Touchskærm? Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
ubuntun00b
Indlæg: 71
Tilmeldt: 18. sep 2014, 12:24

Touchskærm?

Indlægaf ubuntun00b » 26. jun 2017, 19:16

Hej alle

Jeg har brugt Ubuntu i nogle år på min desktoppingcomputer. Det har fungeret glimrende og jeg er glad for det - og har derfor ikke brugt Windows i nogle år. Jeg savner dog at spille et par spil. Og nu står jeg i den situation, at jeg skal have en ny computer. På min nye computer ønsker jeg derfor at installere dual boot med hhv. Windows 10, som jeg så kan bruge til spil i ny og næ, og med Ubuntu, som jeg så kan bruge til desktopping det meste af tiden.

Jeg har kig på en Lenovo Yoga 710 14", som jeg gerne vil købe i morgen. Den har touchskærm. Jeg er klar over, at Ubuntu Touch er noget helt andet end det Ubuntu, som jeg har kørt på min gamle PC. Derfor har jeg to spørgsmål:

1) Vil touchfunktionen være kompatibel med den seneste udgave af det almindelige Ubuntu, som jeg plejer at bruge til min PC? Altså vil jeg kunne installere Ubuntu på den og samtidig drage nytte at touchfunktionen?

2) Er Ubuntu overhovedet kompatibel med en computer med touchskærm? Det ville være meget træls at komme hjem, begynde at køre computeren og derefter finde ud af, at mit nye hardware og noget ønsket software ikke at kompatibelt med hinanden.

På forhånd tak!

Mvh. Jens.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Touchskærm?

Indlægaf AJenbo » 26. jun 2017, 19:28

En touch skærm fungere mere eller mindre blot som en mus der kan springe direkte til et punkt på skærmen så det fungere med stort set alle systemer. Det projekter som Ubuntu Touch i grove træk arbejdede på var at gøre knapperne på brugerfladen store så det er nemme at ramme med en finger.

Hvor vidt der er en fungerende driver til lige nettop den touchskærm som er på den computer du nævner er et andet spørgsmål. Ud fra en søgning på nettet ser det ud til at Ubuntu 17.04 har de nødvendige drivere. Men test med en USB.

Maskinen kan selvfølig også bruges på normal vis uden brug af touch skærmen, min erfaring er at jeg ikke rigtig får brugt touch skærmen på en computer da det ikke er den store forbedring frem for en mus (man skal bevæge armen mere) og er meget ringere end et rigtig tastatur.

Så vidt jeg kan se vil ubuntu ikke automatisk rotere billedet alt efter hvordan du holder maskinen.

Hvad er det for nogle spil du savner?

ubuntun00b
Indlæg: 71
Tilmeldt: 18. sep 2014, 12:24

Re: Touchskærm?

Indlægaf ubuntun00b » 26. jun 2017, 20:51

AJenbo skrev:En touch skærm fungere mere eller mindre blot som en mus der kan springe direkte til et punkt på skærmen så det fungere med stort set alle systemer. Det projekter som Ubuntu Touch i grove træk arbejdede på var at gøre knapperne på brugerfladen store så det er nemme at ramme med en finger.

Hvor vidt der er en fungerende driver til lige nettop den touchskærm som er på den computer du nævner er et andet spørgsmål. Ud fra en søgning på nettet ser det ud til at Ubuntu 17.04 har de nødvendige drivere. Men test med en USB.

Maskinen kan selvfølig også bruges på normal vis uden brug af touch skærmen, min erfaring er at jeg ikke rigtig får brugt touch skærmen på en computer da det ikke er den store forbedring frem for en mus (man skal bevæge armen mere) og er meget ringere end et rigtig tastatur.

Så vidt jeg kan se vil ubuntu ikke automatisk rotere billedet alt efter hvordan du holder maskinen.

Hvad er det for nogle spil du savner?


Ok, tak for svar. Skal jeg forstå det således, at Ubuntu er kompatibel med computeren, men at touchfunktionen muligvis ikke fungerer? Jeg vil nemlig ikke købe en computer, hvis Ubuntu ikke kan køre på den. Og da jeg i sagens natur ikke kan teste det uden at have brudt tilbageleveringsretten på computeren, er det jo et dilemma. Spørgsmål nummer 2 i mit indlæg er det, som jeg er mest nervøs for. Jeg tvivler på, at El-Gigantens ekspedienter i Aarhus ved noget om det.

Jeg vil gerne spille GTA V, men ikke på konsol. Derudover vil jeg også gerne have den fleksibilitet der ligger i at have muligheden for at køre software, som er kun er tilgængeligt på Windows.

Og lige en ekstra ting: Nu nævner du Ubuntu 17.04. På min gamle maskine kørte jeg 14.04 LTS, for risikoen for at miste filer ved en opdatering vægtede jeg højere end chancen for at få en lidt mere smurt maskine. Er 17.04 den udgave af Ubuntu, som jeg under alle omstændigheder bør installere på min kommende maskine?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Touchskærm?  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 26. jun 2017, 23:19

Hvis du vil have touch skræmen til at virke er det 17.04 (du kan så sætte dig fast på 18.04 LTS når den udkommer så du ikke behøves opgradere igen før 2023) du skal installere. Jeg kan ikke garantere dig den virker, men det ser ud til at andre har oplevet at det fungere. Tag en USB med Ubuntu med så kan du teste den i butikken.

Der burde ikke rigtig være en risiko for at miste filer ved at opgradere, i værste fald han det være du er nød til at starte den fra en USB.

2. Igen det er bare en bærbar med en "særlig" ekstra mus.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster