Kan ikke ændre partition table

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
knyblad
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. aug 2010, 14:59

Kan ikke ændre partition table

Indlægaf knyblad » 15. jun 2012, 17:51

Hej,

Jeg forsøger at installere Linux på min HP Pavilion bærebare, der også skal køre Windows 7. Jeg har forsøgt mig med Fedore 17 og Mint 13, og det er også lykkedes mig at skrumpe Windows, således at der er 222GB ubrugt diskplads på disken. Når jeg forsøger, at lave en Linux partition på disken, nægter værktøjerne at være med med en besked om "not enough space on disk." HP har allerede 4 partitions på disken inkl Windows. Hvordan kommer jeg videre?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke ændre partition table

Indlægaf AJenbo » 15. jun 2012, 18:03

Du skal normalt ikke skrumpe windows manuelt, det gør Ubuntu installationen selv.

Hvis din computer allerede har 4 primære partitioner er det ikke muligt at oprette en udvidet partion (nødvendig for at have mere end 4 partitioner).

Du bliver der for nød til at slette en af de 4 partitioner før du kan fortsætte. Sansynligvis er disken delt op i en lille parition med værktøjer, en windows boot, selve windows og en gendannelses partition.

Hvis du sletter en af de 2 windows partitioner vil windows ikke længere fungere. Ved nogle maskiner vil gendannelses ikke fungere hvis først man har ændret på sine partitioner så den kunne du nok godt slette, skal du på et tidspunkt installere Windows igen skal det gøres fra en DVD. Den lille partition med værktøjer er sjældent noget nogen bruger til noget, så den er også fin at slette.

Hvis ikke du er sikker på hvad er hvad så vis os et billed af de partitioner der er på din disk.

Når du har slettet en parition vil jeg forslå du udvider Windows til igen at optage hele disken og her efter køre Ubuntu installationen som normalt.

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster