Server V 7.04 versus 6.06

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
hgr
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. jun 2007, 00:41

Server V 7.04 versus 6.06

Indlægaf hgr » 7. jun 2007, 00:48

Hvorfor hulen er der 5 års opdatering af 6.06 og kun 1 år for 7.04 ?

Hvad er det logiske i det, og betyder det så at hvis man vælger en 6.06 så kører man på gammel kerne ?

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Server V 7.04 versus 6.06

Indlægaf Ormen » 7. jun 2007, 00:59

Det er ikke 5 års opdatering, men 5 års support. LTS versionerne (Long Term Support) Du kan læse om LTS begrebet her
Og ja, du kører på en ældre kerne, men der sidder nogle folk som er rigtig skarpe lige præcis til den version, og dermed kan de bedre hjælpe dig med problemer, end hvis de skulle sætte sig ind i en ny version hver 6. måned :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

frolle
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2006, 20:53

Server V 7.04 versus 6.06

Indlægaf frolle » 7. jun 2007, 09:38

Versionerne er stort set det samme, udseende mæssigt, men bruger ikke samme kerne og der er nogle ting som virker i 6.06, som ikke gør i 7.04 og omvendt.
<3

hgr
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. jun 2007, 00:41

Server V 7.04 versus 6.06

Indlægaf hgr » 7. jun 2007, 10:39

frolle skrev:Versionerne er stort set det samme, udseende mæssigt, men bruger ikke samme kerne og der er nogle ting som virker i 6.06, som ikke gør i 7.04 og omvendt.


Hvad feks. virker ikke i 7.04 ?
Jeg har lidt svært ved at forstå konceptet ved at den nye version er mere unsafe end den gamle.

Hvis man som jeg skal køre Postgresql, FTP og samba hvad for en version bør jeg så tage fat i ?

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Server V 7.04 versus 6.06

Indlægaf Pihl » 7. jun 2007, 11:30

Du kan uden problemer snuppe 7.04. Den kører jeg også selv...

6.04 er som nævnt en LTS, Long Term Supported, version, hvilket betyder, at man er sikker på, at man kan få support til denne version langt ud i fremtiden, og at Canonical (firmaet bag Ubuntu) ikke holder op med at opdatere den før i 2011.

7.04 er ikke en LTS, og så vidt jeg husker, holder Canonical op med at opdatere den engang i 2008 eller 2009. Så SKAL man opgradere til en nyere version.

Dem som har størst fordele ved en LTS er virksomhederne! De kan installere netop denne version, og ikke bekymre sig om at lave totale opgraderinger lige foreløbigt, men kan være sikker på, at den server de installerer, lappes og holdes ved lige i mindst 5 år ud i fremtiden.

Nogle virksomheder bruger fx stadigvæk Windows Server 2000, men Microsoft har for kort tid siden meddelt, at supporten til denne snart stopper, og at virksomheder derfor skal opgradere deres servere til Windows Server 2003 eller den spritnye (men garanteret buggy) Windows Server 2008.

Men som sagt, du kan sagtens installere 7.04, og når tiden er til at opgradere serverversion, skriver du bare apt-get dist-upgrade. Du har jo sikkert ikke et par hundrede servere, som skal opgraderes og lappes på - så det er ret overkommeligt for dig ;)

frolle
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2006, 20:53

Server V 7.04 versus 6.06

Indlægaf frolle » 7. jun 2007, 15:44

Jeg kan ikke sige præcis hvad der ikke virker, men nogle ting virker bare bedre under 6.06 f.eks. Kan huske da jeg skulle fixe mit wireless, føj for pokker! I 6.10 var det umuligt, mens i 6.06 var det intet problem :)
<3

hgr
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. jun 2007, 00:41

Server V 7.04 versus 6.06

Indlægaf hgr » 7. jun 2007, 22:50

Jeg tror jeg vil prøve 7.04 versionen.

Jeg er ellers SUSE og SME Server fan, så det bliver mit første forsøg med Ubuntu.

hgr
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. jun 2007, 00:41

OK.. Så er den installeret hvad så nu.

Indlægaf hgr » 8. jun 2007, 00:48

Ok, så er den installeret, men hvad så nu. Den starter i text mode. ER Gnome med i server pakken eller er man forbandet til ingen GUI ?

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Server V 7.04 versus 6.06

Indlægaf Pihl » 8. jun 2007, 08:24

Nej, du er 'heldigvis' ikke forbandet til text mode. :)

Du kan gøre to ting: Installere en desktop til serveren eller installere Webmin. Eller begge :P

sudo apt-get install ubuntu-desktop installerer Ubuntu desktoppen, men vær opmærksom på, at dette også installerer en masse pakker, som ikke er relevante for en server. OpenOffice for eksempel.

Med Webmin får du et interface lidt á la SME, men med mange flere funktionalitet, og som også kan styres via din browser på et lokal netværk.

hgr
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. jun 2007, 00:41

Server V 7.04 versus 6.06

Indlægaf hgr » 8. jun 2007, 08:58

Pihl skrev:Nej, du er 'heldigvis' ikke forbandet til text mode. :)

Du kan gøre to ting: Installere en desktop til serveren eller installere Webmin. Eller begge :P

sudo apt-get install ubuntu-desktop installerer Ubuntu desktoppen, men vær opmærksom på, at dette også installerer en masse pakker, som ikke er relevante for en server. OpenOffice for eksempel.

Med Webmin får du et interface lidt á la SME, men med mange flere funktionalitet, og som også kan styres via din browser på et lokal netværk.


Se det var jo årsagen til at jeg valgte serveren, fordi jeg er træt af på suse at få installeret en masse software som er unødvendigt.

Men jeg er en gui mand, og webmin er ikke min kop te. Har aldrig været det :-(

I øvrigt, så blev jeg ikke spurgt om et root password under installation. Da jeg så skulle lukke serveren ned, skulle jeg logge på som root.

Fedt man skal altså starte med at hacke sin egen server ?

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Server V 7.04 versus 6.06

Indlægaf Pihl » 8. jun 2007, 09:37

Well, du får en masse pakker med, fordi du vælger at installere en desktop på serveren, og det er den egentligt ikke beregnet til. Det bruger jo en masse unødvendige ressourcer..

Webmin er da også en GUI..?! Du siger selv, at du er fan af SME, og Webmins GUI minder meget om SME's blot med mange flere muligheder.

I Ubuntu (Debian) bruger man som udgangspunk ikke Root, men SUDO. Det er af sikkerhedsgrunde, og man bør heller ikke oprette et password til root. Vil du absolut have det, så kan du tildele root et password med kommandoen: sudo passwd root.

Du kan evt læse mere om Sudo og Root i Debian/Ubuntu her: http://www.debianadmin.com/enable-and-d ... sword.html

Det er overhovedet ikke nødvendigt at 'hacke' sin Ubuntu server. Men jeg tror du lige skal bruge lidt tid på at finde ud af, hvordan Ubuntu fungerer (anderledes end Suse). ;)

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster