Trådløs uden broadcast eller kryptering Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Lektorvis
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. apr 2007, 21:55
Geografisk sted: Fyn

Trådløs uden broadcast eller kryptering

Indlægaf Lektorvis » 4. apr 2007, 22:40

Jeg er absolut begynder i Linux-verdenen, men nu skal det have en chance med Ubuntu.
Derfor har jeg installeret 7.04 og alt fungerer fint, også mit trådløse pci-kort. Men jeg kan ikke tilslutte til mit WLAN.

Tilsyneladende skal man køre med rundsendt navn og kryptering for at kunne logge på via den indbyggede guide - kan det være rigtigt?

Og er der nogen der ved hvordan man gør det (enkelt), hvis man som jeg kører uden rundsendt navn eller kryptering, og kun med mac-filter som sikkerhed på den trådløse router?

fas
Indlæg: 35
Tilmeldt: 26. feb 2007, 17:38
Geografisk sted: Nørresundby

Trådløs uden broadcast eller kryptering

Indlægaf fas » 16. apr 2007, 23:39

Jeg kender desværre ikke så meget til 7.04, men ved at mange tidligere har haft problemer med linux og trådløse netværk hvor SSID ikke rundsendes.

Det er vel ikke så underligt at man skal køre med kryptering for at køre guiden...pointen er vel at folk hurtigt kan få et sikkert netværk op at køre.

Til orientering er der ikke meget sikkerhed at hente i hhv. skjult SSID og MAC-filter.....der findes programmer, der kan afsløre SSID og kan opsnappe MAC-adresser fra netværket og derefter forfalske "indbrudstyvens" egen MAC-adresse.

Det var måske en mulighed at slå rundsending og kryptering til?

mvh.
fas
Ubuntu 8.10, Ferrari 4005WLMi

Lektorvis
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. apr 2007, 21:55
Geografisk sted: Fyn

Trådløs opsætning uden kryptering

Indlægaf Lektorvis » 18. apr 2007, 19:40

Tak for kommentaren.

Jo jeg er opmærksom på at ssid kan sniffes og at mac-adresser kan simuleres.
Men jeg er stadigvæk nysgerrig efter om der en enkel måde at sætte sit trådløse hjemmenetværk op på uden kryptering.
Så hvis nogen har erfaring i at sætte et ukrypteret netværk op i Ubuntu hører jeg gerne fra dem.

mvh
LektorVis

Lektorvis
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. apr 2007, 21:55
Geografisk sted: Fyn

Statisk IP fra den trådløse router  Emnet er løst

Indlægaf Lektorvis » 21. apr 2007, 22:53

Så virker det!
Fejlen havde ikke noget med krypteringen at gøre. Den kan man faktisk sagtens vælge fra i Ubuntu.
Problemet var at driveren ikke automatisk bad om en IP fra den trådløse router.

Problemet er løst ved at jeg
- i den trådløse router satte en fast IP for mac-adressen på mit trådløse PCI-netkort.
- Under System -> Administration -> netværk lavede jeg en manuel indstilling af min tråndløse forbindelse. Således:

- Connections: klik på Wireless og vælg derefter Properties.
- Settings for interface XX åbnes:

Du skal indtaste dit trådløse netværks navn (dvs. dit SSID)
Password type: Den lader jeg være.
Network password (jeg kører uden krypteringen så jeg taster ingenting i feltet)
Configuration jeg vælger ”Static IP adress”.
IP adresse er den samme som jeg skrev i routeren.
Subnet er næsten altid 255.255.255.0
Gateway address: det er den samme som den trådløse routers IP: sikkert noget lignende 192.168.1.1
Så er den i princippet klar. :D

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster