Spørgsmål om backup ...

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Spørgsmål om backup ...

Indlægaf Dan Hansen » 6. jun 2016, 09:29

Hej alle.

Jeg trænger nogle indspil på backuprutiner. Per i dag så kan jeg bedst lide at tage mine backup manuelt, og det foregår til nogle eksterne disker, hvor jeg kopierer over de vigtigste katalogene (Billeder, dokumenter o.l.) fra computeren over på diskene. Dette gør jeg med FreeFileSync, hvor efter jeg dobbeltkontrollerer med "dir /s" (i windows) begge steder for at se om antallet filer er det samme, og om størrelsen(e) er de samme. Derefter tjekker jeg diskene mod hinanden for at se at de er ens. Hele operationen tager lidt tid, men kopieringen er den verste.

Så er spørgsmålet, for at slippe at flytte rundt på alle disse filene hver gang jeg enten formaterer eller installerer et nyt OS, kan jeg med held så ikke partitionere disken i flere enheder? I "gamle dage" i Windows lavede jeg en C-disk og en D-disk, hvor alle programmer lå på C, mens alle data lå på D. Mener også at i Mandriva (og tidligere versioner af Ubuntu), så delte man harddisken i en partition til OS, en partition til swap (som vel var 2xram hvis jeg ikke husker fejl) og en partition for "home". Vil ikke dette gøre at jeg så slipper med at a) tage backup af hele partitionen? Og b) der sker ikke noget med filene selv om jeg skifter OS?

Jeg går ud fra at ved Linux kan jeg uanset bare tage sikkerhedskopi af "home", men den forsvinder vel hvis alt ligger på samme partition når man skifter fra den ene Linux-distro til en anden?
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spørgsmål om backup ...

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2016, 10:31

Det lyder ikke som om din nuværende måde at tage backup er særlig effektiv (automatisk) eller særlig sikker (fil antal vs. hash). Med et automatiseret backup vil du også kunne nøjes med at lave backup af forskellen fra sidst og der med bruge mindre plads pr. backup og der med enten have backups længere tilbage i tiden eller med mere hyppigt interval.

Din antagelser om partitionering er gode nok. Jeg vil dog forslå 1,5*ram, eller ram+2GB, men det kommer dog meget an på hvordan du bruger din maskine (løber du ofte tør for ram og der med nød til at anvende swap?). Swap skal også bruges for at kunne sætte computeren i dvale, her skal du have lige så meget tilgængelig swap som du har anvendt ram.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Spørgsmål om backup ...

Indlægaf Dan Hansen » 6. jun 2016, 10:44

Hehe, har nu gjort det på samme måde i over 20 år nu, og det fungerer, men det begynder at blive tidkrævende (store mengder data). Det er en lille forskel på at kopiere nogle word-dokumenter over til en diskett og på at skulle kopiere flere hundrede GB i en og samme operation. I "gamle dage" brugte jeg bare xcopy i windows, og det har som sagt fungert fint. Så længe antal filer og størrelse stemmer på begge sider har det vist sig at være rigtigt.

Jeg kan sagtens se at en autmatisering vil være både nemmere og mindre tidskrævende, så det kigger jeg nærmere på ved anledning.

Når det gælder partitionering, hvor stor skal /root være? (der hvor os og alle programmer ligger)

Jeg har 8GB RAM på denne computeren, og selv om den er en bærbar er den sat op som om den var en stationær. Dvs, den går ikke i dvale, og tændes og slukkes på knappen. Den har en 750GB Harddisk så der burde være plads nok. Dog kan det knibe lidt når jeg begynder med videoredigering, men da kan jeg til nød montere en 1TB disk der ligger her ...
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spørgsmål om backup ...

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2016, 11:12

Well, det kommer self an på hvilke programmer du ønsker at installere. På min arbejds maskine bruger jeg 7GB på system data, men jeg vil ikke gå under 20GB.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Spørgsmål om backup ...

Indlægaf Dan Hansen » 6. jun 2016, 11:16

Nej, det er ikke godt at sige, men det sedvanlige vil jeg tro. LibreOffice, Gimp, KDEnlive, DarkTable + hvad jeg nu ellers finder for godt at teste ud. Desuden kommer jeg til at bruge VB en del, men jeg ved ikke hvor den sætter diskene i Ubuntu. Der ryger det hurtigt nogle hundre GB vil jeg tro ...
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Spørgsmål om backup ...

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2016, 11:21

VB sægger dem i din bruger mappe (/home), docker og mysql lægger deres data i /var/lib, men du kan også flytte disse mapper ud på andre partitioner hvis de bliver nødvendigt :P

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster