Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
hca
Indlæg: 66
Tilmeldt: 14. nov 2006, 23:39
Geografisk sted: Holte

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf hca » 15. nov 2006, 20:42

Hvad er lovligt? - hvad er muligt? hvordan gøres det?
Jeg har med Dapper endnu ikke fået brugbare resultater i mine forsøg med at optage (Radio timeshifte, downloade, rippe eller kald det, hvad du vil) musik fra DR. Jeg har prøvet med forskellige applikationer.
Streamtuner-Streamripper, vsound, mplayer, arecord - alle uden at det kan bruges til noget. En applikation kan modtage en masse, men kan ikke tune ind til DR. En anden applikation kører lyden ud af lydkortets hovedtelefon-udgang og genenm et kabel til line-in - altså D/A konvertering og efterfølgende A/D konvertering og endda uden mulighed for medlytning under optagelse. En applikation skal som parameter have URL til senderen, men urlen's protokol kan ikke genkendes af applikationen.

Jeg er derfor meget interesseret i at vide, hvad andre gør - og om de har haft cucces med det.
Hans Christian

eMpi

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf eMpi » 16. nov 2006, 18:55

Hm, altså der skulle jo ikke være noget ulovligt i at optage lyd til eget formål, altså bare til at sidde og lytte til på sin egen computer. Dér hvor det bliver ulovligt, er når du spreder lyden (copyrightbeskyttet lyd) til andre.

Nu er det længe siden, jeg selv har 'optaget' eller rippet stream. Det jeg fx gjorde på DR, det var på Windows, var at jeg brugte en lydoptager, som bare optog alt lyd som gik igennem lydkortet.

Man får ikke den "originale" stream på denne måde, men til eget hjemmebrug er det ganske fint. I Ubuntu (Gnome) er der et program, som bare hedder Lydoptager. Mon ikke den kan bruges til at optage fra lykortet?

hca
Indlæg: 66
Tilmeldt: 14. nov 2006, 23:39
Geografisk sted: Holte

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf hca » 16. nov 2006, 23:13

eMpi skrev:Hm, altså der skulle jo ikke være noget ulovligt i at optage lyd til eget formål, altså bare til at sidde og lytte til på sin egen computer. Dér hvor det bliver ulovligt, er når du spreder lyden (copyrightbeskyttet lyd) til andre.

Nu er det længe siden, jeg selv har 'optaget' eller rippet stream. Det jeg fx gjorde på DR, det var på Windows, var at jeg brugte en lydoptager, som bare optog alt lyd som gik igennem lydkortet.

Man får ikke den "originale" stream på denne måde, men til eget hjemmebrug er det ganske fint. I Ubuntu (Gnome) er der et program, som bare hedder Lydoptager. Mon ikke den kan bruges til at optage fra lykortet?


Jam'n så er der det, at lydoptager giver muligheden for som input at vælge 'Capture' som mest sandsynligt må være det, man skal vælge for at på input fra nettet (eler tager jeg fejl?) - og det giver en tom fil som resultat.
Hans Christian

eMpi

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf eMpi » 17. nov 2006, 18:33

Hov, undskyld den lange svartid. Jeg skulle selv lige over på en Ubuntu maskine, og se lidt nærmere på den.

Når du har startet Lydoptager op, vælger du Mix som kilde. Mix er nemlig lydmixeren, dvs det som alt lyd på din maskine går igennem.

Vælger du Mix som lydkilde, når du optager noget på fx DR, så pas på med ikke at lave en hel masse ved siden, som laver lyde. For de vil i såfald også komme med på din optagelse. ALT lyd kommer.. :)

Efter optagelsen vælger du Gem Som, og så skulle du have din optagelse liggende ;)

hca
Indlæg: 66
Tilmeldt: 14. nov 2006, 23:39
Geografisk sted: Holte

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf hca » 17. nov 2006, 23:33

Når jeg starter lydoptager og skal vælge kilde, får jeg valget mellem:
a) Line-in
b) CD
c) Microphone
d) Phone
e) Aux
f) Capture.

Jeg kan ikke se at have mulighed for at vælge Mix, som du foreslår.
Jeg vil være meget glad for at blive vejledt. Så kom endelig tilbage!!.
/Hans Christian
Hans Christian

eMpi

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf eMpi » 18. nov 2006, 18:07

Hm, det var da mystisk. Jeg har Mix som valgmulighed. Den burde da kunne vælge at optage fra lydmikseren...

okay, jeg aner ikke hvorfor du ikke kan vælge Mix. Jeg skal nok prøve at kigge lidt på Google efter et svar, men det lyder umiddelbart ret underligt.

hca
Indlæg: 66
Tilmeldt: 14. nov 2006, 23:39
Geografisk sted: Holte

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf hca » 18. nov 2006, 22:46

Det må du meget gerne. Jeg takker og forsøger også selv!
Kalder du Lydoptager fra gnome eller menu eller fra en terminal?
Jeg bruger Dapper.
Hvilken Ubuntu bruger du?
Hans Christian

hca
Indlæg: 66
Tilmeldt: 14. nov 2006, 23:39
Geografisk sted: Holte

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf hca » 18. nov 2006, 22:50

Det må du meget gerne. Jeg takker og forsøger også selv!
Kalder du Lydoptager fra gnome eller menu eller fra en terminal?
Er det gnome-sound-recorder, vi taler om?
Jeg bruger Dapper.
Hvilken Ubuntu bruger du?
Hans Christian

eMpi

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf eMpi » 19. nov 2006, 13:03

Ah, nu ved jeg det. Ja, jeg checkede lydoptageren ud på min main computer, hvor det er Edgy, som er installeret. Og der er Mix inkluderet i listen..

Men på min laptop som kun kører Dapper, har jeg ikke Mix som valgmulighed. Så hvis du (engang) opgraderer til Edgy, så skulle du gerne få den mulighed.
Egentlig underligt, at den ikke er inkluderet i Dapper...

hca
Indlæg: 66
Tilmeldt: 14. nov 2006, 23:39
Geografisk sted: Holte

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf hca » 19. nov 2006, 17:50

Hej eMpi, Stort TAK til dig!
Jeg installerer Edgy på en anden maskine i aften, så lykkes det sikkert.
(Ellers hart jeg et nyt problem)

Venlig hilsen Hans Christian
Hans Christian

mhl
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. nov 2006, 11:18

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf mhl » 20. nov 2006, 11:30

Hej hca

Hvis du vil gemme en stream uden konvertering eller datatab kan dette gøres vha. mplayer.

Først skal du finde addressen (Direkte link) på DR's hjemmeside, som fx. P3's
http://wmscr1.dr.dk/e02ch03m

derefter startes mplayer:
mplayer http://wmscr1.dr.dk/e02ch03m -dumpstream -dumpfile filename

som kan afspiles igen ved:
mplayer filename

Ps. Metoden virker også for diverse tv-programmer :-)

MVH
Morten

hca
Indlæg: 66
Tilmeldt: 14. nov 2006, 23:39
Geografisk sted: Holte

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf hca » 20. nov 2006, 15:22

Hej igen eMpi,
Endnu en gang tak for det gode råd. Jeg fik en maskine sat op til Edgy, og optagelse virkede i sig selv helt "efter bogen". (Jeg måtte undervejs overvinde nogle problemer med læsevanskeligheder i mit CD-drev på den gamle bærbar. Det klaredes)
Optagelse lykkes og jeg er meget glad.
Med de andre programmer (for eksempel mplayer) har jeg haft problemer med at finde de direkte links.

Hvordan har du gjort det???

Tro mig, jeg forfølge også dette råd!

Et følgespørgsmå: Hvordan fandt du i første omgang ud af at gnome-sound-recorder skulle have Mix for at optage fra nettet. Den medfølgende help-file er meget sparsom med sådanne oplysninger. Har du fundet det by trial and error, eller har du været nede og læse kildekode?
Hans Christian

Nightsoft
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20. nov 2006, 15:56

DR 1 og 2 links

Indlægaf Nightsoft » 20. nov 2006, 15:59

Hej alle..
Jeg bruger godt nok windows media player, men de direkte links jeg bruger er :
dr 1 : http://simulcast.dr.dk/index.php?url=mms://drcluster.jay.net/dr1&bitrate=high

dr2 : http://simulcast.dr.dk/index.php?url=mms://drcluster.jay.net/dr2&bitrate=high

Håber det virker i mplayer'eren

mhl
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. nov 2006, 11:18

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf mhl » 20. nov 2006, 16:20

Hej igen!

Direkte links til DR radio kan findes på:
http://www.dr.dk/netradio/wmp.asp

desværre linker DR til file i asx format, som ikke er understøtte i min player version.. Men med lidt håndarbejde kan du finde den information du skal bruge i asx filen. Først hentes asx files og derefter sorteres alt fra på nær linket til DR 's servere.. Dette kan gøres vha. en kommando:

lynx -source -dump addressen | grep wmscr1.dr.dk

For Tv-programmer kan du finde de direkte links på:
http://www.dr.dk/tv/drdktv.asp

Her skal du bare lynx -source -dump adressen og så erstatte mms:// til http:// og du kan se tv med din mplayer :-)

/morten

eMpi

Hvordan optage audio fra Danmarks Radio

Indlægaf eMpi » 20. nov 2006, 16:52

Her er DR stationerne i direkte .pls format, altså playlist format. Det er lidt mere håndgribeligt at have med at gøre, og som Linuxbrugere kan man også bare trykke på linket, så spilles den automatisk i sin player. Denne side er i mine bookmarks :)

http://www.dr.dk/netradio/afspillere.asp

@hca:
Godt at høre du fik det til at virke :)
Til dit spørgsmål: Da jeg så mulighederne i Edgy, vidste jeg bare straks, at det var Mix, da det er lydmikseren den skal optage fra. Ikke noget med kildekode, Google eller andet ;)

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster