Netværkshjælp

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
RoYalPIMP
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15. feb 2007, 03:49

Netværkshjælp

Indlægaf RoYalPIMP » 15. feb 2007, 04:02

Heey ppl. Så skide lækkert med et dansk ubuntu forum. For satan dette gør tingene meget nemmere at forstå.

Anyways, nu til mit problem.

Jeg er nysgerrig person, og derfor installeret jeg ubuntu. Men til min ærgelse at jeg ikke kunne komme på nettet. Og fattet ikke hvad jeg sku gøre.

Senere blev jeg så nød til at slette alt på mit drev, så ubuntu og vista og alle tingene røg, så har ikke haft mulighed for at lege videre med det. MEN jeg vil dog stadig gerne vide hvordan jeg kan få mit bærbar til at komme på mit trådløse netværk.

PS: skal lige siges at jeg har to bærbare, og at jeg via den ene sagtens kan komme på nettet. Mens på det andet bærbar (som jeg vil installere på) ikke kan komme på nettet :(
Har prøvet med dhcp og statik ip.

OG jeg er newb, så tingene skal helst skæres ud før jeg forstår 100% :D

På forhånd tak

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Netværkshjælp

Indlægaf spook » 15. feb 2007, 07:36

*ahem* http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=99 *ahem*

"Min" guide, eller rettere, sammenstrikning og oversættelse af to guides om emnet. Skulle være meget straightforward at have med at gøre. De kommandoer der står (grøn tekst på hvid baggrund) skal bare copy/pastes ind i terminalen. (Programmer -> Tilbehør -> Terminal) Husk at paste til en terminal af en-eller-anden grund er shift+insert.

God fornøjelse, lad høre hvordan det spænder af. :)
Billede

RoYalPIMP
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15. feb 2007, 03:49

Netværkshjælp

Indlægaf RoYalPIMP » 15. feb 2007, 14:02

Mit er uden noget som helst kryptering :? Kan jeg så stadig bruge det? OG kan jeg ikke afprøve dette med live-cd uden at installere det først? For vil helst gerne vide om jeg kan få det til at virke end at installere det igen og så at det ikke virker :?

RoYalPIMP
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15. feb 2007, 03:49

Netværkshjælp

Indlægaf RoYalPIMP » 16. feb 2007, 01:15

Nu har jeg så installeret Ubuntu igen igen....og hvergang jeg går in i terminal for at skrive sudo apt-get bla bla, så siger den dette: "E: Kunne ikke finde pakken network-manager-gnome"

når jeg så går ind i tilføj/fjern programmer og prøver at gøre det derfra siger den: "Network Manager cannot be installed on your computer type (i386)
Either the application requires special hardware features or the vendor decided to not support your computer type"

Jeg har Hp Pavillion dv5000
hvad så nu? det er ubuntu 6.10 edgy jeg har installeret

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Netværkshjælp

Indlægaf spook » 16. feb 2007, 08:34

RoYalPIMP skrev:Nu har jeg så installeret Ubuntu igen igen....og hvergang jeg går in i terminal for at skrive sudo apt-get bla bla, så siger den dette: "E: Kunne ikke finde pakken network-manager-gnome"

når jeg så går ind i tilføj/fjern programmer og prøver at gøre det derfra siger den: "Network Manager cannot be installed on your computer type (i386)
Either the application requires special hardware features or the vendor decided to not support your computer type"

Jeg har Hp Pavillion dv5000
hvad så nu? det er ubuntu 6.10 edgy jeg har installeret


Har du et netværkskabel i den, så den har noget net udenom det trådløse? Det er jo et krav for at den kan hente pakkerne :)

Evt. kan du jo smide 7.04 Feisty Fawn live-cd'en i den, der er network-manager med fra start!
Billede

RoYalPIMP
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15. feb 2007, 03:49

Netværkshjælp

Indlægaf RoYalPIMP » 16. feb 2007, 21:03

Er der slet ingen måder udover at jeg SKAL have stik, for det har jeg sku ikke :?

Hvad er fisty fawn?

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Netværkshjælp

Indlægaf Ormen » 17. feb 2007, 01:10

Hvis du _ingen_ kryptering har, men evt. har en kode, så kan du gå i System>Administration>Netværk, markere dit trådløse netkort og trykke på 'Egenskaber'. Her kan du så indtaste SSID for dit Access Point og et evt. password.
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Netværkshjælp

Indlægaf spook » 17. feb 2007, 22:41

Feisty Fawn er version 7.04 (pt. stadig i Alpha-stadiet, men kører pissegodt!) af Ubuntu - Der er wpa & wlan understøttelse fra start af. Men hvis du skal installere det i 6.10 Edgy Eft, så SKAL du have net. Eller også finde ALLE pakker + ALLE dependencies og så kopiere dem over via en USB-key eller noget.

HVIS det nu var mig der havde det problem med en laptop, så ville jeg tage den under armen, og tilfældigt kigge forbi en kammerat med en ADSL-linie jeg kunne nasse et kabel til. Installere pakkerne som pr. nævnt i guiden, og så trille hjem igen...
Billede

RoYalPIMP
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15. feb 2007, 03:49

Netværkshjælp

Indlægaf RoYalPIMP » 19. feb 2007, 19:52

Okay, nu fik jeg så installeret network-manager OG fulgt dit tut indtil Automatisk åbning af Gnome-Keyring. MEN den kan stadig ikke finde noget netværk :?

RoYalPIMP
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15. feb 2007, 03:49

Netværkshjælp

Indlægaf RoYalPIMP » 21. feb 2007, 20:47

BUMP! :)

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Netværkshjælp

Indlægaf Ormen » 21. feb 2007, 23:16

Og du er sikker på at dit AP er sat op til at broadcaste SSID ? Jeg har endnu ikke oplevet at et wlan ikke er blevet fundet at Network Manager...
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

RoYalPIMP
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15. feb 2007, 03:49

Netværkshjælp

Indlægaf RoYalPIMP » 21. feb 2007, 23:18

Ormen skrev:Og du er sikker på at dit AP er sat op til at broadcaste SSID ? Jeg har endnu ikke oplevet at et wlan ikke er blevet fundet at Network Manager...

Den kan sagtens finde kabel....det er også derfra jeg downloadede tingene (fandt ud af at tage stik ud af routeren) men jeg snakker om trådløs. det er trådløs jeg skal bruge

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Netværkshjælp

Indlægaf Ormen » 22. feb 2007, 13:44

RoYalPIMP skrev:Den kan sagtens finde kabel....det er også derfra jeg downloadede tingene (fandt ud af at tage stik ud af routeren) men jeg snakker om trådløs. det er trådløs jeg skal bruge


Det jeg skriver har intet med kabel at gøre... hvis ikke dit AP broadcaster SSID'et så kan du ikke se det. Men hvis ikke du ved hvad jeg snakker om, så har du nok heller ikke slået det fra.

I Network manageren kan du oprette forbindelse til et trådløst netværk manuelt, har du prøvet det?
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

RoYalPIMP
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15. feb 2007, 03:49

Netværkshjælp

Indlægaf RoYalPIMP » 22. feb 2007, 18:54

Ormen skrev:
RoYalPIMP skrev:Den kan sagtens finde kabel....det er også derfra jeg downloadede tingene (fandt ud af at tage stik ud af routeren) men jeg snakker om trådløs. det er trådløs jeg skal bruge


Det jeg skriver har intet med kabel at gøre... hvis ikke dit AP broadcaster SSID'et så kan du ikke se det. Men hvis ikke du ved hvad jeg snakker om, så har du nok heller ikke slået det fra.

I Network manageren kan du oprette forbindelse til et trådløst netværk manuelt, har du prøvet det?

det første har du nok ret i :S

ja jeg har prøvet manuelt, intet :?

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Netværkshjælp

Indlægaf Ormen » 22. feb 2007, 20:24

Har du kunne komme på med Windows installeret? Hvad er det for et netkort?
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster