En maskine - to skærme ?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

En maskine - to skærme ?

Indlægaf Dan Hansen » 7. apr 2016, 21:39

Hej alle

Jeg har fået en lille ASUS N61Jv jeg tænkte jeg skulle køre Ubuntu på, med da den har en grim stribe på skærmen (og jeg ikke ser så god længer), har jeg fået en 22" jeg tænkte at bruge som "hovedskærm". Dog kunne jeg godt tænke mig at bruge den interne skærmen til f.eks køre youtubevideoer eller netradio eller noget på, mens jeg arbejder på den store. Problemet er at jeg ikke kan køre disse to separat - kun enten den ene, eller den andre. Det vil sige, jeg har billede på begge samtidig, men jeg kan kun arbejde på en om gangen, og jeg kan ikke hoppe mellem dem som jeg f.eks kunne i Windows. Nogen ideer om hvad dette kan være, og eventuelt hvordan jeg kan fikse det?

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: En maskine - to skærme ?

Indlægaf AJenbo » 7. apr 2016, 23:59

Det ser ud til at maskinen har 2 grafikkort, den indbygget er sikkert tilsluttet til Intel kortet og den eksterne til Nvidia kortet. Det er stadig ikke særlig godt understøttet til Linux Nvidia og andre arbejder dog stadig på det i krogene.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: En maskine - to skærme ?

Indlægaf Dan Hansen » 8. apr 2016, 08:28

Ok, så dropper jeg bare det projektet end så længe. Så bruger jeg bare flere skrivebord i stedet for.

Og når jeg nu er i gang, så må jeg da sige at det at køre på 22" skærm er en helt anderledes oplevelse end den lille skærm på selve computeren. Fatter ikke jeg aldrig har begyndt med det tidligere - drengene her har endda to skærme hver ... :D

Så kan man jo altids citere Linus Torvalds hvad Nvidia angår, men det virker nogenlunde ok her da. Jeg merker ingen problemer :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: En maskine - to skærme ?

Indlægaf Christian.Arvai » 8. apr 2016, 11:05

To skærme er også et must for mig. Jeg har samme skærm som du lige har fået, og specielt når at jeg programmere bruger jeg den eksterne skærm. Hvis at man rotere den 90 grader, har man en ret god oversigt over mange linjer kode (ift normal vandret indstilling af rotation).

PS: Vi snakker om fysisk rotation af skærmen, ikke en indstilling i software.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: En maskine - to skærme ?

Indlægaf Dan Hansen » 8. apr 2016, 11:21

Ja, jeg har lagt mærke til at skærmen godt kan roteres, og hvis jeg på et eller andet tidspunkt får fat i endnu en, kan det være jeg gør det samme. Dog programmerer jeg ikke for øjeblikket, men vurderer at begynde lidt igen. Det bliver så helst html og php.

At jeg ikke klarer at få bægge skærmene (den store og den lille på computeren) til at virke samtidig gør egentlig ikke så meget, da den lille har en grim streg (den er ikke så stor, men utroligt irriterende og distraherende), og jeg havde bare tænkt at bruge den til netradio eller youtubevideoer (musik) der kører i baggrunden. Men som sagt, det kan jeg fint løse med flere skrivebord ... :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: En maskine - to skærme ?

Indlægaf Christian.Arvai » 8. apr 2016, 11:24

Dan Hansen skrev:Ja, jeg har lagt mærke til at skærmen godt kan roteres, og hvis jeg på et eller andet tidspunkt får fat i endnu en, kan det være jeg gør det samme. Dog programmerer jeg ikke for øjeblikket, men vurderer at begynde lidt igen. Det bliver så helst html og php.

Kunne du tænke dig en mere magen til den du allerede har nu? Så fikser vi da nemt det :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: En maskine - to skærme ?

Indlægaf Dan Hansen » 8. apr 2016, 11:35

Sagtens - der er plas nok. Sender dig lige en besked ...
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: En maskine - to skærme ?

Indlægaf Dan Hansen » 8. apr 2016, 13:38

Sjovt - så slukkede jeg computeren, flyttede den, og startet den om igen, og nu virker det. Jeg skal bare have lidt "fart på" musen, så hopper den fint fra det ene vinduet til det andet ... (!)

Så bliver det spændende at se om det fortsat virker når der kommer endnu en skærm på i morgen ... :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: En maskine - to skærme ?

Indlægaf AJenbo » 8. apr 2016, 14:08

Dan Hansen skrev:Jeg skal bare have lidt "fart på" musen, så hopper den fint fra det ene vinduet til det andet ... (!)


Systemindstillinger->Skræm->Klæbekanter

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: En maskine - to skærme ?

Indlægaf Dan Hansen » 8. apr 2016, 16:29

Jeg har slået klæbekanter til. Dog har jeg været ude en tur, og når jeg så starter computeren op igen nu, så har den "glemt" den indebyggede skærmen, og når jeg slår den til, så har den byttet om på dem (jeg har den indebyggede til venstre).
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster