Opdatering lammer Ubuntu 16.04

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Ole Rohde
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:45

Opdatering lammer Ubuntu 16.04

Indlægaf Ole Rohde » 4. jan 2017, 17:19

Hej - til hvem dette nu måtte interessere.

Jeg har en nyindkøbt Dell-computer med Ubuntu 16.04 forinstalleret af Dell. Under indledende personlig tilpasning af systemet, herunder opdatering af software, var der en opdatering af selve operativsystemet, som jeg valgte at iværksætte. Det gik temmelig langsomt. Da opdateringen var tilendebragt genstartede jeg systemet. Ubuntu blev aktiveret og jeg loggede mig ind som vanligt. Resultat: En blank blå skærm uden nogen somhelst udvej.
Hvad kan der gøres?
Jeg har prøvet det engang før ved en simpel opdatering af Ubuntu 14.04, hvorefter jeg måtte sende maskinen til reparation hos leverandøren. Herunder blev version 16.04 installeret i stedet for 14.4.
MVH Ole Rohde

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opdatering lammer Ubuntu 16.04

Indlægaf AJenbo » 4. jan 2017, 21:14

Hej Ole, velkommen til forummet.

Vi kommer nok som minimum til at skulle vide hvilken model det drejer sig om for at kunne hjælpe.

Er det en system opgradering til Ubuntu 16.10 du har forsøgt?

Ole Rohde
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:45

Re: Opdatering lammer Ubuntu 16.04

Indlægaf Ole Rohde » 5. jan 2017, 12:06

Hej AJenbo!

Tak for den hurtige tilbagemelding.
Jeg er i besiddelse af en nyindkøbt Dell Aspiron 3000 Series - 3552, oprindeligt udstyret med Ubuntu 14.04.
Under personlig tilpasning af systemet kom der en meddelelse om, at der var opdateringer til systemet. Jeg iværksatte installationen af disse opdateringer, der tilsyneladende forløb helt normalt. Mens jeg puslede med andre ting blev installationen gjort færdig, uden meddelelser om fejl eller opfordringer til indgriben. Ved genstart gik systemet ned med eneste udvej at retablere fabriksindstillingen af 14.04. Det gjorde jeg vellykket, men måtte sande at det herefter var umuligt at etablere netforbindelse. Det endte med at jeg tilbagesendte maskinen til udbedring af problemet; og modtog den efter udskiftning af bundkortet og WLAN modem samt med Ubuntu 16.04 installeret. - Hurra!
Alt fungerede vel. Også denne gang var der opdateringer, 22 i alt af selve styresystemet! Det fremgik ikke at der var tale om en opgradering til 16.10. Jeg iværksatte opdateringerne - med et lignende resultat som før. Denne gang nåede jeg ved genstart at logge mig ind uden protester fra systemet. Resultat: En blank, blå skærm uden antydning af videre fremfærd. Man må gå ud fra, at computeren teknisk set er i orden, når den ankommer efter at have været i hænderne på kompetente folk og med et tilsyneladende velinstalleret Ubuntu 16.04. Er der et fif, der kan gøres lokalt? Eller e det selve opdateringsproceduren, der fra Ubuntus (Canoncals) side er fejlbehæftet? Og hvad er så udvejen?

Mvh. Ole Rohde

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Opdatering lammer Ubuntu 16.04

Indlægaf Klaus Rasmussen » 5. jan 2017, 14:21

Når du har den blå skærm:

Er der en curser?

Kan du starte en terminal (Ctrl+Alt+t)? Hvis ja, så prøv at reparere pakkesystemet:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a  &&  sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get clean -y --force-yes && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y --force-yes

Kan du køre på en Live-CD eller USB-stick?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opdatering lammer Ubuntu 16.04

Indlægaf AJenbo » 5. jan 2017, 22:21

Cursor = musemarkør

Kan du logge ind som gæste bruger?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan en sådan blå skærm tager sig ud, det er ikke som med Windows hvor en fejl resultere i en blå skærm, men måske er der noget der ikke bliver indlæst korrekt så den går i stå, men så ville jeg mere forvente en lilla skærn...

Prøv også om fu kan komme til en terminal via ctrl+alt+f1 (prøv først Klaus' forslag)?

Jeg tror ikke det er et problem omkring opdateringer fra canonical, men mere at Dell laver nogle uofficielle ændringer af systemet som så overskrides af nogle standard opdateringer og du så ender med noget inkonsistens. Det tænker jeg ud fra at vi ikke har hørt om andre der er blevet ramt af ligende problemer ved opdateringer af Ubuntu og at computer fabrikanter meget ofte laver justeringer af de systemer de installere.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster