RUN fcsk MANUALLY

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Ole
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30. jan 2007, 13:36

RUN fcsk MANUALLY

Indlægaf Ole » 22. feb 2007, 09:56

Som nævnt i en anden tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic ... highlight=
får jeg problemer, når Ubuntu hver 30. gang tjekker sig selv. Jeg får en besked (se evt. den omtalte tråd), som anviser mig at køre en manuel fcsk.

Kan nogen fortælle mig, hvordan jeg gør det? Jeg har forsøgt at F8'te mig til en fejlsikret tilstand, - det lykkes ikke altid, og når det er lykkedes, bliver jeg egentlig ikke klogere på, hvad jeg skal gøre.

Sidste gang installerede jeg CD'en igen - men det gider jeg altså ikke 1 gang pr. måned.

mvh Ole

frolle
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2006, 20:53

Re: RUN fcsk MANUALLY

Indlægaf frolle » 22. feb 2007, 13:13

Ole skrev:Som nævnt i en anden tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic ... highlight=
får jeg problemer, når Ubuntu hver 30. gang tjekker sig selv. Jeg får en besked (se evt. den omtalte tråd), som anviser mig at køre en manuel fcsk.

Kan nogen fortælle mig, hvordan jeg gør det? Jeg har forsøgt at F8'te mig til en fejlsikret tilstand, - det lykkes ikke altid, og når det er lykkedes, bliver jeg egentlig ikke klogere på, hvad jeg skal gøre.

Sidste gang installerede jeg CD'en igen - men det gider jeg altså ikke 1 gang pr. måned.

mvh Ole


Dit filsystem er beskadiget.

Start op med en LiveCD og åben en terminal.

Kode: Vælg alt

sudo fsck /dev/hdax


Skift x ud med nummeret på din disk :)
<3

Ole
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30. jan 2007, 13:36

Fsck fortsat

Indlægaf Ole » 22. feb 2007, 15:23

Jeg har lagt cd i drevet og kører den live.
Jeg har åbnet en terminal og bedt om fsck af hda1

Nu kommer en lang række beskeder, som er de samme, som dukkede op, da selvtjekken ved 30. åbning startede:

Kode: Vælg alt

Pass 1: Checking inodes, blocks and sizes.
Error reading block 4358278 (Attempt to read block from filesystem resulted in short read) while doing inode scan. Ignore error<y>?


Og jeg trykker y for yes

Kode: Vælg alt

Force rewrite <y>?


Og jeg trykker y for yes

Og sådan bliver det ved i en uendelighed, for alle de blocks 4358xxx - som der er fejl i. skal jeg fortsætte med at trykke y - eller er jeg på gale veje?

PS. Tak for råd til Frolle

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster