen til forummet.

Mail server er i min erfaring noget af det mest besværlige at få op at køre næste efter et telefon system. Selve serveren behøves dog ikke være noget særligt, en afdanket p4 og 512mb ram burde være rigeligt for de fleste.

Vi er faktisk selv i gang med at sætte en ny server op med mail her til forummet. Så tidspunkter kunne nok ikke være bedre.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Server til mails - Hvad kræver det?

Indlægaf NickyThomassen » 13. aug 2012, 10:38

Jeg ville klart anbefale dig bare at prøve, for selv hvis ikke det ender med at virke, så lærer man altid en masse. Men i første omgang ville jeg nok ikke satse på det til et firma, hvis det er sådan jeg læser dit spørgsmål? Prøv i privaten først, og når du har høstet en masse erfaringer, så kan de overflyttes til firmaet.

Men det er rigtigt at det er ret omstændigt at sætte sådan en sag op, jeg har brugt de sidste 2 dage på forummets mailserver, og hvis jeg bliver færdig i dag, så er jeg heldig. Guiden jeg har brugt kan du læse her
http://gogs.info/books/debian-mail/chunked/index.html

En mailserver er typisk ikke kun ét program, men en hel stribe af programmer som arbejder sammen. Vi bruger vist 8 programmer på vores server, og 2 eller 3 online tjenester, som hjælper med at reducere mængden af spam.

Den største forskel imellem en "almindelig" Linux installation og så en server, vil nok værre at man arbejder i terminalen på en server.

MikaelK
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. aug 2012, 09:06

Re: Server til mails - Hvad kræver det?

Indlægaf MikaelK » 13. aug 2012, 11:21

Tak for svar :)

Jeg havde på fornemmelsen, at der ikke var meget plug and play over det :)

Vi skal bruge det til virksomheden og vi har en deadline, så der må vi nok klare os uden denne løsning i første omgang. Jeg må prøve derhjemme først, og så skifte når jeg om 100 år har fået det til at fungere.

TitanusEramius giv mig gerne en update på hvordan det går hos jer.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Server til mails - Hvad kræver det?

Indlægaf NickyThomassen » 13. aug 2012, 18:12

MikaelK skrev:TitanusEramius giv mig gerne en update på hvordan det går hos jer.

Det ka' du tro :)
Vi skal nok få det til at virke på et eller andet tidspunkt.

AJenbo skrev:... næste efter et telefon system

Nu bliver jeg en smule nysgerrig. Har du sat et telefonsystem op?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server til mails - Hvad kræver det?

Indlægaf AJenbo » 13. aug 2012, 23:24

Det er lidt et estimate men har rodet en lille smugle med delene der til. Jeg har dog en to vejs SMS gateway kørende hvor vi pumper nogle 100 beskeder igennem dagligt til en fast pris på 100,- om måneden til et mobil abonnement :-)

MikaelK
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. aug 2012, 09:06

Re: Server til mails - Hvad kræver det?

Indlægaf MikaelK » 14. aug 2012, 16:13

TitanusEramius skrev:
MikaelK skrev:TitanusEramius giv mig gerne en update på hvordan det går hos jer.


Det ka' du tro :)
Vi skal nok få det til at virke på et eller andet tidspunkt.



Ligesom med kvinder..., de kræver til tider også ihærdigt tålmodighed!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Server til mails - Hvad kræver det?

Indlægaf AJenbo » 14. aug 2012, 23:20

Ja eller der kræves at de har tålmodighed :-)

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Server til mails - Hvad kræver det?

Indlægaf thomasjohansen » 15. aug 2012, 00:14

må indrømme at zarafa mailserveren var ret let at installere, men så kommer der selvfølgelig alt det uden om såsom spamassassin, clamav, ssh, domain mv.

hvis du har mod på det:

http://www.zarafa.com/wiki/index.php/Installing_Zarafa_from_Ubuntu_Repository
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster