Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04 Emnet er løst

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf NickyThomassen » 6. jun 2012, 10:50

Som overskriften siger, så vil jeg gerne have MySQL installeret på en 12.04, men installationen fejler ganske enkelt med den intetsigende fejlkode 1.

Serveren kører på OpenVZ-visualisering (det er ubuntudk's nye VPS), apache2 og php5 er allerede installeret, men ellers er det næsten et umodificeret standardsystem. Maskinen har kun 256 mb ram pt, men jeg har tidligere installeret mysql med så lidt ram (under Debian).

Jeg har kigget på enhederne i /dev som åbenbart kan få installationen til at fejle (se fx http://sysadminman.net/blog/2010/openvz-mysql-root-password-fail-1383 ), og med undtagelse af pty, så er de 3 enheder der. Jeg har kørt "makedev pty", og den installerer noget, men /dev/pty findes stadig ikke. Jeg ved dog ikke om det har noget med problemet at gøre.

Enhver hjælp vil blive værdsat :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2012, 20:21

sudo apt-get install mysql-server skrev:Unable to set password for the MySQL "root" user

An error occurred while setting the password for the MySQL administrative user. This may have happened because the account already has a password, or because of a communication problem with the MySQL
server.

You should check the account's password after the package installation.

Please read the /usr/share/doc/mysql-server-5.5/README.Debian file for more information.


Kode: Vælg alt

start: Job failed to start
invoke-rc.d: initscript mysql, action "start" failed.
dpkg: error processing mysql-server-5.5 (--configure):
 subprocess installed post-installation script returned error exit status 1
No apport report written because MaxReports is reached already
                                                              No apport report written because MaxReports is reached already
                                                                                                                            dpkg: dependency problems prevent configuration of mysql-server:
 mysql-server depends on mysql-server-5.5; however:
  Package mysql-server-5.5 is not configured yet.
dpkg: error processing mysql-server (--configure):
 dependency problems - leaving unconfigured
Processing triggers for libc-bin ...
ldconfig deferred processing now taking place
Errors were encountered while processing:
 mysql-server-5.5
 mysql-server
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2012, 20:41

http://wiki.openvz.org/Resource_shortage

Kode: Vælg alt

uid  resource  held maxheld barrier limit failcnt
  privvmpages 35496   65415   65536 65536      46

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf NickyThomassen » 6. jun 2012, 20:54

Fair nok, så bliver det lidt svært for dpkg at komme videre når den rammer loftet.

Jeg tror at jeg havde et problem der var næsten magen til på min egen VPS, nemlig at de allokerede blokke af ram er for store, så der bliver et stort spild. Jeg fik løst det, men kan selvfølgelig ikke huske hvordan. Men ellers må vi jo bare opgradere VPS'en til de 512 mb ram.

Giv mig lige en time eller to til at kravle nettet igennem efter løsningen :)

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf NickyThomassen » 6. jun 2012, 22:04

Jeg huskede desværre forkert.

Det jeg fandt en løsning på, var at sætte både soft-limits og hard-limits på faktisk ram-forbrug af enten en bruger eller en gruppe. Jeg brugte det til at låse apache2s gruppe www-data til maksimalt at kunne allokerere 256 mb ram, men jeg fik aldrig testet det.

Det er i /etc/security/limits.conf at det kan sættes.

Jeg har hævet mængden af ram til 512 mb, og det ser ud til at det var nok.

Tak for hjælpen :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2012, 22:59

Jeg bliver stadig ved med at støede hoved mod loftet når jeg forsøger at installere ting på serveren :(

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf NickyThomassen » 6. jun 2012, 23:32

Yeah, jeg tror stadig at det er MySQL som driller lidt. Den reserverer intet mindre end 325 mb ram når den starter op, så jeg kan egentlig godt forstå at den ikke kunne installeres da VPS'en kun havde 256 mb ram...

Det er lidt underligt, for jeg havde da kørt med apache2, mysql og php i 2 uger på min egen vps, med 256 mb ram, inden at jeg selv opgraderede til 512 mb.

Jeg har prøvet at finde en hurtig løsning, men som jeg vist nævnte engang, så er databaser ikke lige mit speciale, men jeg skal nok få den under kontrol i løbet af i morgen. Hvor mange samtidige forbindelser tror du at der er brug for?

Alternativt kan den jo bare blive kvalt, indtil at jeg finder en løsning (det har jeg lige gjort, så apt-get burde virke igen).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2012, 00:49

Det er vist ikke blot pga. mysql, jeg får problemer blot jeg vil installere programmer som eks. phpmyadmin, det ser ud til at blive 99% installeret og virker også tilsyneladende, men der er nogle grimme fejl i install loggen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2012, 01:23

Kernen på serveren er en 32bit 2.6.32. Det er kernen fra 10.04, på deres hjemmeside står der man for 11.04 LTS, men 11.04 er jo ikke LTS...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2012, 01:52

Jeg har læst mig frem til at

Kode: Vælg alt

ulimit -s 256

Er dog ikke helt sikker på om den virker, men jeg fik installeret både mysql-server og phpmyadmin uden fejl, og hukommelses forbruges er nu 61MB hvor før det lå på 160MB

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2012, 03:49

Jeg har fjernet php-apc da vi havde svært brug for de 32mb ram.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf NickyThomassen » 7. jun 2012, 11:38

Det med kernen er da egentlig noget fusk. Kernel 2.6.32 er Debians nuværende stabile kerne, og jo på ingen måde Ubuntus. Alle klienterne, eller containers som de kalder dem for, i openvz visualisering deler den samme kerne, så vi kan ikke ændre den.

Jeg sidder og kigger programmerne efter i /proc$PID/status, og mysql ser vitterligt ud til at reservere 330 mb som resten af systemet så ikke kan bruge. Linien jeg kigger på er "VmSize: 331388 kB". apache2 bruger 7.5 mb.

På min egen vps bruger mysql 150 mb og apache2 30 mb.

Rationalet for at starte ud med så lidt ram på VPS'en, var en idé jeg fik inden at jeg selv købte en VPS og skulle sætte LAMP op. Har man kun 256 mb ram til rådighed til installationen af programmerne, og til at få dem til at virke fornuftigt, så ved man at det er ordenligt indstillet og klar til drift. Og så kan man altid udvide mængden af ram, så det passer med belastningen som serveren skal køre med.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2012, 12:17

Det undre mig lidt at den ikke brugere swap. Kernen er den samme version som i 10.04. Vores database er nok lidt støre end den du har liggende så det kan vel være index den indlæser? Jeg har prøvet at konfigurere MYSQL til at bruge fære ressource, men det er ikke rigtig lykkes. Den køre også med rigtig mange råde, måske den kan se det virkelige antal cpu kerner? Kan vi begrænse antal kerner den køre. Så vidt jeg har læst mig til er et problem med OpenVZ at den tæller den delete hukommelse mellem tråde med flere gange og der for nogle gange er lidt for følsom.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2012, 15:14

Har lige fået svar fra host. OpenVZ servere kan ikke bruge swap :(
Det er 12.04 vi køre men med 10.04 kernen.

pingbit
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. jun 2012, 16:52

Re: Installation af MySQL-server-5.5 på 12.04

Indlægaf pingbit » 7. jun 2012, 17:07

AJenbo skrev:Har lige fået svar fra host. OpenVZ servere kan ikke bruge swap :(


Nej men OpenVZ har istedet det der hedder Burst Memory som mange hosts anvender, det betyder at hvis serveren har ram som ikke bliver brugt men en VM har brug for mere ram, så kan den VM requeste at få noget burst memory allokeret.

Personlig fortrækker jeg dog enten Xen eller KVM VPS'er nettop fordi at man så har Swap som virker lidt mere stabilt efter min mening.

Angående ressource forbrug så syntes jeg at i skal overveje om i ikke skal bruge nginx istedet for apache, især hvis i er på et 256mb ram setup er det jo næsten håbløst at køre apache på serveren, nginx er langt mere ram sparsomt, og er desuden super hurtigt hvis i anvender en cache som xCache (det skal selvfølgelig opsættes korrekt med det software i bruger - det skal ikke bare installeres). nginx er utrolig hurtig til at servere statiske sider!

Et andet tip er at i MySQL konfigurationen (efter det er installeret) slår inno-db fra hvis i ikke allerede har gjort det - det kan spare op til 100mb ram faktisk :)
Find tilbud på billige virtuelle servere på http://billig-vps.dk

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster