Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
pamos
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. maj 2007, 13:35
Geografisk sted: København

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf pamos » 12. maj 2007, 14:07

Hej.
Efter at have installeret ubuntu 7.04 på en 3½" 13Gb HD i et USB-kabinet, kan hverken XP eller Linux startes. (Linux kan fra CD´en).

Vælges boot på HD0 (sda) ses følgende:
"Boot from local disk".
"GRUP loading stage 1.5


"GRUB loading, please wait"
"Error 21"

og det hele stopper.

Vælges boot fra USB-HD (sdd) ses følgende:
"NTLDR is missing"
"Press Ctrl+Alt+Del to restart"


Hvad er der sket med de interne drev?

USB-HD´en kan læses i Linux over Live-CD, men hverken C: eller D:drev er synlige.

Hvordan kommer jeg videre?

mvh Paul Mosholt :cry:

PS!
Maskinen er en bærbar 17" HP Pavilion med 2Gb RAM, 2x100Mb HD etc.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf Balder » 17. maj 2007, 17:13

GRUB fejlen opstår sikkert fordi GRUB befinder sig på USB-HH'en og NTLDR meddelelsen kommer fordi der ikke kan bootes fra USB-HD'en. Enten fordi det bare ikke kan lade sig gøre eller fordi BIOS ikke er indstillet til det.

XP kan ikke startes længere fordi XP's bootloader er sat ud af funktion af GRUB, så det hele bider sig selv i halen.

Selv ville jeg fjerne USB-HD'en og genoprette XP's bootloader med en "fixmbr".
Mvh. - Balder

pamos
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. maj 2007, 13:35
Geografisk sted: København

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf pamos » 18. maj 2007, 13:08

Balder skrev:GRUB fejlen opstår sikkert fordi GRUB befinder sig på USB-HH'en og NTLDR meddelelsen kommer fordi der ikke kan bootes fra USB-HD'en. Enten fordi det bare ikke kan lade sig gøre eller fordi BIOS ikke er indstillet til det.

XP kan ikke startes længere fordi XP's bootloader er sat ud af funktion af GRUB, så det hele bider sig selv i halen.

Selv ville jeg fjerne USB-HD'en og genoprette XP's bootloader med en "fixmbr".


Tak for dit svar Balder, men hvad er det lige en "fixmbr" er for en sag?
Hvor kommer den fra, og hvad gør man ved den?
Hvordan kommer jeg ind på maskinen?

mvh. Paul

PS! BIOS er indstillet til opstart fra enten C:-drev, CD eller USB-HD

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf Balder » 18. maj 2007, 14:44

@ pamos:

Ved installation af Linux (dualboot; Linux/Windows) bliver Windows' bootloader (mbr) sat ud af drift af GRUB og sker der noget med enten GRUB eller Linux, kan man pludselig ikke længere komme i kontakt med Windows.

En "fixmbr" er en kommando, der fixer Windows' master boot record (mbr), således at Windows igen kan tilgås.

Ovennævnte kommando køres fra Windows installations/recovery CD.

D.v.s. man booter fra CD'en og følger denne vejledning. - I din situation ikke fra begyndelsen, da du jo ikke kan starte Windows men cirka herfra:

Se her, hvordan det gøres:

Isæt Windows installations-CD´en (hvis den starter op automatisk skal den lukkes) >

Genstart computeren >

Gå i BIOS >


Og så ellers videre frem... :)

Til sidst kan du gå i Windows Diskhåndtering og slette Linux partitionerne.
Mvh. - Balder

pamos
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. maj 2007, 13:35
Geografisk sted: København

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf pamos » 22. maj 2007, 21:25

Balder skrev:@ pamos:

Ved installation af Linux (dualboot; Linux/Windows) bliver Windows' bootloader (mbr) sat ud af drift af GRUB og sker der noget med enten GRUB eller Linux, kan man pludselig ikke længere komme i kontakt med Windows.

En "fixmbr" er en kommando, der fixer Windows' master boot record (mbr), således at Windows igen kan tilgås.

Ovennævnte kommando køres fra Windows installations/recovery CD.

D.v.s. man booter fra CD'en og følger denne vejledning. - I din situation ikke fra begyndelsen, da du jo ikke kan starte Windows men cirka herfra:

Se her, hvordan det gøres:

Isæt Windows installations-CD´en (hvis den starter op automatisk skal den lukkes) >

Genstart computeren >

Gå i BIOS >


Og så ellers videre frem... :)

Til sidst kan du gå i Windows Diskhåndtering og slette Linux partitionerne.

#
Hej Balder!
Det er ikke fordi jeg har 'glemt' dig, jeg arbejder på sagen.

Meget kort: efter [R]. "Install.prog. fandt ingen HD på din computer."
...
Tryk å[F3] ...
¤
Med en USB-Maxtor HD på går det 'lidt bedre'.
Nu er Maxtor mit C:-drev! (Det er udelukkende en data-backup-disk.)
...
Skriv EXIT for at afslutte ...
¤
Med boot fra ubuntu-CD kan alle diske ses, læses og redigeres.
USB-diske kan tilføjes, og læses.

Man kan lidt bred sige, at ubuntu virker, men det er lidt trals fra CD'en.
Firefox kører, skærrmdriveren er installeret, men jeg kan ikke se mine trådløsese printere, og dem kan man jo ikke undvære.
¤
Kan dette snask ikke ordnes fra ubuntu?
Jeg har jo tilgang til alt!

mvh Paul

PS!
Dette er skrevet i gedit, og gent på en USB-stik.

Jeg har andre maskiner der kører med XP, end denne havarerede HP-17.
Det der piner mig med dette her er, at jeg aldrig tidligere har midstet 'en maskine' eller en fil. Det er ikke løgn. Jeg er gammel sysadm (meget gammel). Har været pensionist de seneste 10 år, og har ikke rørt hverken UNIX eller Oracle siden da, men nu begynder trangen at melde sig og jeg læste jo, at ubuntu var meget nem og ufarlig.

Jeg har kørt Me lige indtil jeg købte tre bærbar i starten af januar, med Windows Media ... pre-installeret. Jeg synes godtnok det bliver værre og værre.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf Balder » 22. maj 2007, 22:25

Umiddelbart ser ovenstående noget rodet ud:
    USB-HD
    Ubuntu CD
    Trådløse printere
    Osv.

Tror at det vil gøre det hele en smule mere overskueligt, hvis indsatsen samles om et enkelt punkt: Nemlig at genoprette MBR på den harddisk som Windows befinder sig på.

Men måske er det bare mig, der er ved at tabe tråden... :wink:
Mvh. - Balder

pamos
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. maj 2007, 13:35
Geografisk sted: København

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf pamos » 23. maj 2007, 13:47

Balder skrev:Umiddelbart ser ovenstående noget rodet ud:
    USB-HD
    Ubuntu CD
    Trådløse printere
    Osv.
Tror at det vil gøre det hele en smule mere overskueligt, hvis indsatsen samles om et enkelt punkt: Nemlig at genoprette MBR på den harddisk som Windows befinder sig på.

Men måske er det bare mig, der er ved at tabe tråden... :wink:

#
Måske. Den korte version:
efter [R]. "Installationsprogrammet fandt ingen harddisk på din computer."
...
Tryk å[F3] ... så denne vej er jo ikke farbar.

Kan MBR genoprettes fra ubuntu?

Paul

PS! Nu håber jeg ikke du bliver forvirret, men dette er sendt fra ubuntu! 8)

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf Balder » 23. maj 2007, 15:15

MBR kan ikke genoprettes fra Ubuntu, men det kan den til gengæld fra nogle versioner af Paragon Partition Manager, hvilket naturligvis ikke hjælper dig ret meget, idet programmet skal installeres i Windows først.

Men der er måske hjælp at hente andetsteds. Prøv at se her, hvad fr3ak skriver i en anden tråd.

Og jo, jeg er forvirret. Hvordan bærer du dig ad med at sende fra Ubuntu? Er det fra live-CD'en?

I øvrigt tror jeg, at det bedste vil være, - dersom der er "ikke-allokeret plads", at installere Ubuntu på samme harddisk som Windows og derefter at køre den tidligere omtalte fixmbr.
Mvh. - Balder

pamos
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. maj 2007, 13:35
Geografisk sted: København

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf pamos » 23. maj 2007, 18:09

Balder skrev:MBR kan ikke genoprettes fra Ubuntu, men det kan den til gengæld fra nogle versioner af Paragon Partition Manager, hvilket naturligvis ikke hjælper dig ret meget, idet programmet skal installeres i Windows først.

Men der er måske hjælp at hente andetsteds. Prøv at se her, hvad fr3ak skriver i en anden tråd.

Og jo, jeg er forvirret. Hvordan bærer du dig ad med at sende fra Ubuntu? Er det fra live-CD'en?

I øvrigt tror jeg, at det bedste vil være, - dersom der er "ikke-allokeret plads", at installere Ubuntu på samme harddisk som Windows og derefter at køre den tidligere omtalte fixmbr.

#
Hej
Ja, og jeg slukker ikke maskinen.

Mener du, at jeg bare skal køre install igen, og placere ububtu på C:-drevet (ved siden af XP, der er plads nok).
I øjeblikket ligger der på /media/OS bl.a NTDETECT.com; NTLDR og boot.ini.
GRUB-kataloget ligger på /media/disk-1/boot/grub = ubuntu-USB-HD.

En ny install vil ikke gøre situationen 'værre' for bl.a NTLDR?

Mvh Paul
Still 8)

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf Balder » 23. maj 2007, 19:03

pamos skrev:Mener du, at jeg bare skal køre install igen, og placere ububtu på C:-drevet (ved siden af XP, der er plads nok).

En ny install vil ikke gøre situationen 'værre' for bl.a NTLDR?


Nu skal jeg selvfølgelig ikke lokke dig i uføre, men selv ville jeg have installeret Ubuntu, ikke på C-drevet, - det kan nemlig ikke lade sig gøre, dels fordi Windows allerede ligger dér og dels fordi Ubuntu bruger et andet filsystem end Windows -, men på et ikke-allokeret område af harddisken, "ved siden af" Windows.

Dernæst ville jeg have tænkt; "blæse være med NTLDR", eftersom det næppe kan blive ret meget værre end det allerede er.
Mvh. - Balder

pamos
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. maj 2007, 13:35
Geografisk sted: København

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf pamos » 24. maj 2007, 14:16

Balder skrev:
pamos skrev:Mener du, at jeg bare skal køre install igen, og placere ububtu på C:-drevet (ved siden af XP, der er plads nok).

En ny install vil ikke gøre situationen 'værre' for bl.a NTLDR?


Nu skal jeg selvfølgelig ikke lokke dig i uføre, men selv ville jeg have installeret Ubuntu, ikke på C-drevet, - det kan nemlig ikke lade sig gøre, dels fordi Windows allerede ligger dér og dels fordi Ubuntu bruger et andet filsystem end Windows -, men på et ikke-allokeret område af harddisken, "ved siden af" Windows.

Dernæst ville jeg have tænkt; "blæse være med NTLDR", eftersom det næppe kan blive ret meget værre end det allerede er.

#
Ok, men på samme HD som XP ligger på!
Ser dette rigtigt ud?

Partitionstabellerne på følgende enheder er ændret:
SCSI1 (0,0,0) (sda)

Følgende partitioner vil blive formateret:
partition #1 på SCSI1 (0,0,0) (sda) som ext3
partition #5 på SCSI1 (0,0,0) (sda) som swap

mvh Paul :arrow: 8)

PS! Hvis nogen spø'r, har jeg kopieret teksten over i en mail, og sendt den til mig selv.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf Balder » 24. maj 2007, 16:25

Korrekt! - På samme harddisk som XP ligger på... :)

Jeg genkender ikke SCSI1 og spekulerer også på, hvorfor din harddisk hedder sda. Er det stadig en ekstern harddisk vi har med at gøre, en Sata harddisk eller hva'?

Under alle omstændigheder er det vigtigt at du lader Ubuntu installere sig på "den største sammenhængende fri plads". Derved undgår du at få formateret hele harddisken med tab af XP til følge.
Mvh. - Balder

pamos
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. maj 2007, 13:35
Geografisk sted: København

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf pamos » 24. maj 2007, 18:28

Balder skrev:Korrekt! - På samme harddisk som XP ligger på... :)

Jeg genkender ikke SCSI1 og spekulerer også på, hvorfor din harddisk hedder sda. Er det stadig en ekstern harddisk vi har med at gøre, en Sata harddisk eller hva'?

Under alle omstændigheder er det vigtigt at du lader Ubuntu installere sig på "den største sammenhængende fri plads". Derved undgår du at få formateret hele harddisken med tab af XP til følge.

#
Hej
Jeg kan da godt se, sda måske skulle hedde hda!

I System Monitor hedder de hhv. '/dev/sda1' (C-drev) og '/dev/sdb1' (D-drev).
Begge med 'ntfs'
'/dev/sda1' (C-drev) indeholder XP + programmer.
'/dev/sdb1' (D-drev) indeholder kun data. Maxtor ?? III er USB-HD for backup for datafilerne.
¤
ubuntu@ubuntu:~$ pwd
/home/ubuntu
ubuntu@ubuntu:~$ df
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
tmpfs 1037280 33788 1003492 4% /lib/modules/2.6.20-15-generic/volatile
tmpfs 1037280 33788 1003492 4% /lib/modules/2.6.20-15-generic/volatile
varrun 1037280 116 1037164 1% /var/run
varlock 1037280 4 1037276 1% /var/lock
udev 1037280 136 1037144 1% /dev
devshm 1037280 0 1037280 0% /dev/shm
tmpfs 1037280 136 1037144 1% /tmp
/dev/sda1 106093228 19606368 86486860 19% /media/OS = C-drev (XP + programmer)
/dev/sdb1 117218240 368000 116850240 1% /media/Data = ???
/dev/sda3 1052256 594616 457640 57% /media/disk = D-drev (kun Data)
ubuntu@ubuntu:~$ formateringen er vist skredet lidt!

Er der noget jeg kan checke?
Paul
PS! Opfatter Linux ikke alle HD som SCSI?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf Balder » 24. maj 2007, 20:50

I System Monitor..? Du mener vel i GNOME Partition Editor (Gparted).

Du skal installere Ubuntu på /dev/sda, men nok ikke på "partition #1 på SCSI1", for dér ligger din XP vist.

Du skal sørge for, at der på den harddisk, hvor XP befinder sig, er skabt et frit område. Ikke et frit område på Windows partitionen men et helt, aldeles og fuldstændigt frit og tomt område, hvor intet overhovedet er til stede.

Ubuntu installeren kan, såfremt XP fylder hele harddisken, klare opgaven (resize) og ellers kan du gøre det med Gparted.

Bagefter, hvad enten XP nu er krympet eller der hele tiden har været et frit område, skal du ved installationspunktet "klargør diskplads" vælge "den største sammenhængende fri plads" til at lade Ubuntu installere sig på.

Til sidst; hvis jeg var dig, så ville jeg flå stikket til USB-harddisken ud af maskinen og først sætte det i igen når installationen af Ubuntu var tilendebragt. :)
Mvh. - Balder

pamos
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. maj 2007, 13:35
Geografisk sted: København

Kan hverken starte XP eller ubuntu efter install på USB-HD

Indlægaf pamos » 24. maj 2007, 23:02

Balder skrev:I System Monitor..? Du mener vel i GNOME Partition Editor (Gparted).

Du skal installere Ubuntu på /dev/sda, men nok ikke på "partition #1 på SCSI1", for dér ligger din XP vist.

Du skal sørge for, at der på den harddisk, hvor XP befinder sig, er skabt et frit område. Ikke et frit område på Windows partitionen men et helt, aldeles og fuldstændigt frit og tomt område, hvor intet overhovedet er til stede.

Ubuntu installeren kan, såfremt XP fylder hele harddisken, klare opgaven (resize) og ellers kan du gøre det med Gparted.

Bagefter, hvadenten XP nu er krympet eller der hele tiden har været et frit område, skal du ved installationspunktet "klargør diskplads" vælge "den største sammenhængende fri plads" til at lade Ubuntu installere sig på.

Til sidst; hvis jeg var dig, så ville jeg flå stikket til USB-harddisken ud af maskinen og først sætte det i igen når installationen af Ubuntu var tilendebragt. :)

#
Nej!
I System Monitor hedder de hhv. '/dev/sda1' (det originale C-drev) og /dev/sdb1' (det originale D-drev).
Det gør de selvfølgelig også GNOME Partition Editor (Gparted).

'/dev/sda1' (det originale C-drev) indeholder XP + programmer.
'/dev/sdb1' (det originale D-drev) indeholder kun data og logfiler.

Som jeg tidligere har skrevet, er maskinen er født med to diske.
To stk ATA Fujitsu MVH 2120 B på hver 112Gb.

Maxtor-HD er en USB-disk der bruges som backup fra det originale D-drev.
Den er ikke koblet på maskinen.

mvh Paul :?

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster