Bruge en ekstra harddisk Løst virker fuld tilfredsstillende Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Bruge en ekstra harddisk Løst virker fuld tilfredsstillende

Indlægaf OVN » 13. feb 2007, 11:06

Hej som helt ny Ubuntu bruger, har jeg et problem: Jeg har instaleret Ubuntu sammen med Windows XP på en harddisk Master,oprindelig formateret i NTFS, på min maskine er der også en anden harddisk Slave formateret i FAT32, jeg se blandt andet i Enhedopsætnig, at Ubuntu udmærket ved at den er der, men hvordan kommer jeg i forbindelse med den ?
Jeg er online indtil ca. kl 12 og senere i aften
Senest rettet af OVN 7. jan 2012, 13:14, rettet i alt 2 gange.

Gneeew
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. feb 2007, 00:13
Geografisk sted: Århus

Bruge en ekstra harddisk

Indlægaf Gneeew » 13. feb 2007, 11:45

Det lyder mærkeligt. Jeg installerede selv Ubuntu for første gang for et par siden, og da jeg først fik X serveren op at køre, autodetectede den stort set alt; inkl. mine harddiske, som ganske vist er formateret i NTFS, men så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, så er NTFS understøttelsen stadig kun beta, mens Fat32 burde fungere upåklageligt...
Hvilken version af Ubuntu har du installeret, og kunne du se din FAT32 disk i din partition manager, da du installerede?
Ubuntu oprettede selv en genvej til mine diske på "skrivebordet", da jeg installerede...

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Bruge en ekstra harddisk

Indlægaf OVN » 13. feb 2007, 12:04

Hvilken version af Ubuntu har du installeret, og kunne du se din FAT32 disk i din partition manager, da du installerede?
jeg har hentet nyeste distro 6.10 og øhh det kan jeg ikke huske, disken var dengang heller ikke FAT32 men NTFS, den blev omformateret i går med dette udmærkede værktøj GNome partiom editor, jeg kan se alle 3 drev på disken, men med et rødt kryds over

Gneeew
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. feb 2007, 00:13
Geografisk sted: Århus

Bruge en ekstra harddisk

Indlægaf Gneeew » 13. feb 2007, 12:42

Hmm, som sagt er jeg lige så blank som dig, når det kommer til Linux, men umiddelbart lyder det som om, dit FAT32 ikke er mountet. Fandt denne guide, som virker ret tilgængelig:

http://www.psychocats.net/ubuntu/mountwindows

Men som sagt; er selv ny, så du er velkommen til at vente på et mere kvalificeret svar :-)

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Bruge en ekstra harddisk

Indlægaf OVN » 13. feb 2007, 20:10

Jeg er usikker med de sudo kommadoer, nu er der sket et eller andet så jeg ikke kan skrive kodeord i Terminal, jeg virkelig på den HJÆLP jeg er ikke altfor god til engelsk, men mener at forstå det meste i guider der findes rundt om, er der en der vil spilde lidt tid på at forklare på dansk det allermest nødvendige, jeg er rimelig sikker på at jeg har gjort noget forkert, da jeg startede for en time siden, kunne jeg godt skrive kodeord i Terminal, nu blinker markøren når jeg trykker på en tast

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Bruge en ekstra harddisk

Indlægaf Balder » 13. feb 2007, 20:47

Det er en FAT32 partion du skal have monteret..? Hvad hedder den (se efter i Gparted)?

Hvis ikke Gparted ses i System > Administration, så kan det installeret via Synaptic.

Sidder du og roder med en terminal så tag og luk den. Genstart derefter computeren for at begynde forfra med ”sudo”.

(sudo er det, der indtastes for at komme ind som ”superbruger”, hvorved der kan ændres i systemfilerne).

For at kunne montere en FAT32 Windows partition gøres følgende:

I en terminal indtastes; sudo mkdir /media/windows

Tryk på Enter

Indtast password (indtastning ses ikke)

Skriv derefter i samme terminal; sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_backup

Tryk på Enter

I terminalen skrives nu; gksudo gedit /etc/fstab

Nu åbnes filen; fstab

Nederst i filen indsættes; /dev/hda1 /media/windows vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0

Så er det at du skal vide, hvad præcis FAT32 partitionen hedder, idet hda1 udskiftes med det rette navn/nummer.

Når det er gjort lukkes og filen og der siges ja til at gemme ændringen.

Herefter genstartes computeren og nu skulle der gerne ligge et ikon på skrivebordet, som giver adgang til FAT32 partitionen. Adgang gives også i Steder samt i /media/windows.

Det bedste er at kopiere kommandoerne ind i terminalen, så ikke der smutter et bogstav eller et mellemrum.
Mvh. - Balder

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Bruge en ekstra harddisk

Indlægaf OVN » 13. feb 2007, 22:19

Hej Balder tak for indlæg, det ser ud som noget jeg kan bruge, men jeg kan altså ikke indtaste kodeord, min terminal ser sådan ud når jeg forsøger:
ove@ove-desktop:~$ sudo mkdir /media/windows
Password:
mkdir: kan ikke oprette katalog '/media/windows': File exists
ove@ove-desktop:~$ sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_backup
ove@ove-desktop:~$

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Bruge en ekstra harddisk

Indlægaf Balder » 13. feb 2007, 22:46

Den første kommando opretter en Windows mappe i /media. Du får besked om at den ikke kan oprettes, idet den tilsyneladende allerede eksisterer. Password er indtastet men ses ikke.

Den næste kommando opretter en backup fil af fstab og sådan én kan jo være rar at have.

Den tredje kommando giver adgang til filen fstab, der skal redigeres. Prøv at indsætte gksudo gedit /etc/fstab og se om ikke fstab filen åbnes.
Mvh. - Balder

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Bruge en ekstra harddisk

Indlægaf OVN » 13. feb 2007, 23:17

Jo det lykkedes, linie som du skriver skal sættes ind, står der allerede skal jeg rette til disk navn og gemme, eller sætte en ny linie ind under den, rette disknavn, og gemme ?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Bruge en ekstra harddisk  Emnet er løst

Indlægaf Balder » 13. feb 2007, 23:30

Ret til det rigtige disknavn/nummer, gem og genstart maskinen. Så skulle den være der. :)
Mvh. - Balder

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Bruge en ekstra harddisk

Indlægaf OVN » 13. feb 2007, 23:33

Er gjort, vil du også komme med et tip til at finde åbne drevet ? Jeg har kun rettet det ene navn af 3 men der hvor jeg kan se disken er der stadig rødt kryds :?

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Bruge en ekstra harddisk

Indlægaf OVN » 14. feb 2007, 00:14

Falsk alarm :oops: nu kan jeg pludselig åbne mine billeder, drevene Musik og Diverse får nu samme behandling, tusind tak for hjælpen Balder :D

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Bruge en ekstra harddisk

Indlægaf Balder » 14. feb 2007, 06:43

Hvorfor der var et rødt kryds og især hvorfor det åbenbart er forsvundet vides ikke.

Hovedsagen er dog at det kører for dig. :)

Bemærk, at ovenstående fremgangsmåde kun gælder for FAT32 diske. Er der tale om NTFS gøres det på en anden måde.
Mvh. - Balder

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Bruge en ekstra harddisk

Indlægaf OVN » 14. feb 2007, 12:06

Problemet er ikke helt overvundet, mine 3 drev hedder Billeder, Musik og Diverse, de vises alle 3 under Steder, men alle 3 åbner drevet Musik, drevet Billeder var den første jeg fik fikset, men nu da jeg startede i dag, er det drevet Musik der åbner, selv om jeg klikker på Billeder, vil det ændre noget at formatere drevene med Gparted, når jeg bruger Ubuntu som jeg gjorde i går da jeg skulle se drevene, jeg kunne genkende Gparted, det var den jeg brugte til at formatere disken, Windows ville kun bruge NTFS, Gparted kørte fra en boot cd og ikke fra Ubuntu, det jeg ønsker er at få fuld adgang og skrive rettigheder til den ekstra disk som er en lager disk uden styre systemer, og på sigt droppe Windows, men der vist meget at lære endnu

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Bruge en ekstra harddisk

Indlægaf Balder » 14. feb 2007, 16:44

Gparted er det samme program, hvad enten det befinder sig på Ubuntu skiven eller på sin egen CD.

Gparted ligger også i det installerede system, men skal lige installeres først via Synaptic. Derefter er programmet til at finde i: System > Administration.

Brug Gparted til at se, hvad dine tre drev hedder og monter derefter drevene med de rigtige navne/numre i fstab filen.

Først det ene, derefter det andet osv. Det er naturligvis stadig følgende linie, der skal anvendes (og hda1 redigeres):

/dev/hda1 /media/windows vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0

Når du er færdig bør der stå tre linier efter hinanden i fstab filen, hvor den eneste forskel er, at hda1 er erstattet af tre andre betegnelser. Det kunne f.eks. være; hdb1, hdb2 samt hdb3.

Windows XP og Ubuntu ligger på master disken, der hedder hda (harddisk a). Her vil XP partitionen sikkert hedde hda1 (harddisk a, partition 1) og Ubuntu partitionen hedder sikkert hda2 (harddisk a, partition 2).

Slave disken hedder sandsynligvis hdb (harddisk b) og drevene hedder sikkert, som før nævnt; hdb1 (harddisk b, partition 1), hdb2 (harddisk b, partition 2) og hdb3 (harddisk b, partition 3).

Drevene kan selvfølgelig hedde noget andet, men se efter i Gparted.

OBS! Da det er en slave disk, er det muligt at windows i linien; ”/dev/hda1 /media/windows vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0”, skal erstattes med; slave. - Er ikke 100% sikker, men du kan evt. forsøge.

P.S. Har googlet lidt på det og er nu temmelig sikker på at windows (i "linien") skal udskiftes med slave. Og du kommer selvfølgelig stadig i fstab med kommandoen; gksudo gedit /etc/fstab.
Mvh. - Balder

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster