Ubuntu Server

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Krona
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. jun 2007, 12:44

Ubuntu Server

Indlægaf Krona » 3. jun 2007, 13:44

Hej alle

Jeg er gået i gang med at sætte en Ubuntu Server op, som primært skal bruges som server i lokalnetværket, men som også skal fungere lidt som webserver. Jeg har fået satte webserveren op, og det fungerer perfekt, og jeg styrer den via Webmin.

Jeg har dog et spørgsmål, som jeg håber nogen af jer kan besvare.

For hvordan sætter jeg serveren bedst op som FILserver? :)

Der er adskillige computere på LAN'et, og jeg vil have, at de alle skal have læse/skrive adgang til mapperne med dokumenter osv, og gerne sådan at mapperne, eller mappen, ligger som en almindelig mappe på hver af disse computere.
Hvordan i alverden sætter jeg det mest optimalt op? Håber i har nogle input... :)

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Ubuntu Server

Indlægaf tbresson » 4. jun 2007, 09:36

Du skal i hvert fald have installeret Samba til deling af dine filer på serveren.

Krona
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. jun 2007, 12:44

Ubuntu Server

Indlægaf Krona » 5. jun 2007, 21:37

Jep, så meget er jeg i hvert fald med :)

Men det jeg tænker på, er fx hvilke bruger skal de pågældende filer dels under? Jeg mener, hvis jeg fx deler mine mapper på en bruger med navn Admin, har alle brugere på lokalnetværket så ubetinget læse/skrive adgang til disse delte mappe, eller skal jeg foretage mig noget særligt i den retning?

frolle
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2006, 20:53

Ubuntu Server

Indlægaf frolle » 6. jun 2007, 10:32

Prøv at læse her: http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=702

Jeg har dog stadig ikke fundet ud af hvordan man får rettigheder..
<3

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Ubuntu Server

Indlægaf tbresson » 6. jun 2007, 11:58

Du kan både lave public shares (som fx printere, mener der er et eks. i smb.conf filen), og private shares (bestemte brugere/grupper har adgang).

Du skal i hvert fald nok starte med en præcis idé om hvad du vil opnå, og så derefter se om det kan lade sig gøre. Ellers tror jeg det bliver lidt rodet.

Du kan måske også starte med i det små, og sige step1 er at få delt en mappe for alle og så sætte nye mål undervejs, så lærer du også en del om Samba undervejs.

noflex
Indlæg: 26
Tilmeldt: 12. maj 2007, 00:41
Geografisk sted: Pandrup, Nordjylland

Ubuntu Server

Indlægaf noflex » 6. jun 2007, 14:41

Et godt værktøj til at komme i gang med at sætte samba op er gsambad, der kan du sætte bruger og share op, meget nem at gå til.
noflex
AMD64 X2 5000+ Ubuntu 7.04 amd64
noflex@jabber.org

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster