Laptop Mode Tools dvale konfiguration Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Dahldrengen
Indlæg: 32
Tilmeldt: 8. apr 2010, 15:47
IRC nickname: Googler

Laptop Mode Tools dvale konfiguration

Indlægaf Dahldrengen » 24. mar 2017, 14:43

Hej Ubuntu Danmark.

Jeg kører Ubuntu 16.04 LTS på en bærbar HP G62 med SSD.

Jeg har installeret Laptop Mode Tools, for at drosle CPU frekvensen ned når jeg surfer på nettet. Uden Laptop-Mode Tools lyder CPU blæseren som en jetjager, når jeg surfer på nettet.

Når jeg åbner Laptop Mode Tools grafiske konfiguration med:

gksu lmt-config-gui

Så kan jeg ikke permanent fjerne fluebenet ved ”Auto-hibernate module”. Det er der igen, når computeren er genstartet.

Det bekymrer mig lidt, da jeg ved, at ”Hibernate” (Dvale) funktionen kan tage livet af en SSD.



Der står ikke noget i ”laptop-mode.conf” filen om ”Hibernate”, og i ”auto-hibernate.conf” står der:

# Should laptop mode tools perform auto-hibernation?
#
ENABLE_AUTO_HIBERNATION=0

hvilket skulle betyde, at Laptop-Mode Tools ikke skulle kunne sætte computeren i dvale.



Behøver jeg bekymre mig for, om computeren går i dvale, som den skulle kunne iflg. den grafiske konfiguration, eller kan jeg stole på konfigurations filen ”auto-hibernate.conf”, der siger, at computeren ikke sættes i dvale af Laptop Mode Tools?


Mvh.

Dahldrengen :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Laptop Mode Tools dvale konfiguration  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 24. mar 2017, 15:14

Jeg vil mene det er en lidt overdrevet bekymring, ssd diske har længe haft automatisk wearing og kan efterhånden klare rigtig mange genskrivninger. Men hvis det er noget der bekymre dig bør du nok helt generelt fjerne swap partitionen, så er du både fri for at den går i dvale eller løbende skriver til disken frem for at bruge ram.

Dahldrengen
Indlæg: 32
Tilmeldt: 8. apr 2010, 15:47
IRC nickname: Googler

Re: Laptop Mode Tools dvale konfiguration

Indlægaf Dahldrengen » 25. mar 2017, 14:35

Hej AJenbo.

Tak for svaret. Du har nok ret i, at det er en overdrevet bekymring. Jeg tænkte bare, at hvis andre havde haft det samme problem med konfigurationen, så kunne de måske svare på spørgsmålet.

Jeg lader tråden stå åben lidt endnu.

Mvh.

Dahldrengen :D

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster