hvad går der galt med mine hd

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
buenso
Indlæg: 15
Tilmeldt: 29. apr 2007, 09:39

hvad går der galt med mine hd

Indlægaf buenso » 29. apr 2007, 23:18

hej igen . nu har jeg jo så installeret ubuntu og syntes det kører rimeligt fornuftig(med mig bar rattet) MEN , da jeg stadig har småproblemer i form af Nero der ikke vil åbne express pga manglende dll(jeg kører wine) og et cd label program der slet ikke virker så er jeg nødt til at installere xp eller vista også. Og nu kommer spørgsmålet : Jeg har 2 hd. den ene, som ubuntu ligger på kan jeg ikke installere på da den nu er delt op i flere partitioner(kan iøvrigt ikke længere se hvor stor disken er??? ubuntu skriver bare ukendt størrelse??????????? den anden hd som der ikke har været styresystem på før kan heller ikke installere på ?? den er pludselig ikke nfts mere??? hvad er det for noget??? tilsidst: hvis det her nogle sinde lykkes, kan det så lade sig gøre uden videre at veksle mellem ubuntu og xp og hvordan??

mvh . en lettere forvirret ubuntu grønskolling

Maze
Indlæg: 63
Tilmeldt: 12. apr 2007, 13:28

hvad går der galt med mine hd

Indlægaf Maze » 29. apr 2007, 23:23

Jeg køre en Dual Boot på min bærbare, jeg fandt en guide på google video, ind på http://video.google.com/videosearch?q=ubuntu+dual+boot der er en masse guides, jeg kan ikke lige svar på det der med dine harddiske, men der er en partition maneger på live CD'en så kan du se hvad det er![/url]

Herakles
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. jun 2007, 20:47

Re: hvad går der galt med mine hd

Indlægaf Herakles » 2. jun 2007, 21:15

buenso skrev:MEN , da jeg stadig har småproblemer i form af Nero der ikke vil åbne express pga manglende dll(jeg kører wine)


Hvorfor bruger du ikke bare k3b?

buenso skrev:kan iøvrigt ikke længere se hvor stor disken er???


Du kan prøve at se hvor stor disken er med programmet cfdisk
åben en konsol og skriv 'cfdisk /dev/[dit drev]'

f.eks - cfdisk /dev/hda

buenso skrev:den er pludselig ikke nfts mere??? hvad er det for noget???


Det er muligt du har formateret den med et andet filsystem - f.eks ext3

buenso skrev:tilsidst: hvis det her nogle sinde lykkes, kan det så lade sig gøre uden videre at veksle mellem ubuntu og xp og hvordan??


Det kan du:
1. Du installere Windows på en partition for sig selv
2. Du installere Ubuntu for sig selv

f.eks.
hda1 - /boot
had2 - windows
hda3 - / (din Linux)
hda4 - swap
hda5 - /home

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster