Ubuntu 12.04 server LAMP

Få hjælp og support til alt server-relateret. Guides og How-to's i forbindelse med servere hører også til her.
kimtolstrup
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. maj 2012, 22:02
Geografisk sted: Jyderup

Ubuntu 12.04 server LAMP

Indlægaf kimtolstrup » 15. maj 2012, 13:27

Kender I det at man har været kunde hos flere shared-hosts og man bare er træt af at dele ressourcer til sit private Joomla projekt?

Det kunne være fedt at lave en guide med step-by-step, chekliste til at installere sin egen produktionsstabile server med masser af ”V8” processor-hestekræfter.

Det skal siges at jeg allerede har en VPS som kører godt, så det her projekt er kun for sjov.

Mit begynder-setup er:
Forbindelse: Fast ip-adresse på 25 up / 3 down mbit
Hardware:
Bundkort: ASUS P5N-E SLI rev 1.0.1G
- 4 stk. SATA300
- 1 LAN
RAM 4 GB SUPER TALENT DDR2 800
PSU: 400w
PPROCESSOR: INTEL CORE 2 DUO 2.5GHz
RAID1 DREV: OCZ Agility 3 Series Solid State Disk 120 GB
GRAFIKKORT med passiv køling. PowerColor Radeon HD 5450 Go! Green (v4) (512 MB)
Krav til webserver:
1. Joomla-klar
2. Nem drift med Virtualization, så man kan monitorere diften.
3. Spejling af server, af hensyn til lynnedslag og den slags uheldigheder.

Apache
MySQL
phpmyadmin
ftp
Firewall
DNS
Mail er ikke så vigtig

Der er et antal porte som der skal åbnes for.

Kunne vi sammen lave en guide? Så vidt jeg kan se, findes der ikke en på dansk/engelsk som er samlet.

Venligst Kim

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 12.04 server LAMP

Indlægaf AJenbo » 15. maj 2012, 13:56

Syndes jeg er en fin id. Den letteste måde at få apache, mysql og phpmyadmin sat op på er:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install phpmyadmin

Til FTP benytter jeg proftpd med mysql login, hvad benytter du der?

kimtolstrup
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. maj 2012, 22:02
Geografisk sted: Jyderup

GADMIN-PROFTPD

Indlægaf kimtolstrup » 15. maj 2012, 19:43

Det er en fin idé. Det vigtigste er at pakkerne er supporteret og GPL.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gadmin-proftpd

Vi kan eventuelt sammenfatte konklusionen til én tråd, når vi er færdige.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 12.04 server LAMP

Indlægaf AJenbo » 15. maj 2012, 19:58

Til firewall var det maaske en ide at bruge UFW, jeg har godt nok mest selv brugt iptables
https://help.ubuntu.com/community/UFW

kimtolstrup
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. maj 2012, 22:02
Geografisk sted: Jyderup

GUFW

Indlægaf kimtolstrup » 15. maj 2012, 20:44

Jeg har ikke den store erfaring med nogen af dem, men jeg synes at den grafiske udgave GUFW ser nem ud.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gufw


Det kræver selvfølgelig at man har installeret den grafiske brugerflade. Jeg har tidligere brugt et fjernstyringsprogram til at betjene computeren med, fordi det var nemmest, ikke fordi det var bedst.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 12.04 server LAMP

Indlægaf AJenbo » 15. maj 2012, 22:13

Når det er en server fortrækker jeg også udelukkende at køre med terminal.

Personligt bruger jeg også SSH til fil overførsel, men det kan godt være lidt besværligt at sætte op til folk man ikke har den samme tillid til.

kimtolstrup
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. maj 2012, 22:02
Geografisk sted: Jyderup

Re: Ubuntu 12.04 server LAMP

Indlægaf kimtolstrup » 15. jun 2012, 11:05

Jeg synes at kunne huske noget om at man i gamle dage sagde at hver server skal have sit eget fysiske netværkskort, når man kører alt fra en maskine. Eller et netkort til indgående og et til udgående. Er det rigtigt?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 12.04 server LAMP

Indlægaf AJenbo » 15. jun 2012, 11:38

NetFlix bruger kun 1 af 2 netkort på deres servere og det er heller ikke noget jeg har ville investere tid i at få til at virke.
Al trafikken ender normalt også bare med at køre ud igennem det samme fiber. Man kunne vel bruge det som redundans til hvis et netkort ryger.
Jeg kunne godt være lidt nervøs ved at alle VM på en server skal benytte det samme NIC men igen det ender alt sammen på det samme netværk i sidste ende.

kimtolstrup
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. maj 2012, 22:02
Geografisk sted: Jyderup

Re: Ubuntu 12.04 server LAMP

Indlægaf kimtolstrup » 25. jun 2012, 01:48

Hmm nåh. Jeg har beslutte at droppe projektet igen. Jeg kan alligevel ikke få det til at fungere ordenligt. Troede at der var lidt flere danskere som havde den samme interesse :-/

DICKHILL

Re: Ubuntu 12.04 server LAMP

Indlægaf DICKHILL » 22. jan 2013, 14:31

Noget af en gammel tråd.. Hehe..
Jeg ville hellere end gerne være villig til at bidrage, men med min mindre end minimale viden, kan jeg desværre ikke.. /:
Har simpelthen ikke evnen til at forstå mig på det her, så er en ged og bruger HowTo's hver eneste gang der skal laves noget..
Selv efter utallige installationer og opsætninger af mine egne små private servere..
(Selve installationen af Ubuntu kan jeg dog gøre i søvne.. (o: )

Men jeg glemmer simpelthen altid en tredjedel af kommandoerne, så uden Google ville jeg være lost! (o:

Dog giver en højere og højere internetforbindelse herhjemme (pt. 50/5 mbit) og hurtigere og hurtigere (aflagte) maskiner, interessen større og større og samme bliver mulighederne for hvad man kan køre..
Jeg er hvert fald pt. ved at sætte en backupserver op til når jeg skal pilles ved den primære..

Men jeg ville hellere end gerne være forsøgskanin, for at se om en tåbe som mig kan finde ud af at følge guiden - hvis den bliver til noget.. (:

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu 12.04 server LAMP

Indlægaf thomasjohansen » 23. jan 2013, 08:51

Mit server setup med spejlning er som følgende:


Primær host server, kører med raid1 med 2 diske og en ekstra hotspare. Ikke det mest sikre, men det betyder ikke så meget pga. min backupløsning.

På hostserveren kører jeg en virtuel (virtualbox) mailserver på ca 35 gb.

Den virtuelle server lukkes ned hver nat og Rsync's til en identisk backup host server (en gammel server). Dette tager ca 1,5 time, men da det er om natten så mister vi ikke noget på den bekostning.

På den her måde så kan jeg til hver en tid sætte backuppen af mailserveren i drift på meget kort tid, og maks "tabt" én dags mails, til 30 brugere. Et acceptabelt tab på min arbejdsplads.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu 12.04 server LAMP

Indlægaf thomasjohansen » 23. jan 2013, 08:56

Kan lige tilføje at jeg fornylig opdaterede backup serveren fra 10.04 til 12.04.

Og da jeg også har installeret Ubuntu-desktop, så blev det jo til unity, men på en ældre server med et meget middelmådigt grafikkort, går det bare ikke, så denne blev skiftet ud med gnome-shell i "classic" tilstand.

Selv om det er en server så er det rart at have et desktopmiljø i baghånden.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 12.04 server LAMP

Indlægaf zob » 25. jan 2013, 00:29

I stedet for at installere hele desktoppen, kunne man også installere webmin på sin server:
http://rbgeek.wordpress.com/2012/04/09/how-to-install-webmin-on-ubuntu-12-04/

Så har man de vigtiste administrationsværktøjer tilgængelig i en grafisk udgave fra en browser på en desktop på netværket.

DICKHILL

Re: Ubuntu 12.04 server LAMP

Indlægaf DICKHILL » 25. jan 2013, 15:11

## UPDATE ##
Den nemmeste måde er bruge apt-get.. (o:
http://www.webmin.com/deb.html
## UPDATE ##


Der er også Virtualmin (plugin til Webmin), hvis man har interesse i sådan noget..
Kan varmt anbefales!!!

For jeg sidder og tester lidt af hvert lige pt., da jeg skal til at geninstallere min primære server på ny..
Prøvede også lige iRedMail, hvilket også var super (og nemt), men så mangler jeg stadig noget til webhost delen..

Det tager tid at sætte sig ind i Webmin/Virtualmin- syntes jeg - men ellers lige til.. (Alt afhængig af hvad og hvor meget man ønsker at ændre)
Selve installationen sker "HELT AUTOMATISK", dog skal man blot vælge lidt passwords, osv. indimellem..


Jeg har hvert fald besluttet mig for at bruge det på min primære server, når den skal op og køre igen..

Jeg fik færdiginstalleret min backupserver her tidl. på ugen, med samme setup som min primære server..
Dog med Ubuntu 12.04 LTS, i stedet for 10.04 LTS.. (o;

Så den kører godt nok med virtuelle brugere på mail og domæner, men har altid savnet noget administrationspanel..
Har dog til mail, men det er så tyndt at det er til at græde af grin over..
Så al oprettelse af domæner, mapper, osv., har været via SSH eller Samba (Ja, jeg bruger Windows på mine computere)

Ellers kører den bare med det mest normale som Apache2, MySQL, PHP, Postfix, Squirrelmail, you name it.........

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 12.04 server LAMP

Indlægaf AJenbo » 25. jan 2013, 18:03

Jeg har selv haft rigtig dårlige oplevelser med webmin og så er det synd at sige det er pænt. Der skulle også være problemer med sikkerheden i Webmin som er grunden til at Debian/Ubuntu ikke har valgt at inkludere det i deres software arkiv. Så jeg vil nok forslå at se på noget som zentyal som kan installeres direkte fra Ubuntu.

Tilbage til "Server: Guides, installation og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster