Ændre partition med Gnome Partion editor

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Ændre partition med Gnome Partion editor

Indlægaf Volle » 22. maj 2007, 20:27

Hej

Jeg har efterhånden en lille smule styr på nogle af tingene i linux, men det med partitioner er altid tricky.
Var der en som kunne guide mig med at flg.

Jeg har 85gb ext 3 og en 1.44 til swap + en ntfs hvor min windows ligger på.
Kan jeg krympe den på 85 og oprette en ny i det område til data.
Hvor meget skal jeg afsætte til ext3.?
Jeg kunne forestille mig 25 til ext3 (systemet) og 60 til data og så den swap.
Er det helt ud i skoven ?? kan godt lide at have mine data på en anden partition end systemet.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Ændre partition med Gnome Partion editor

Indlægaf Balder » 22. maj 2007, 22:32

Det ser da meget fornuftigt ud. Hvis du vil have læse/skrive rettigheder til den nye partition fra begge systemer, så bør du formatere den i FAT32.

Brug Gparted på live-CD'en til at krympe med. Det kan ikke lade sig gøre fra den installerede Ubuntu, idet Gparted dér ikke vil krympe en partition, der er i drift.

Har du Vista på maskinen kan øvelsen muligvis lade sig gøre i Diskhåndtering.
Mvh. - Balder

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Ændre partition med Gnome Partion editor

Indlægaf Volle » 24. maj 2007, 21:30

Balder skrev:Det ser da meget fornuftigt ud. Hvis du vil have læse/skrive rettigheder til den nye partition fra begge systemer, så bør du formatere den i FAT32.

Brug Gparted på live-CD'en til at krympe med. Det kan ikke lade sig gøre fra den installerede Ubuntu, idet Gparted dér ikke vil krympe en partition, der er i drift.

Har du Vista på maskinen kan øvelsen muligvis lade sig gøre i Diskhåndtering.


Tak for info, nej jeg har ikke Vista :-) har hørt det er en poppet xp, og resource dræbene, så den kommer ikke ind her. Jeg håber jeg kan få mit regnskabsprogram til at køre i wine, så bliver det nok til fast linux her.
Når Gparted laver partitioner, formatere den dem så selv til fat32?
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Ændre partition med Gnome Partion editor

Indlægaf Balder » 24. maj 2007, 23:11

Volle skrev:Jeg håber jeg kan få mit regnskabsprogram til at køre i wine, så bliver det nok til fast linux her.
Når Gparted laver partitioner, formatere den dem så selv til fat32?


Hvis jeg lige må lufte min egen personlige mening, så er kvaliteten af Wine ikke i top. Kørsel af programmer i Wine kan let blive en noget "hakkende" oplevelse og grafikken er heller ikke for god. - CrossOver er langt bedre.

Desuden har jeg svært ved at se formålet med at køre Windows programmer i Linux. Vil man have Windows programmer, så er og bliver Windows vel det bedste OS...

I stedet for Wine, CrossOver samt div. Windows programmer på halv kraft, er man i længden nok bedst tjent med at finde "native" Linux programmer, der kan det samme som de Windows programmer man før anvendte. Ville ikke blive forbavset, hvis der fandtes et Linux regnskabsprogram.

... Gparted formaterer ikke til FAT32 af sig selv. - Man vælger selv, hvilket filsystem, der skal oprettes.
Mvh. - Balder

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster