Selvtjek efter 30 åbninger

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Ole
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30. jan 2007, 13:36

Selvtjek efter 30 åbninger

Indlægaf Ole » 24. feb 2007, 18:30

Kære med Ubuntuer.

Som nævnt i tidligere indlæg - https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=292
har jeg problemer med min disk. Jeg kan selvfølgelig sørge for at få det udbedret - måske ved at købe en ny harddisk. Men jeg spørger nu:

Ubuntu selvtjekker sig selv efter 30 åbninger. Da jeg nu 3 gange har "løst problemet" ved at genenstallere CD'en og er lidt træt af det, ville jeg gerne vide, om man kan undgå denne 30.-gangs -selvtjek. Er der en indstillling, hvor man kan rette denne automatik?

mvh Ole

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Selvtjek efter 30 åbninger

Indlægaf Balder » 25. feb 2007, 00:36

Så vidt jeg kan google mig til er det noget med at redigere fstab (/etc/fstab).

Linien; default, errors=remount-ro 0 1

skal ændres til; default,errors=remount-ro 0 0

Men læs hellere selv #11 i denne tråd (ja, læs hele tråden for den sags skyld).

Det kan godt være at den er lidt langt ude, så evt. eksperimenter foregår helt på eget ansvar.
Mvh. - Balder

Ole
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30. jan 2007, 13:36

Selvtjek efter 30 åbninger

Indlægaf Ole » 25. feb 2007, 08:41

Hej Balder.

Jeg føler mig ikke helt sikker på, at det er samme problem. Det ser for mig ud til, at man her har et problem med, at den fsck'er ved hver åbning.

Men jeg tror, vi nærmer os. Kan jeg få dig (+ gerne andre :D ) til at kigge med her (link fra et af indlæggene i den tråd, som Balder henviser til) - særligt indlæg #3 er relevant:

http://www.ubuntuforums.org/showthread. ... light=fsck

Jeg er så bare usikker på, hvor jeg gør det der. Det er noget med at åbne terminalen, ikke?? (Jeg er nybegynder med Ubuntu)

Ole

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Selvtjek efter 30 åbninger

Indlægaf Ormen » 25. feb 2007, 11:30

Efter hvad han skriver, så skal du åbne en terminal og smide følgende i:

Kode: Vælg alt

sudo tune2fs -c 0 /dev/hda1


Når du taster det beder den om password, det indtaster du så (indtastningen kan ikke ses)
Så skulle det være slået fra.

Igen.. det bedste er jo nok en ny disk :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Selvtjek efter 30 åbninger

Indlægaf Balder » 25. feb 2007, 12:02

Ormen skrev:Efter hvad han skriver, så skal du åbne en terminal og smide følgende i:

Kode: Vælg alt

sudo tune2fs -c 0 /dev/hda1


Når du taster det beder den om password, det indtaster du så (indtastningen kan ikke ses)
Så skulle det være slået fra.

Igen.. det bedste er jo nok en ny disk :)


Efter at have læst dine tråde igennem igen er jeg kommet frem til nøjagtig samme konklusion som Ormen. :)

Ved at ignorere problemet (slå det fra) vil du sikkert bare få en masse bøvl senere...
Mvh. - Balder

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Selvtjek efter 30 åbninger

Indlægaf Ormen » 25. feb 2007, 12:15

Det er muligt at du kan redde disken ved at køre producentens disk utility program. Hvilken disk er det, det drejer sig om?
Jeg læste engang en historie om, at producenterne ikke udnytter disken fulde kapacitet, men gemmer noget til hvis man får bad sectors. Så skulle man kunne deaktivere de bad sectors, og så bruge nogle af de gemte istedet. Der var så nogle der udnyttede det til at udvide diskens kapacitet til det fulde, og få flere GB ud af det. Men som jeg skriver, så er det ikke noget jeg ved om er helt sandt eller bare noget der er Inq'et.. :)

Prøv at finde diskproducentens Utility program, og se om det kan gøre noget for din disk. Evt. kan du hente UBCD (Ultimate Boot CD) hvor mange af HD producenternes utility programmer ligger + en masse andet godt! Det er faktisk en skive man bør have, uanset hvad! :)
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Ole
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30. jan 2007, 13:36

Selvtjek efter 30 åbninger

Indlægaf Ole » 25. feb 2007, 14:56

Tak for jeres ihærdighed - og bekymring for min disks helbred. I har helt sikkert ret. Maskinen er en IBM T40, som jeg fik stillet til rådighed af mit arbejde, men fik overdraget kvit og frit, da jeg forlod dette sted - den var forældet. Arbejdspladsens helpdesk var ved at blive vanvittige over, at de med alt for jævne mellemrum skulle smide nyt image på maskinen, fordi den gik sønder. Også jeg var ved at blve tosset - og det jeg oplever nu er nok, at Ubuntu fortæller mig, at den er gal - hvad Windows ikke kunne.

Jeg må se at finde ud af det med USCD - det ser lidt langhåret ud for mig, men men.......

I 1. omgang har jeg fulgt anvisningen for at standse den automatiske selvtjek. Spændendende!

Tak igen.

mvh Ole

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster